רביעי 26 בספטמבר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: גיל לרנר
    ממון • 15.08.2018
    נתיבי תחבורה ציבורית? אולי אחרי הבחירות
    שנתיים אחרי שערי המרכז חתמו על התוכנית להכשרת נתיבי תחבורה ציבורית — רק שבע מהן התחילו בעבודות • הערכה: הבחירות בפתח וראשי הערים חוששים מביקורת התושבים
    מאת אודי עציון

    תקועים בפקקים מדי יום? הבעיה היא שכך גם האוטובוסים, שאמורים להיות האלטרנטיבה למכונית הפרטית. לפי נתוני משרד התחבורה האוטובוסים בתוך הערים נעים במהירות ממוצעת של 15 קמ"ש בלבד, ואז לא רק שאין להם עדיפות בזמני הנסיעה על פני הרכב הפרטי, הם אף איטיים יותר. כתוצאה מכך, רבים נמנעים מלהשתמש באוטובוסים, למרות היותם זולים יותר ופוטרים מבעיות חניה.

     

    עוד 162 ק"מ של נת"צים

    במשרד התחבורה חתמו כבר ב־2016 עם 17 ערים במרכז על תוכנית "מהיר לעיר", שאמורה להכשיר 162 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בעלות של 3.5 מיליארד שקל. בניגוד לרכבת הקלה והתחתית, סלילת נתיבי התח"צ זולה משמעותית ואמורה להיות מהירה בהרבה, לעיתים מדובר רק בצביעת נתיבי נסיעה קיימים. אבל שנתיים לאחר החתימה מעט מאוד קרה, והתוכנית אמורה להסתיים רק ב־2021.

     

    במקביל מקימה המדינה 3 קווי רכבת קלה תת־קרקעיים בחלקם בגוש דן ומתכננת 3 קווי מטרו תת־קרקעיים כולם, אבל נתיבי התחבורה הציבורית ישלימו אותם ונועדו להיות זמינים הרבה לפני הגעת הרכבות.

     

    |
    |

     

     

    בדיקה שערך ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" דירגה את 18 הערים הגדולות במרכז (מעל 40 אלף תושבים) לפי כמות נתיבי התחבורה הציבורית הקיימים בהן, כמות הנתיבים שהתחייבה העירייה להוסיף ב"מהיר לעיר" והאם העבודות עליהם כבר החלו. אפילו לא במחצית מהערים החלו העבודות, בעיקר בשל העדפת ראשי הערים לדחותן לאחר הבחירות כדי שלא להתמודד עם ביקורת תושבים על הקשיים של זמני העבודות או על העברת נתיבים ומקומות חניה לטובת האוטובוסים, מעריכים בארגון.

     

    במקום הראשון מדורגת אשדוד, שזכתה בסכום של 250 מיליון שקל במכרז משרד התחבורה לערים שקידמו תוכנית עירונית לשיפור התחבורה הציבורית בשטחן. במקום האחרון מדורגת גבעתיים, שאין בה כיום נת"צים, ושהמעט שייתווספו לה במסגרת התוכנית עדיין לא בעבודה. וכך נראה הדירוג מקרוב:

     

    המצטיינות: עומדות בלו"ז

    אשדוד מובילה כאמור בזכות פרויקט REWAY, כשהיא בשלבי סיום של הוספת 20.5 ק"מ נת"צים, מקימה שני מסופי תחבורה ציבורית, מוסיפה 40 תחנות חכמות עם מידע בזמן אמת ומחדשת 300 תחנות ישנות בעיר.

     

    ערים נוספות הבולטות לטובה הן הרצליה, לוד, כפר־סבא, רעננה, רמלה, חדרה ובני־ברק, שכולן מלבד חדרה הצטרפו לפרויקט "מהיר לעיר", החלו בעבודות הכנה להקצאת נתיבי התחבורה הציבורית עוד לפני הבחירות המקומיות ועומדות בלוח הזמנים המתוכנן. חדרה יוצאת דופן, כיוון שהיא קידמה ביוזמתה הקצאת נת"צים בתחומה, ללא קשר לתוכנית.

     

    הבינוניות: לוקחות את הזמן

    תל־אביב, בת־ים, ראשון־לציון, רמת־השרון והוד־השרון - כולן ערים שהצטרפו לתוכנית של משרד התחבורה, אך מעכבות את הביצוע עד לאחר הבחירות המקומיות. מאכזבת במיוחד תל־אביב, שבה המספר הגדול ביותר של נת"צים, 111 מטר לכל תושב. עיריית ת"א התחייבה להוסיף עוד 90 מטר לכל תושב אך לא ממהרת לעשות זאת - למרות גודלה ומיקומה המרכזי המשפיעים על כל גוש דן.

     

    טעונות השיפור: משבשות את התנועה בכל גוש דן

    פתח־תקווה, רמת־גן, חולון, רחובות וגבעתיים נמצאות בתחתית הרשימה גם בגלל מספר הנת"צים המצומצם שהן אישרו וגם בגלל התעכבותן עם ביצוע הנת"צים בשטח. בולטות לרעה הערים רמת־גן וגבעתיים, הנמצאות בלב המטרופולין ולכן התעכבותן במתן העדפה לתחבורה ציבורית משבשת את תנועת האוטובוסים בכל גוש דן.

     

    "ראשי הערים של גבעתיים, רמת־גן ותל־אביב תוקעים את התחבורה בגוש דן", אומר מנכ״ל "15 דקות", גיל יעקב. "הם מעודדים שימוש ברכב פרטי, פקקי ענק לאזורי תעסוקה ובזבוז זמן יקר של כלל הנוסעים. הפתרון למשבר התחבורה הוא השקעה בתשתיות תחבורה ציבורית, בראשן נתיבי תחבורה ציבורית, במטרה לקצר את זמני הנסיעה למוקדי התעסוקה״.

     

    מעיריית גבעתיים נמסר: "מועד ומימון הביצוע כידוע אינו תלוי בעירייה, אלא במשרד התחבורה. בתוכנית 'מהיר לעיר' יש שלב עתידי של נת"צים גם ברחובה הראשי של העיר, רחוב כצנלסון, אך זה יבוצע רק לאחר בנייתו של החניון התת קרקעי המתוכנן ליד בית העירייה, שיהווה מענה לחניות שנת״צ מסוג זה יחייב לגרוע. לפי כל הסימנים העבודות יחלו כבר בתחילת 2019".

     

    מעיריית חולון נמסר: "במסגרת 'מהיר לעיר' מתוכננים להיסלל נת"צים ברחובות משה דיין, אילת, יוספטל, המעפילים, קוגל והלוחמים".

     

    מעיריית פתח־תקווה נמסר: "בעיר קיימים נת״צים ברחובות ז’בוטינסקי והברון הירש, ומתוכננים שלושה צירים נוספים: רבין (מז׳בוטינסקי עד 471), ספיר (בין תחנת הרכבת לתחנה המרכזית) ומנחם בגין (עין גנים עד מרכז העיר)".

     

    מעיריית רחובות נמסר: "עיריית רחובות מקדמת נתיב תחבורה ציבורית לאורך רחוב הרצל. הנושא נמצא כעת בשלב התכנון ע״י מהנדס תנועה מומחה".

     

    מעיריית רמת־גן נמסר: "העירייה מצפה ממשרד התחבורה לתכנן תוכנית אב לכל המטרופולין, שבתכנונה יהיו שותפות גם הרשויות, במקום לייצר פתרונות חלקיים כגון נת״צים או מתווה לקוי לרכבת הקלה, שיחריפו את עומסי התנועה ביציאות ובכניסות לעיר ויקשו על תושבי ר"ג. בשלוש השנים האחרונות הכינה העירייה תוכנית אב לתחבורה לרחובות הפנימיים של ר"ג, שתיושם החל מינואר 2019 וכוללת נת״צים ושבילי אופניים בעיר".

     

    udi-et@yediot.co.il

     


    פרסום ראשון: 15.08.18 , 19:57