חצי מיליון איש נשארו בלי סלולר
תקלה נרחבת בפלאפון: במשך שעות רבות כ–20% מהלקוחות לא יכלו לשוחח או לגלוש • החברה: "פעלנו במלוא המרץ להשבת השירות לסדרו"
תקלה במהלך עבודות שדרוג ותחזוקה בבסיס הנתונים המרכזי של מפעילת הסלולר פלאפון, הכולל את רשימות המנויים ומיקומם ברשת, גרמה אתמול לשיבושים נרחבים ברשת של החברה למשך שעות, החל מהשעה 12 בצהריים לערך. בשעה 4 אחה"צ דיווחה פלאפון על תחילתו של שיפור, כשהבעיה מתמקדת בעיקר במספרי טלפון המתחילים בספרות 6 ו־7, אך עד שעות הערב לא תוקנה התקלה.
לחברה יש יותר מ־2.6 מיליון לקוחות בישראל, ובהם כ־100 אלף עובדי מדינה, כולל משטרת ישראל, וכן ארגונים וחברות ממשלתיות מהמגזר הביטחוני. התקלה פגעה בשגרת חייהם של כ־20% מהם, יותר מחצי מיליון איש, בשעות השיא של הפעילות העסקית. היא שיבשה את היכולת להוציא ולקבל שיחות וגם את אפשרות הגלישה הסלולרית.
בעקיפין נפגעו גם מנויי המפעילות האחרות, שלא הצליחו להוציא ולקבל שיחות מול לקוחות פלאפון. עם זאת, רבים עשו שימוש בחיבורי ה־WiFi במקומות העבודה ובבתים לצורך ניהול צ'אטים ושיחות קוליות.
מדובר, ככל הנראה, בתקלה הן בליבת בסיס הנתונים, המכונה HLR, והן במערכת המגבה אותה. ה־HLR "יודע" לקשר בין מספר טלפון לשם לקוח ולשירות שהוא מנוי עליו. כאשר בסיס הנתונים קורס, הרשת לא מסוגלת לזהות את מספרי הטלפון ואת פרטי המשתמשים. המפתיע בתקלה הוא קריסתה של מערכת הגיבוי, שאמורה הייתה להיכנס לפעולה באופן שקוף במקרה כזה.
ברגע שבו אותרה התקלה הוזנקו למטה החברה בגבעתיים צוותים טכניים ייעודיים, ביניהם מומחי חברת אריקסון שבנתה עבור פלאפון את הרשת המתקדמת שלה ומומחי המִחשוב של חברת HP, יצרנית שרתי המחשוב של פלאפון. החברה גם עידכנה גם את משרד התקשורת, ששיגר נציגים למטה החברה בגבעתיים, למעקב אחר תהליך ההתאוששות.
מדובר בתקלה שנייה בתוך 3 ימים: ביום חמישי דיווחו אלפי לקוחות בחברה על תקלה בקבלת ובהוצאת שיחות, כמו גם בשימוש באינטרנט הסלולרי, שנמשכה שעות ארוכות. מהחברה נמסר גם אז, כי התקלה נובעת משירותי תחזוקה ועבודות שדרוג במערכות החברה, שגרמו "לשיבושים נקודתיים".
אתמול, 3 שעות לאחר גילוי התקלה, הודיעה שוב פלאפון כי מדובר בשיבושים המופיעים אצל חלק ממנויי החברה לסירוגין, בהיקף המוערך בכ־20% מלקוחות החברה. "אנחנו פעלנו ופועלים במלוא המרץ להשיב את השירות לסדרו בהקדם", מסרה החברה במהלך שעות התקלה.
הדרך המקובלת והיעילה ביותר להתאוששות מהירה בתקלות מסוג זה היא השבתה יזומה רחבה של כל הרשת - גם של החלקים שלא נפגעו ממנה באופן ישיר, או לפחות הפחתה של עומס הפעילות על המערכת, והחזרתה לשירות באופן הדרגתי.
זוהי התקלה הגדולה השלישית בחברה ב־5 השנים האחרונות. בראשונה, שאירעה בפברואר 2013 במתג הראשי, הושבתה הרשת כמעט כליל למשך יותר מ־4 שעות. בשנייה, שאירעה במארס 2016, פרצה שריפה בארון חשמל גדול במתג פלאפון בקריית־אריה שבפתח־תקווה, ופגעה במאות אלפי מנויים.
אגב, בנובמבר 2014 חוו גם מאות אלפים מלקוחות סלקום וגולן טלקום הפסקת שירות דומה, בשל תקלה בליבת הרשת של סלקום.
ממשרד התקשורת נמסר: "השר ומשרדו עומדים בקשר ישיר מול חברת פלאפון, ואנו מודעים לתקלות אותן חווים הלקוחות. המשרד הנחה את הנהלת פלאפון לרכז מאמצים עילאיים ולהביא לפתרון הבעיה בדחיפות".

