ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    אורז עגול לבן עם אפונה עדינה, פולי אדממה, גרעיני דלעת, רצועות גזר טרי, גרגירי תירס מקלחים, כרוב אדום וקוביות אבוקדו.
    זמנים מודרנים  • 18.08.2018
    לאכול כמו בודהה
    270 אלף תיוגים באינסטגרם ומיליוני תוצאות חיפוש בגוגל כנראה לא טועים – קערות בודהה כבשו את העולם. הן עגולות, ססגוניות ומלאות כל טוב, והכי חשוב קלות קלות להכנה ומשביעות בטירוף. אז תגידו נמסטה וקדימה למטבח
    רחלי קרוט

    עד לפני שנתיים בכלל לא שמעתי על המושג Buddha Bowls אבל באופן מפתיע לאט־לאט הקערות הצבעוניות, שכאילו התאימו את עצמן לפורמט של אינסטגרם, צצו בכל מקום ברשת.

     

    בתחילה נדמה היה שהקערות האלו מככבות רק ברשת, אבל מהר מאוד קמו מסעדות שמתמחות בקערות בודהה, ספרים נכתבו בהשראת שיטת ההכנה וההגשה (בינהם הספר המצוין Whole Bowls של Allison Day שמביא גם קערות קינוח, דייסות ומרקים) ובלוגים רבים אימצו את הרעיון ואף הקימו אתרים שמתמקדים רק בקערות הללו.

     

    מימין: קינואה ב־ 3 צבעים עם רצועות גזר טרי, מלפפונים, צנוניות, אספרגוס, גרגירי תירס מקלחים, שעועית מש מונבטת ואבוקדו מעוטר בשומשום שחור ולבן. משמאל: ינואה ב־ 3 צבעים עם אפונה עדינה, קוביות בטטה מוקפצות, פטריות מוקפצות בעיטור שומשום, גרגירי חומוס, פרחי ברוקולי מאודים וכרוב סגול
    מימין: קינואה ב־ 3 צבעים עם רצועות גזר טרי, מלפפונים, צנוניות, אספרגוס, גרגירי תירס מקלחים, שעועית מש מונבטת ואבוקדו מעוטר בשומשום שחור ולבן. משמאל: ינואה ב־ 3 צבעים עם אפונה עדינה, קוביות בטטה מוקפצות, פטריות מוקפצות בעיטור שומשום, גרגירי חומוס, פרחי ברוקולי מאודים וכרוב סגול

     

    אז במה בעצם מדובר ולמה בודהה? מספרים שבודהה היה מתעורר בכל בוקר, לוקח את קערת האוכל שלו, והעוברים והשבים היו שמים בקערה אוכל, כתרומה. בכל יום נאסף אוכל שונה בקערה שהפך לארוחה שלמה ומשביעה.

     

    רוב האוכל נשען אז על תוצרת מקומית־חקלאית, וקערות הבודהה הכילו בעיקר דגנים וירקות בצורות הכנה שונות ולעיתים גם חלבון. כמה פשוט ככה גאוני וחכם. ופשוט, הכי פשוט שיש.

     

    איך עושים את זה? קודם כל מחליטים מה יהיה הבסיס של הקערה – אורז חום, קינואה (בכל צבע שאוהבים), אורז לבן עגול, בורגול, פריקי, דוחן ואפילו כוסמת מהווים מצע נהדר לקערות ועליו מניחים, בצורה מעגלית, ירקות במגוון שיטות הכנה כשהמטרה היא להיצמד כמה שיותר לטעם הטבעי של הירקות. אל כל הטוב הזה מצרפים רוטב שמתאים לירקות ומגישים סמוך להרכבה.

     

    מה הנוסחה לקערת בודהה מנצחת? דגן מבושל + 2 ירקות מבושלים/מאודים + 2 ירקות טריים קשים + ירוקים ועשבי תיבול כאוות נפשכם. כמובן שאפשר לשים גם יותר מכל קטגוריה, למשל 3 סוגי ירקות טריים, אבל העיקר שיהיו לפחות 2 מאלה ו־2 מאלה ושכולם ייחתכו כמעט לאותו גודל.

     

    איך עושים את זה?

     

    מבשלים דגן (או קינואה/כוסמת שאינם נחשבים לדגן) שאוהבים כבסיס לקערה:

     

    אורז מלא: בסיר רחב מחממים

     

    כף שמן זית ומוסיפים 1 כוס

     

    אורז מלא. מטגנים במשך דקה ומוסיפים 1/2 כפית מלח ו־2

     

    ו־1/4 כוסות מים רותחים. סוגרים את המכסה ומבשלים על האש

     

    הכי קטנה במשך 40 דקות או עד שהאורז רך. מכבים את הגז ומשאירים את המכסה סגור

     

    ל־10 דקות נוספות.

     

    להכנת אורז לבן, קינואה או כוסמת משתמשים באותה השיטה רק מורידים את כמות המים ל־1 ו־1/2 כוסות ומבשלים במשך 20־18 דקות במקום 40 דקות.

     

    ירקות ושאר תוספות

     

    רעיונות לירקות טריים: מומלץ לחתוך דק/קטן: צנוניות, מלפפונים, כרוב סגול או לבן, גזר, גמבה, סלק חי, קולרבי, כרובית וברוקולי טריים, גרגירי תירס, אבוקדו, נבטים משלל סוגים, צ'ילי חריף.

     

    רעיונות לירקות שזקוקים לבישול או אידוי: אספרגוס, בטטה, ברוקולי, כרובית, פטריות, אפונה, אדממה, כרוב ניצנים, אפונת שלג. את כולם ניתן להקפיץ במחבת עם מעט שמן זית ומלח או לאדות במכשיר אידוי.

     

    רעיונות לעשבי תיבול/ירוקים: כוסברה, עירית, בצל ירוק, עלי תרד, קייל, חסה, רוקט, גרגיר נחלים, בצל ירוק, אצות.

     

    תוספות שהופכות את הקערה לארוחה משביעה:

     

    אתם לא באמת חייבים תוספת, לרוב חלבון, כדי לשבוע מארוחה כזאת, אבל תמיד כיף לשלב ולגוון ואין ספק שהתוספת הזאת גם הופכת את המנה לארוחה של ממש.

     

    רעיונות לתוספות: גרגירי חומוס, קוביות טופו או רצועות עוף/פרגית מוקפצים במעט שמן ומלח (ואפשר גם להשרות במרינדה של סויה עם רוטב צ'ילי ואז לטגן). ואפשר גם סלמון טרי חתוך לקוביות קטנות או כל דג אחר, אפוי או מאודה, שחותכים ומניחים מעל.

     

    אופציות נוספות לשדרוג הם גרעינים, אגוזים וזרעים. ניתן לפזר מעל גרעיני דלעת, שומשום שחור או לבן, זרעי צ'יה, קצח, שברי בוטנים, קשיו קצוץ, אגוזי מלך ועוד.

     

    והכל טובל ברוטב

     

    אם בחרתם ירקות עם טעם מתקתק כמו בטטה מומלץ לאזן עם רוטב יותר חריף כמו רוטב צ'ילי ושמן שומשום ואם בחרתם ירקות קצת פחות דומיננטיים מומלץ לשדך להם רוטב קרמי כמו חמאת בוטנים וקוקוס.

     

    רוטב חריף בסגנון אסיאתי: מערבבים בקערה 1 ס"מ ג'ינג'ר טרי מגורד דק ביחד עם 4 כפות סויה, 2 כפות סוכר חום, 2 כפות רוטב צ'ילי, 3 כפות שמן זית ו־1/2 כפית שמן שומשום. אם רוצים, ניתן להוסיף שן שום כתושה ומערבבים.

     

    רוטב חמאת בוטנים: מערבבים בקערה 2 כפות חמאת בוטנים ביחד עם 1/2 כוס קרם קוקוס, 1/2 כפית מלח ומעט צ'ילי גרוס. אם רוצים מרקם נוזלי יותר ניתן להוסיף עוד 3־2 כפות קרם קוקוס.

     

    ועכשיו כל מה שנשאר זה לעצב לעצמכם קערה משלכם:

     

    מניחים בתחתית הקערה את הדגן שבישלתם ומעליו שמים את הירקות, אחד לצד השני, לפי הצבעים שיוצרים קערה יפה ואסתטית. מפזרים עשבי תיבול ושומשום (במידה ואוהבים) ומזלפים מעל את הרוטב שבחרתם.

     


    פרסום ראשון: 18.08.18 , 22:02