ראשון 16 בדצמבר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    מבצעים
    ממון • 30.08.2018
    המבצעים החסויים
    שיא חדש בחג הזה בתרגילי רשתות המזון: ברמי לוי ובמחסני השוק על מוצרים רבים יש מבצעים, אבל הם חסויים. תגלו אותם רק בחשבונית • ברמי לוי גם יתברר לכם לא פעם, שעל יחידות שונות של אותו מוצר יש הנחות שונות, ולכו תבינו • המועצה לצרכנות: "החוק מחייב לפרסם מחיר רגיל ומחיר הנחה, גם כשיש מחירים שונים לאותו מוצר. הצרכן צריך לדעת כמה ישלם על כל פריט"
    שושנה חן | צילומים: יובל חן

    מה זה עולה? תלוי. "תלוי" הוא המוטו של קניות החג הזה. חשבתם שיש מחיר, ויש מחיר מבצע, וזהו? אז לא. תלוי אם תקנו מוצר אחד או שלושה, תלוי אם זו היחידה הראשונה מאותו מוצר שעוברת בקופה או היחידה השנייה או השלישית, תלוי באיזה סניף אתם, תלוי באיזה יום, תלוי באיזו שעה. וזו לא כל רשימת ה"תלוי".

     

    המבצעים השתגעו והפכו בחג הזה להזויים. התוצאה היא פערי מחירים של מאות אחוזים במגוון עצום של מוצרים. "יש מבצעים שלא נראו שנים רבות בהיקפם ובעומקם", אומר בועז יהב, מנכ"ל חברת פרייסז, שבדיקותינו לקראת החג התבססו על נתוניה. "צרכנים שיעשו שיעורי בית יכולים לחסוך מאות שקלים בקנייה בודדת גדולה". חברת פרייסז לוקחת את נתוני המחירים שמעבירות רשתות המזון לאתר המחירים של משרד הכלכלה, ומעבדת אותם באופן שהצרכן יכול להבין, להשוות ולאתר מבצעים משתלמים. דוגמאות? ליטר מיץ ענבים תירוש ב־6.5 שקל; דבש 350 גרם של יד מרדכי ב־5.80 שקל; גבינה בולגרית פיראוס ב־4.20 שקל; סיליט להסרת אבן וחלודה ב־1.60 שקל; ג'ל כביסה קולון 3 ליטר ב־4.80 שקל.

     

    אלא שבמקביל להיסטריית המבצעים, משגשגים השטיקים והטריקים של הרשתות, במטרה לחמוק מסקרי המחירים ולהקשות על הצרכנים לעשות החלטות קנייה נבונות. הנה מה שמצאנו:

     

    רמי לוי: שלוש יחידות, שלושה מחירים שונים

     

    החשבונית שקיבלנו ברמי לוי. כמה שילמנו על שעועית עדינה? וכמה הנחה קיבלנו על כדוריות לנור? ועל דבש יד מרדכי?
    החשבונית שקיבלנו ברמי לוי. כמה שילמנו על שעועית עדינה? וכמה הנחה קיבלנו על כדוריות לנור? ועל דבש יד מרדכי?

     

     

    אחת הרעות החולות, כפי שחשפה מירב קריסטל ב־ynet, היא שעל חלק נכבד ממוצרי החנות או מהמדפים מופיעים מחירים גבוהים יותר מאלו שתשלמו בקופה ומאלו המופיעים ברשימות של פרייסז. אלא שלא תדעו זאת עד שתגיעו לקופה. איך צרכן יכול להחליט מה כדאי לקנות ומה לא? רוב המבצעים, אגב, מותנים בקנייה של 75 שקל לפחות, ולפעמים בקנייה ב־75 שקל לפחות מאותו יצרן.

     

    אבל זה לא כל הסיפור. מה שגילינו עוד הוא, שבמוצרים רבים אם תקנו שתיים או שלוש יחידות מאותו מוצר, תשלמו על כל אחת מהן מחיר שונה. גם זה כמובן יתברר לכם רק כשתקבלו את החשבונית, אם תצליחו להבין אותה. כי החשבוניות רשומות באופן מבלבל מאוד. הורדות מחירים ותוספות מחירים מצוינות במקומות שונים, לא תמיד בצמוד לפריט שאליו הן מתייחסות, ולכו תבינו.

     

    ביום שלישי השבוע יצאנו לסניף רמי לוי בראשון־לציון וקנינו שמונה מוצרים. בשישה מתוך שמונת המוצרים המחירים השתנו מיחידה ליחידה, אף שעל המדף הופיע רק המחיר הרגיל. את החשבונית הגשנו לשישה צרכנים, בהם בועז יהב, והתוצאה הייתה הרבה ויכוחים:

     

     


     

    שעועית עדינה סנפרוסט 600 גרם: עבור כל אחת משתי היחידות הראשונות שעברו בקופה שילמנו 9.90 שקל (ההנחה צוינה מיד בשורה הבאה). על מחיר השלישית התעורר ויכוח: חלק אמרו 21.90 שקל - מחיר המדף, שצוין מבלי שצוינה בשורה אחריו שום הנחה. אחרים ראו שאי שם בהמשך החשבונית יש הורדה של 7.30 שקל, והיו בטוחים שהיא עבור השעועית השלישית. לא הייתה הכרעה.

     

    דבש יד מרדכי 350 גרם: על הראשון - 3.80 שקל או 5.80 שקל, היה ויכוח. על השני 14.90 שקל או 12.90 שקל, שוב ויכוח. ועל השלישי 16.34 או 12.90 שקל, תלוי את מי שאלתם. הוויכוחים נבעו מהעובדה שמחירי שלוש היחידות צוינו בשבע שורות נפרדות. שתיים מהשורות היו בנפרד למטה. ארבע היו תוספות והורדות שונות שלא היה ברור איך להבין אותן.

     

    כדוריות ריח לכביסה לנור (180 גרם): על היחידה הראשונה שילמנו 9.90 או 5.90 שקל - היה ויכוח. על השנייה 22.90 שקל או 11.60 שקל, שוב ויכוח. ועל השלישית 15.90 שקל - על זה הייתה תמימות דעים.

     

    מילקי וניל (בבודדים): על הראשון שילמנו שקל, על השני והשלישי 2.40 שקל.

     

    טייסטרס צ'ויס: על הראשון שילמנו 19.70 שקל, על השני והשלישי 29.90 שקל, שהוא המחיר הרשום על האריזה. יומיים לפני כן קנינו קופסה אחת של הקפה ב־19.90 שקל בסניף רמת החייל, אחרי שקיבלנו טיפ מלקוחה מזדמנת שניגשה אלינו ואמרה: "מישהו סיפר לי שהקפה במבצע שווה, למרות שזה לא כתוב על המוצר ועל המדף".

     

    מיץ ענבים תירוש: על הראשון שילמנו 6.50 שקל, על השני 16.60 שקל, על השלישי 13.60 שקל.

     

    המטרה של המבצעים המדורגים האלה ברורה: "להכות" את סקרי המחירים, המסתמכים על המערכת של פרייסז. הסבר: בדיווחיה היומיים מעבירה רשת המזון לאינטרנט את כל המחירים והמבצעים השייכים לאותו מוצר, אבל המערכת של פרייסז לא שואבת את כולם אלא את המבצע הטוב ביותר לכל מוצר, והוא מוצג לצרכן. הרשת מנצלת את השיטה הזאת כדי להציג מחיר כאסח ליחידה הראשונה, שהולך ועולה ביחידות הבאות.

     

    "הצרכן יוצא לקניות, לא להגרלה בלוטו", אמרה לנו בתגובה עו"ד יעל כהן־שאואט, סגנית היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, כששאלנו לדעתה על העניין מבלי להסגיר באיזו רשת מדובר. "החוק מחייב לפרסם הן את המחיר הקודם והן את המחיר לאחר הנחה, או לחלופין את שיעור ההנחה, גם אם יש מחירים שונים לאותו מוצר. יש לפרסם על המדף או על המוצר. אם זה לא נעשה, מדובר בעבירה על החוק. המצב מחמיר אם הצרכן לא יכול לגלות בחשבון כמה שילם לכל פריט".

     

    מה עושים? אם החלטתם לקנות ברמי לוי, לכו בצמדים או בשלישיות. כל אחד ימלא עגלה נפרדת. דאגו שבכל עגלה יהיו מוצרים ב־75 שקל לפחות (וייתכן שיהיה צורך ב־75 שקל מאותו יצרן, בִּדקו). את המוצרים שבהם יש בדרך כלל פחות מבצעים, תוכלו לשים בכל עגלה. במוצרים שבהם מרבים במבצעים - שימו בכל עגלה רק יחידה אחת מאותו מוצר, כדי לקבל את הנחת היחידה הראשונה. כיוון שאתם לא יודעים מראש באיזה מוצר יש מבצע טוב, לא נותר לכם אלא להתפלל שבחרתם את המוצרים הנכונים.

     

    תגובת רמי לוי: "אני לא מבקש מהצרכנים לשחק טוטו בחנויות שלי. יש לנו התחייבות להיות זולים מהמתחרים בכל רגע נתון ואנחנו עומדים בה. גם בערבי חגים אנחנו חייבים לעמוד בהבטחתנו ולכן אנחנו עושים מבצעים מעמיקים. הורדות והעלאות מחירים מתבצעות בהוראות ממרכז הרשת. כשאנחנו מוזילים מחירים בהוראתי, ההוזלה נעשית קודם כל, ואחר כך אנחנו עוסקים בשילוט ובסימון על המדפים. ואילו כשמדובר בהעלאות, קודם כל מתבצע הסימון בשטח, ואחר כך מעלים את המחירים. אנחנו עומדים בכל דרישות החוק, שאומר שאם מופיע מחיר אחר על המוצר ובקופה, גובים מהצרכן את הנמוך יותר. אני חושב שהצרכן מבין את חשבונות הקופה מצוין, ואם קיבל פריבילגיה מעבר למה שרשום על המוצר, זה הרווח שלו. הצרכן צריך לסמוך עליי, כי אני רואה אותו לנגד עיניי ועומד בהבטחתי אליו 40 שנה".

     

    אושר עד: הכל בגדול

     

    בכניסה לחנות מכריזים שלטי ענק: "אין שטיקים, אין טריקים". מצחיק מאוד, כי בפועל יש טריק אחד גורף: הרשת דוחפת לנו מוצרים בכמויות ענק. בלא־מעט מוצרים קשה למצוא אריזות בגדלים סבירים. בביצים, לדוגמה, הוצבו בצורה בולטת אריזות של 60 ביצים. הקטנות יותר - בצד. גם השימוש בשיטת מארזי השרינק (כמה יחידות עטופות יחד) מחייבת לקנות לא פעם כמויות בלתי סבירות למשק בית רגיל. העגלות ענקיות, מה שמזמין לקנות הרבה. רוב הסניפים ענקיים, ואתם מאבדים את עצמכם בתוכם, קונים יותר ממה שצריך. בסניף ראשון־לציון החדש גם ההתמצאות בעייתית, למרות השילוט. הסניף גדול מאוד, ואין מפה בכניסה.

     

    מחסני השוק: זול? תלוי באיזה סניף

     

    39% - זה פער המחירים שמצאנו בין הסל בסניף דימונה לזה שבדקנו בסניף באר־שבע. הרשת, כמדיניות, שכבר בישרנו עליה בפסח האחרון, בחרה מספר מצומצם יחסית של סניפים שבהם היא מציעה את המחירים הנמוכים ביותר: סניף האורגים באשדוד, בית האשל והאורגים בבאר שבע, וסניפי נשר, מודיעין וטבריה.

     

    כדי לעמוד על פערי המחירים בין סניפי הרשת בכל האזורים, ביקשנו מחברת פרייסז לבדוק כ־250 מוצרים זהים בכל הסניפים. מחירי הסל נעו בין 2,270 ל־3,168 שקל. הפער בין הסניף הזול, בנשר, ליקר, ברמת־גן, הגיע ל־42.6%. מדובר בפערים עצומים ומרגיזים. אתם נכנסים לסניף וחושבים שתקנו בזול, כי כך היה בסניף אחר, ופתאום המחירים גבוהים.

     

    בערב החג הזה נכנסה הרשת לתזזית מבצעים גם בסניפים שאינם הסניפים שנבחרו להיות זולים. לקוח שנכנס השבוע לסניף יקנעם נדהם לראות בקופה את רמת ההנחות: 265 שקל על 690 שקל - 38%. הבעיה: כמו ברמי לוי, אתם לא יודעים מה במבצע עד שתעברו את הקופה.

     

    שופרסל דיל: ממלכת המותג הפרטי

     

    חיים טובים מצפים לחברי מועדון ולרוכשי המותג הפרטי. האחרים יקבלו מבצעים נחותים יותר. הרשת דוחפת את המותג הפרטי בכל הכוח, ובקטגוריות רבות מפחיתה דרמטית את היצע השחקנים על המדף. באורז, לדוגמה, יש רק שלושה: שופרסל, סוגת ו־DAAWAT. ומי במרכז? המותג הפרטי. האריזות צבעוניות, עם רוכסן, וגדולות, יוצרות אשליה שתכולתן גדולה יותר, אף שהמשקל זהה ומסומן.

     

    וגם ברשת הזו מצאנו פערי מחירים בין סניפים בכל האזורים.

     

    יינות ביתן: המרחק בין רמלה למודיעין

     

    בסניפי הרשת הזאת מצאנו בעיה קשה של אי־סימון מחירים, למשל במוצרי טבעול במקפיא, ועוד. בנוסף מצאנו פערי מחירים גדולים בין סניפים. בין סניף רמלה היקר לסניף מודיעין מצאנו פער של 20%. יש גם פערים גדולים במראה הסניפים, מאחר שהרשת בלעה את מגה ועדיין לא העלתה את כל הסניפים לסטנדרט אחיד.

     

    ויקטורי: מבצעי כמויות

     

    לויקטורי יש נטייה גדולה לעשות מבצעים המותנים בקניית כמות גדולה של יחידות (מכיוון שהסקר שלנו בודק מחיר ליחידה אחת, או לכל היותר מחיר ליחידה בקנייה של שתיים, נפגע דירוג רמת המחירים של הרשת). השנה יש גם עלייה בכמות המבצעים המתנים את ההנחה בקנייה במחיר מסוים.

     

    חג כזה עוד לא היה לי | שושנה חן

     

    בערב ראש השנה הזה אני כועסת בגדול. השקיפות מתה, והפכנו לפראיירים שעליהם מפעילים את הטריקים של החג ומגישים להם שנה חדשה מתוחכמת להתפוצץ. אנחנו נכנסים לחנות לקנות מוצרים לחג – כאילו נכנסנו לקזינו. משחקים רולטה בין המדפים, כי אנחנו לא באמת יודעים על מה יש הנחה וכמה, ורק בקופה מגלים את הזכיות והפספוסים. לעיתים אין לנו מושג ירוק אם עשינו עסקה טובה או לא.

    בחלק מהרשתות נקבעו למאות מוצרים מחירים הזויים, ואפשר בעיקרון להרוויח מאות שקלים, אולי אפילו אלפים, בקניות ענק. אבל צריך בשביל זה להיות סופר־מקצועי וסופר־מתוחכם. ואילו אנחנו לא באנו לבוחן פתע לאיתור צרכנים מצטיינים. רובנו לא נהנים מהקנייה, אין לנו זמן לתחכום יתר, ובסך הכל רצינו לבצע מטלה מלחיצה בצורה הכי מהירה ונוחה שאפשר. בשביל זה צריך שהמחירים יהיו ברורים, כדי שנוכל להחליט מה כדאי לנו לקנות, וכמה. כך גם אומר החוק. לא צריך להיות יוצאי יחידה 8200 כדי לפענח כמה עלה לנו הדבש.

    השנה מצאתי עצמי כצרכנית, בפעם הראשונה אחרי עשרות ואולי מאות סקרי מחירים בסופרים, משוללת יכולת לקנות בתבונה, בוהה בערפל במוצרים על מדפים, תוהה מה יצפה לי בקופה, שואבת מידע מצרכנים חולפים, ומנהלת ויכוחים אחרי הקנייה בשאלה כמה באמת עלה כל מוצר. ראיתי חשבוניות מבולבלות עד ייאוש. את אלה של רמי לוי אפילו הקופאיות שלו לא מבינות.

    אבי אבות החטא של האנטי־שקיפות הוא החוק המחייב את הרשתות להעביר מחירים לאתר המחירים של משרד הכלכלה, כפי שהוא מיושם כיום. הנתונים המועברים הם ג'יבריש שנגיש רק לאשפי מחשבים יחידי סגולה, ולא לכלל הצרכנים. וכשהמחירים מסתתרים מאחורי מסכי ערפל, הרשתות יכולות להתחיל לחגוג עם המניפולציות.

    הרשות המפקחת נמצאת בתרדמת: משרד הכלכלה מתרכז במחיריהם של קומץ מוצרים מקטגוריית הטואלטיקה והקוסמטיקה שעליהם חויבו היבואנים לפרסם את המחיר הממוצע שלהם בחו"ל, כשבאותו זמן סימון המחירים על מוצרים בשטח פשט את הרגל. אנחנו מחכים למנכ"ל חדש של המועצה הישראלית לצרכנות שיילחם בעוז את מלחמתנו. בינתיים יש ממלא מקום, בכיר שופרסל לשעבר. האם הוא ייצא למלחמת חורמה נגד הברדק ברשתות?

    אחרי הסקרים והחגים וחגיגות המבצעים, הרשתות יצטרכו להחזיר לעצמן את העלויות, ומי שישלם זה אנחנו. אי־אפשר לדעת כמה מיליונים הושקעו בסחרחורת המחירים ההזויים. מה שבטוח: ידברו איתנו על עליית חומרי הגלם, שכר העבודה – והמחירים יטפסו בחזרה כלפי מעלה.

    התנהגותנו, נודה, מסייעת לחגיגה. כי אנחנו עצלנים. רובנו לא בודקים חשבונות. לא רצים לקופה למחות על אבסורדים. אולי הגיע הזמן לעולם התביעות הייצוגיות להתנפל על מה שקורה בקשר שבין הצרכן למחירים בסופר. אחרת, בסל החג הבא הדברים יידרדרו עוד. הראש היהודי ימציא עוד פטנטים איך לבלבל אותנו.

     

    איך להימנע ממלכודות:

    • עשו שיעורי בית דרך האתר של חברת פרייסז, אתרו מבצעים טובים ותכננו את הקנייה.

     

    • בִּדקו את החשבונית מיד לאחר המעבר בקופה, ושאלו לגבי כל דבר לא ברור. זה יכול אמנם לקחת קצת זמן ולהוות מטרד אם לחוץ בסניף, אבל זו זכותכם. מצאתם מוצר במחיר מנופח? תחזירו. אל תתביישו.

     

    • אל תצאו לקניות בשעות העומס! כדי שתוכלו באמת לבצע את הקנייה הטובה ביותר ולטפל בה בהתאם.

     

    • יצאתם בשעות העומס? לכו אל החנות הנוחה ביותר והפחות עמוסה באזור שלכם. במציאות הנוכחית, עומס ואי־נוחות יגדילו את הסיכוי שלכם ליפול במלכודות.

     

    תתפללו גם שמבצעי הכאסח נמשכים אחרי היום בו ערכנו את הסקר, כי זה ממש־ממש לא בטוח. אם מצאתם שלא, כתבו לנו, צרפו חשבונית, ושלחו ל־calcala@yediot.co.il (עבור שושנה חן).

     


    פרסום ראשון: 30.08.18 , 16:46