yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: כימניר
    חדשות • 15.08.2018
    מכה משמיים
    זה יכול היה להסתיים באסון כבד • רחפן שהיה במשימת צילום פגע במסוק ריסוס • הטייס הצליח לנחות בשלום, אך בהיעדר מנגנון תיאום בין טיסות לרחפנים – התאונה הבאה היא רק עניין של זמן
    דני שדה

    אירוע תעופתי חמור: מסוק ריסוס של חברת "כימניר" נפגע שלשום מרחפן שביצע צילומי מיפוי אווירי עבור חברת הנדסה.

     

    מדו"ח של החוקר הראשי במשרד התחבורה, עורך הדין יצחק רז, עולה ששלשום בשעה 11:00 ביצע מסוק מסוג רובינזון R44 ריסוס מעל הפרדסים הסמוכים לצומת מורשה, באזור פתח־תקווה.

     

    כשהיה המסוק בגובה של כ־30 מטרים חש לפתע הטייס בחבטה בחלקו התחתון של המסוק, משמאל. הטייס איתר מיד מקום נחיתה, הנחית את המסוק בשלום, כיבה את המנוע ובבדיקה סביב המסוק גילה את שרידי הרחפן, שנתפסו במערכת הריסוס המותקנת בתחתית המסוק.

     

    בחקירה הוברר שבאותו זמן פעל במקום מטיס רחפן מורשה, שביצע עבודות צילום לצורך מיפוי אווירי עבור חברת הנדסה. הרחפן, מסוג פאנטום 4, פעל בגובה של כ־80 מטרים ותוכנת מראש לעבור ולצלם את השטח לאורכו ולרוחבו. כאשר מפעילו הבחין במסוק שטס באזור הוא מיהר להעביר את הרחפן למצב ידני כדי שיוכל לשלוט עליו, אך מרגע שהחל להנמיך אותו הוא איבד את הקשר עימו.

     

    החוקר הראשי הגדיר את האירוע כחמור וככזה שבנסיבות אחרות עלול היה להסתיים באסון. על פי הדו"ח, אם הרחפן היה פוגע בשמשה הקדמית של המסוק או גורם לשבר בלהבי המסוק, התאונה הייתה עלולה להסתיים אחרת עבור המסוק ושוכניו.

     

    החוקר קבע אמנם ששני כלי הטיס טסו בהתאם לרישיונם אך הם טסו בשטח חופף. "הסיכון הזה אמור להיבחן כדי למצוא פתרון למניעת מקרים כאלה בעתיד, בפרט כשמדובר במפעילים מסודרים ומורשים", קבע.

     

    רשויות התעופה והבטיחות בעולם כבר הגדירו את תחום הרחפנים כסיכון בטיחותי, בעיקר בשל הצורך למצוא פתרון שיקטין את הסיכון שקיים בהפעלתם באזור של כלי טיס מאוישים.

     

    בישראל יש, על פי הערכות, כ־20 אלף רחפנים מסוגים שונים. חברה שמפעילה רחפן לצרכים מסחריים צריכה לקבל רישיון להפעלתו מרשות התעופה האזרחית, אך מי שמפעיל רחפן שלא לצרכים מסחריים אינו צריך רשיון. הבעיה העיקרית היא שלא קיים עדיין מנגנון שמתאם בין העלאת רחפן לאוויר לבין טיסות באותו אזור.

     

    באתר של רשות התעופה האזרחית ניתן למצוא אזורים שבהם נאסרת הפעלת רחפנים כמו אזור הקריות, מעל בתי הזיקוק, מעל עתלית וקיסריה, באזור המכון הביולוגי בנס־ציונה, הר־הבית, דימונה ועוד.

     


    פרסום ראשון: 15.08.18 , 22:41
    yed660100