הישראלים שינהגו ברכב האוטונומי

לא רק מובילאיי: מאחורי מהפכת הרכב ללא נהג אפשר למצוא לא מעט חברות ישראליות שמפתחות פתרונות לבעיות שמציבה התחבורה החכמה • למשל: איך להשתלט מרחוק על רכב אוטונומי שכשל

מהפכת הרכב האוטונומי יצרה בסיס נרחב לפעילות של חברות אוטו־טק ישראליות, בעיקר בתחום החיישנים והאלגוריתמיקה — ממובילאיי (מצלמות, ניווט ותורת הפעלה) ועד פורסייט (מצלמות), אינווויז (מכ"ם לייזר), ארבה רובוטיקס (מכ"ם אלקטרו־מגנטי זול), ועוד. אבל המהפכה יוצרת אתגרים חדשים עם שאלות שעולם התחבורה לא הכיר.

 

"יש עוד הרבה מה לפתח בתחום הרכב האוטונומי", אומר ל"ממון" ערן זנדהאוז, אחד הבכירים בתעשייה החדשה. זנדהאוז הוביל את התחום אצל ספקית הרכיבים האמריקאית דלפיי, וכיום הוא מלווה ומייעץ לחברות ישראליות בתחום.

 

"יש מספר חברות ישראליות בתחום החיישנים", אומר זנדהאוז. "אני מתרכז כעת בחברות שמספקות תשובה לאתגרים שלא היו מוכרים בתחבורה הישנה. למשל, מה קורה כשרכב אוטונומי נעצר בכביש בגלל תקלה במצלמה או במכ"ם, או בגלל תנאי תשתית או מזג אוויר שלא מאפשרים לו לפעול בבטיחות. מי שיפעיל ציים של מוניות אוטונומיות, או יחזיק ברכב שאפילו אין לו הגה ודוושות, יצטרך שיהיה גורם אנושי שיתחבר לרכב מרחוק ויסיע אותו, או יטפל במצב החירום למשל על ידי תקשורת עם שוטר. זה כמו כפתור החירום במעלית, שמכניס לתמונה מוקד מאויש כשיש בעיות".

 

את השירות הזה מתכננת לספק פאנטום אוטו הישראלית, שמעסיקה כ־20 איש בארץ ובארה"ב. רכב אוטונומי שמאושר בארה"ב לנסיעה ניסיונית בכביש ציבורי מקבל רישוי לנסיעה בתנאים מסוימים, כמו מזג אוויר טוב וגשם קל. גשם כבד מקשה על חלק מהחיישנים לפעול. "אם רוצים שרכב אוטונומי יידרש ליכולת לפעול ב־100% מהמצבים, זה ייקר אותו. השירות של פאנטום אוטו יאפשר להעלות לכביש רכב שיודע להתמודד עם 90% מהמצבים, ולהשתלט עליו מרחוק כדי לטפל בבטיחות בשאר המצבים", מסביר זנדהאוז.

 

ערן זנדהאוז
ערן זנדהאוז

 

 

אתגר נוסף הוא הצורך לבחון את קבלת ההחלטות של הרכב האוטונומי. עד שרכב כזה יעבור את כל הניסויים האפשריים במסלול פיזי, זה יכול לקחת שנות בחינה יקרות. פורטליקס, שגייסה 2.5 מיליון דולר ממשקיעים כמו זהר זיספל, גיל אגמון ובני שניידר, מנסה לענות על האתגר הזה. "פורטליקס מייצרת שפה משותפת שחסרה היום לרכבים האוטונומיים ולבדיקות שלהם. היא מתחמנת את הנהג הממוחשב כדי להכניס אותו לפינות ולבדוק את יכולת קבלת ההחלטות שלו", אומר זנדהאוז, המשמש כחבר בצוות היועצים של החברה.

 

"תעשיית הרכב נחלקת כיום בין היצרנים החדשים שנולדו מתוך תעשיית ההיי־טק לבין היצרנים הוותיקים שמנסים להתחבר לעולם החדש", אומר יואב הולנדר, המייסד והטכנולוג הראשי של החברה, שהוקמה בידי יוצאי וראסיטי. החברה, שעסקה באימות תכנון רכיבים, נמכרה ב־2005 לקיידנס האמריקאית תמורת 315 מיליון דולר. זיו בנימיני הוא מייסד שותף ומנכ"ל, וגיל אמיר הוא מייסד שותף ומנהל התפעול והפיתוח העסקי. עד סוף השנה צפויה החברה להכפיל את כוח האדם שלה ל־20 איש, לאחר גיוס נוסף.

 

הולנדר: "אנחנו ממציאים שפה חדשה שמגדירה תסריטים ומריצה אותם לבדיקה בסימולציות ממוחשבות או פיזיות. צריך לבדוק את כל האפשרויות לפני שהרכב יוצא לכביש. גם רכבים אוטונומיים למחצה, בדרגה 3, צריך לבדוק לעומק. בעתיד יהיו בדיקות כאלה כחלק מבדיקת הרישוי השנתי, כבר לא יהיה די בבדיקת הברקסים בלבד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
כל התגובות לכתבה "הישראלים שינהגו ברכב האוטונומי"
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים