{ }
שני 09 בדצמבר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: ניר בן זקן
    ממון • 20.08.2018
    ג'יפון במחיר של מכונית קטנה
    2018 היא שנת הג'יפונים הקטנים, שמביאים את הרכבים המוגבהים לאזורי המחירים של מכוניות הסופר–מיני • מי הכי טוב?
    אודי עציון

    רק לפני חודש ניצח במבחן השוואתי במוסף "ידיעות רכב" סיטרואן C3 איירקרוס החדש את סיאט ארונה ואת אופל קרוסלנד X. אבל בפלח השוק הלוהט ביותר בענף הרכב כל חודש מביא מתחרה חדש. בינתיים נחת בארץ קיה סטוניק החדש, וכעת אנחנו מעמתים אותו לראשונה מול הסיטרואן המתחרה (122־130 אלף שקל).

     

    הקיה קצת יותר קטן ויותר זול, עם מחיר בסיסי של 114 אלף שקל לגרסת ה־1,000 סמ"ק טורבו האוטומטית (יש גם 1,400 סמ"ק אוטומטית, ללא טורבו, איטית וצמאה יותר, ב־108 אלף שקל), יקר רק בכמה אלפי שקלים מהגרסאות המאובזרות של טויוטה יאריס ושל סיאט איביזה, מלכות המכירות של שוק הסופר־מיני, ותג מחיר דומה לזה של משפחתיות קטנות כמו יונדאי i25 וסקודה ראפיד, שנרכשות בעיקר על ידי ציי הרכב.

     

    עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החיצוני הוא עניין חשוב בקטגוריה הזאת. הסטוניק מרשים עם מראה דינמי וכוחני, וצביעה דו־גוונית כסטנדרט בדגם הטורבו, אבל הוא נמוך ב־12 ס"מ מהאיירקרוס, כך שהקוריאני פחות "ג'יפי" והישיבה בו פחות גבוהה. הג'יפון הצרפתי גבוה ונאה, אבל יש גם מי שימצאו אותו כמצועצע קצת.

     

    גם תא הנוסעים של הסיטרואן משאיר רושם ראשוני טוב מאוד, עם שילוב של מגוון דיפונים וצבעים ומושבים נוחים מאוד, אם כי מעט חסרי תמיכה. הבעיה היא בהנדסת האנוש: תפעול רוב המערכות, כולל המזגן, מתבצע דרך מסך המגע, עניין מסורבל ולא אינטואיטיבי שעלול אף לסכן את הנהג בהיסח דעת בכביש.

     

     
    צילום : ידיעות אחרונות
    צילום : ידיעות אחרונות

     

     

    פנים הסטוניק פחות מיוחד מתא הנוסעים הצבעוני בסיטרואן, אבל פשוט לתפעול ומציע איכות חומרים טובה בדרך כלל. הכניסה והיציאה פחות נוחות בגלל הגובה שקרוב יותר לזה של מכונית פרטית.

     

    לסיטרואן בסיס גלגלים ארוך יותר (2.61 מ'), מה שמקנה לו עדיפות במרווח הרגליים במושב האחורי לעומת הקיה (2.58 מ'), שגם סובל משטחי חלונות אחוריים קטנים. רוחב המושבים, לעומת זאת, דומה. גם תא המטען של הסטוניק קטן יותר בנפח (332 ליטר לעומת 410 ליטר בסיטרואן), ובעל פתח הטענה קטן יותר - עניין משמעותי יותר למי שעומד להסיע עגלות ילדים וציוד נלווה.

     

    רשימת האבזור בגרסאות הבסיס בשניהם כוללת מסך מגע בגודל 7 אינץ' (בקיה עם צימוד Apple Car Play ו־Android Auto ומצלמת נסיעה לאחור), בקרת שיוט, חיישני תאורה וחניה אחוריים, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקים קלים (16 אינץ' בסיטרואן, 17 אינץ' בקיה). הסיטרואן מוסיף בגרסה המאובזרת מושב אחורי הנע על מסילה ויכול להגדיל את נפח ההטענה עד ל־520 ליטר, בקרת אקלים, הנעה ללא מפתח ואף טעינה אלחוטית לסמארטפונים. הקיה מוסיף חיישני גשם, כניסה והנעה ללא מפתח ודוושות אלומיניום.

     

    אבזור הבטיחות כולל 6 כריות אוויר ובלימה אוטונומית. בסיטרואן יש התרעה על סטייה מנתיב, בעוד בקיה מערכת אקטיבית לשמירה על הנתיב.

     

     
    צילום : ידיעות אחרונות
    צילום : ידיעות אחרונות

     

     

    מנועים וביצועים: לשניהם מנועי טורבו־בנזין, 1,000 סמ"ק ו־120 כ"ס בקיה, 1,200 ו־110 כ"ס בסיטרואן. לקיה תיבה רובוטית כפולת מצמדים, לסיטרואן גיר אוטומטי קלאסי. הסטוניק זריז יותר בכל תאוצה והוא גם שקט יותר וסובל פחות מרעידות מהמנוע. הקיה היה גם חסכוני יותר בממוצע המבחן, המאומץ, עם 10.5 ק"מ לליטר, לעומת 9.7 קמ"ל בסיטרואן.

     

    נוחות והתנהגות: מתלי הסטוניק נוקשים יחסית, כך שהנוחות שלו בינונית במהירות נמוכה. בשיוט מורגשים רעשי דרך ורוח מפסי הגגון. התנהגות הכביש הייתה הטובה במבחן עם אחיזה גבוהה, הגה חד ומדויק יחסית והיענות מרשימה לשינויי כיוון חדים, יתרון של היותו גבוה פחות.

     

    ל־C3 איירקרוס כיול מתלים רך יותר המקנה לו נוחות נסיעה טובה מאוד, וזאת למרות שרכב המבחן צויד בצמיגים רחבים ונמוכי חתך. כיול זה בא על חשבון התנהגות כביש מגושמת, עם זוויות גלגול מודגשות. גם עוצמת רעשי דרך ורוח מטרידה בנסיעה ממושכת במהירות שיוט חוקית.

     

    סיכום: המחיר הנמוך, האבזור, הביצועים והתנהגות הכביש הופכים את הקיה לקנייה טובה מאוד. אבל למרות שגם הסיטרואן מבוסס על פלטפורמת מכונית סופר־מיני, הסטוניק מעניק יותר הרגשה של סופר־מיני מוגבהת. הסיטרואן ידע לשרת טוב יותר משפחה קטנה, ויעניק איכות חיים עדיפה לכל משתמש, לצד אחריות ארוכה משמעותית. בגרסה המאובזרת הוא יקר מדי, קרוב מדי למחירו של סקודה קארוק בסיסי ועדיף כמעט מכל בחינה, אבל האיירקרוס הבסיסי הוא מנצח המבחן, כג'יפון הקטן הטוב יותר, לפחות כרגע.

     


    פרסום ראשון: 20.08.18 , 21:02
    ידיעות אחרונות