yed300250
הכי מטוקבקות
    משה אסולין: "אפרסם פוסטים הכי הזויים ומטומטמים, הדף שלו יהפוך ללא אמין"
    חדשות • 07.08.2018
    משחק מלוכלך
    פייק־ניוז, "אוואטרים" מכפישים ועמודי פייסבוק מניפולטיביים - תחקיר "ידיעות אחרונות" חושף: כך משנים תודעה פוליטית בעידן הדיגיטלי - ומשחירים את היריב • הדרך לראשות העיר עוברת במקום הכי נמוך
    גיא ליברמן ושחר גינוסר

    קמפיינים מלוכלכים להשחרת מועמדים, "טרולים" להשמצות אנונימיות ברשת, תרגילים להפצת "פייק־ניוז", "אוואטרים" לניתוח פסיכולוגי של גולשים והטיית דעת קהל: תחקיר "ידיעות אחרונות" שיפורסם ביום שישי במוסף "7 ימים" חושף - כך משנים תודעה פוליטית בעידן הדיגיטלי בישראל.

     

    בארץ פועלות חברות אסטרטגיה שמתמחות בהתוויית קמפיינים פוליטיים בטקטיקות מפוקפקות. צוות עיתונאי מחלקת התחקירים של "ידיעות אחרונות" הציג את עצמו כשליחו של מועמד מאזור הצפון שמתמודד בבחירות המקומיות הקרובות, ובמשך שבועות נפגש עם יועצים פוליטיים וחברות אסטרטגיה. המטרה: לשמוע מהם איך לגרום לבוחרים כביכול להצביע למועמד "שלהם" - ולפגוע באחרים.

     

    רן טננבאום: "יש פעולות אגרסיביות, מי שיש לו אמצעים יכול להזיז קבוצות שלמות"
    רן טננבאום: "יש פעולות אגרסיביות, מי שיש לו אמצעים יכול להזיז קבוצות שלמות"

     

    כמה מהשיטות שהוצגו בפנינו היו מפוקפקות מאוד: שקרים, טרולים, השמצות, אינסוף ידיעות פייק־ניוז - וכל מה שממוקם מתחת לחגורה. בין השאר תוארו שיטות כמו הפעלת "צבאות" של פרופילים פיקטיביים; יצירת דפי פייסבוק הנחזים להיות שייכים ליריב ובהם פוסטים "מטומטמים"; גדודי "אוואטרים" (ישויות וירטואליות) שתפקידם לאסוף מידע על גולשים למטרות פוליטיות; או הקמת קבוצות פייסבוק שנראות תמימות, שצוברות אלפי חברים ומטרתן להריץ פוליטיקאים.

     

    רן טננבאום, מנכ"ל “מדיה גרופ”, תועד מסביר איך החברה שלו מתחזקת 120 "אוואטרים". "היום יש פעולות הרבה יותר חודרניות ואגרסיביות", סיפר, "אפשר לנטר ולזהות דעות פוליטיות, למצוא את הפרופיל הפסיכולוגי שלך ולהשפיע. מי שיש לו את האמצעים, יכול להזיז קבוצות שלמות".

     

    מיכל אדר: "צריך לחפש כל בעיה או לכלוך, חולשות של בני אדם, בעיות עם אשתו"
    מיכל אדר: "צריך לחפש כל בעיה או לכלוך, חולשות של בני אדם, בעיות עם אשתו"

     

    "אל תצטט אותי בחיים, כי אני אגיד שאני לא מכירה אותך. אני שמה לך המון לכלוך על השולחן ואני מתנצלת מראש", אמרה לנו מיכל אדר, יועצת תקשורת שמתמחה בקמפיינים פוליטיים בפגישה שאנחנו מקיימים עימה ברעננה.

     

    "צריך לחפש כל בעיה או לכלוך", היא אומרת, "יש דברים שאנחנו מוציאים בסוף, שזה פצצות. חולשות של בני אדם, מהמר בסתר. זה צריך להיות אמין. בעיות עם אשתו, הייתה לו חברה במועצה. בעברית פשוטה ‑ לכלוך".

     

    איש הדיגיטל משה אסולין שמייצג פוליטיקאים הציג בפנינו דרך יצירתית ל"לוחמת פייסבוק": "אני עכשיו פותח דפים של המתחרה שלכם, ומתחיל לפרסם פוסטים. פוסטים הכי הזויים, הכי מטומטמים, ומפרסם שהתפרסם בדף שלו כך וכך. הדף של המתחרה יהפוך להיות לא אמין".

     

    מיכל אדר מסרה בתגובה: "כשיש עניין לציבור המידע צריך להיות אמין, בדוק וחוקי. בשיחה נאמר שיש תעדוף, הכוונה שהמידע יעבוד בסטנדרטים של הקמפיין".

     

    מהחברה של משה אסולין נמסר כי "בשיחה שבה תועד הובהר היטב שמשרדנו לא עוסק בקמפיין נגטיבי ובדפים פיקטיביים. הועלתה אפשרות תאורטית בלבד, תוך אזהרה שמדובר בחרב פיפיות והמלצה להימנע מכך".

     

    טננבאום נמנע מלהגיב.

     

    התחקיר המלא - ביום שישי ב"7 ימים"

     

     


    פרסום ראשון: 07.08.18 , 23:06
    yed660100