yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: שאטרסטוק
    ממון • 28.08.2018
    למה בישראל לא משלמים כמו באירופה ובארה"ב
    כל מי שהיה בשנים האחרונות בחו"ל מכיר את התשלום באמצעות מסופון והקשת קוד • ואצלנו? ברוב בתי העסק עדיין קיימת השיטה הישנה והלא בטוחה, בגלל טכנולוגיה לא מתאימה ועלויות כבדות • השינוי צפוי בינואר
    מאת רועי ברגמן

    2018 מתקרבת לסיומה, ולמרות היותה של ישראל "סטארט־אפ ניישן", בתחומים מסוימים היא מפגרת בפער ניכר אחרי העולם המערבי. אחד מהם הוא תחום התשלומים הדיגיטליים, כמו אפל פיי, גוגל פיי וסמסונג פיי, שפועלים במדינות אחרות מאז 2014 ונעדרים מרשימת השירותים הזמינים בישראל, למרות תעשיית הפינטק המתקדמת שפועלת כאן.

     

    הסיבה העיקרית לאי כניסת החברות הגדולות לתחום התשלומים בארץ היא היעדר מוכנות טכנולוגית. כיום שירותים אלה מאפשרים תשלום באמצעות מסופונים ללא מגע, בטכנולוגיית EMV. טכנולוגיה זו מאפשרת הגנה גבוהה יותר, וכל כרטיסי האשראי החדשים שמונפקים בישראל כבר כוללים את שבב ה־EMV.

     

    קראו עוד:

    פחות מזומנים בישראל | גד ליאור

     

    ה־EMV, בניגוד לפס המגנטי שהיווה את שיטת האבטחה הפופולרית עד לפני מספר שנים, נחשב אפקטיבי יותר בהגנה על הצרכנים ומחייב את הלקוחות להקליד את הקוד האישי שלהם לשם ביצוע עסקה בבית העסק (כמו בכספומט). בנק ישראל פירסם בשנים האחרונות הנחיות לצורך העברת השוק לטכנולוגיה החדשה.

     

    השדרוג יקר מאוד

    בעיה נוספת טרם טופלה: למרות שברוב בתי העסק קיימים מסופונים לביצוע פעולות בכרטיס אשראי שמותאמים כבר לטכנולוגיית ה־EMV, לפי גורמים בענף התוכנה שעומדת מאחוריהם לא שודרגה לגרסה תומכת EMV. הסיבה היא העלויות הגדולות לבתי העסק בשדרוג התוכנה, שמכבידות בעיקר על העסקים הקטנים. המסופונים החדשים מאפשרים גם שימוש ללא מגע (Contactless), שבו פועלות גם אפליקציות התשלומים.

     

    לפי הערכות, כ־10% בלבד מבתי העסק בארץ מסוגלים לבצע עסקאות בטכנולוגיית EMV, כולל דרישת הקוד האישי, ובהם זארה, איקאה ומקדונלד'ס. עם זאת, הן לא משתמשות בטכנולוגיה החדשה, בעיקר כתוצאה מהיעדר מודעות של הצרכנים לאופן ביצוע הפעולות החדש (שימוש בקוד האישי במקום חתימה).

     

    סנקציה מ־2019

    כל זה אמור להשתנות בתחילת 2019. חוזר שהוציא בנק ישראל קובע שבית עסק שלא יעבור לשימוש בטכנולוגיית EMV עד לתאריך זה "ייענש" בכך שהאחריות תגולגל אליו. כלומר, במקרה של "כשל עסקה", כמו למשל הונאה בכרטיס האשראי, האחריות תהיה על חשבון בית העסק ולא חברת האשראי. מי שהביעה התנגדות לכך היא לשכת העסקים הקטנים בישראל, והפשרה ככל הנראה תהיה במתן אורכה להטמעת הטכנולוגיה החדשה לעסקים קטנים. עבור עסקים גדולים לא תהיה ארכה נוספת.

     

    הטמעת השימוש ב־EMV צפויה לקדם גם את כניסת חברות הענק לתחום התשלומים הדיגיטלי, ובבנק ישראל אף מעודדים זאת מתוך הערכה שכך יוזלו עלויות השימוש לצרכנים.

     


    פרסום ראשון: 28.08.18 , 19:56
    yed660100