שתף קטע נבחר
 

מתגלגלים לתחנה

כ–5,500 רוכבים מגיעים בכל בוקר באופניים לרכבת, כ–2% מכלל הנוסעים • רובם עולים איתם לקרונות

רוכבים לרכבת: על פי נתוני רכבת ישראל, בכל בוקר מגיעים לתחנות כ־5,500 רוכבי אופניים. זאת מתוך כ־250 אלף נוסעים ברכבת ביום בממוצע. עם זאת, ברכבת מלינים על כך שרבים מהם גם עולים איתם לקרונות, וכך מגדילים בהם את הצפיפות - ורק כ־1,000 מותירים אותם במתקנים הייעודיים לאופניים.

 

על פי תצפיות של הרכבת בשנה האחרונה, כ־30% מהרוכבים נצפו בארבע התחנות בתל־אביב. כך, בתחנת סבידור מרכז נמדדו בתצפיות כ־421 רוכבים, שרובם עלו עימם לרכבת. תחנת השלום עמוסה מעט פחות - 409 רוכבים עשו שימוש בתחנה - ואילו בתחנות ההגנה והאוניברסיטה נמדדו יחד 888 רוכבים, ורק 97 החנו אותם בכניסה.

 

גם תחנת הרצליה מדורגת גבוה: 478 רוכבים, 76 מתוכם עשו שימוש במתקני החניה. לתחנת בני־ברק הגיעו בעת התצפית כ־77 רוכבי אופניים. דוגמאות נוספות: בתחנת פתח־תקווה קריית אריה עברו 203 רוכבים (כ־90 מהם הגיעו לתחנה עם אופניים ו־51 עלו ממנה לרכבת עם אופניהם). רחובות הובילה בין התחנות שמהן עולים הרוכבים לרכבת: 256 רוכבים עשו שימוש בתחנה, ומהם עלו איתם כ־123 נוסעים, ו־63 בלבד החנו אותם בחוץ. בתחנת נתניה ביקרו כמעט 200 רוכבי אופניים, ובתחנת אשדוד עד הלום נצפו 157 רוכבים. מנגד, בתחנות אחרות נצפה מיעוט רוכבים, ובהן קריית חיים עם 7 רוכבים בלבד בעת המחקר; מגדל־העמק-כפר ברוך עם 4 רוכבים; עתלית עם 9; ולהבים-רהט עם 11 רוכבים.

 

מספר משתמשי הרכבת מטפס בהתמדה. אשתקד בוצעו בה כ־65 מיליון נסיעות, גידול של כמעט 10% לעומת 2016. בינואר־יוני השנה נרשמו 33.5 מיליון נסיעות, 6% יותר מבתקופה המקבילה, ולפי הערכה עד סוף השנה יבוצעו כ־70 מיליון נסיעות. והנה הבעיה: לצד הצמיחה, הנגישות לתחנות קשה. ברובן אמנם מוצע לנוסעים חניון חינם, שבו ניתן להחנות את הרכב ולעלות לרכבת, אך לרוב החניונים מתמלאים מוקדם בבוקר, ואילו קווי האוטובוס לתחנות מאחרים לעיתים. כך, ברכבת חושבים אמנם שאופניים הם פתרון אידיאלי להגעה לתחנה, אך לצד זאת משתדלים להקטין את מספר העולים לרכבת עם אופניהם.

|

 

לצד פעולות הנגשה בתחנות, חיבורן לשבילי אופניים והצבת שירותים משלימים כמו מתקני ניפוח אוויר, ברוב התחנות הוצבו מתקני חניה הולנדיים שמאפשרים קשירה חינם של עשרות זוגות, וכל זאת בסמוך לכניסה המאוישת - כדי להפחית את גניבות האופניים מהתחנות. כן יצאה החברה בקול קורא שיאפשר לחברות להשכרת אופניים שיתופיים את הצבתם ליד תחנות נבחרות, עם הנחה ייעודית לנוסעי הרכבת.

 

כעת מנסים ברכבת פתרון נוסף. החברה ומשרד התחבורה פירסמו השבוע מכרז להצבת מתקני חניה רובוטיים, כחלק מפיילוט שיבוצע בחודשים הקרובים. אלו מאפשרים ניצול מיטבי של שטח הקרקע, הם בטוחים מגניבות ונזקים ומאפשרים שימוש מהיר באפליקציה ייעודית. מתקן כזה יאפשר לאחסן כ־200 זוגות, והשירות יינתן חינם לנוסעים ב־12 השעות הראשונות, ואחר כך יעלה שקלים בודדים.

 

מתקנים אלו יוצבו תחילה ב־4 תחנות, שנבחרו על פי המחקר. הוא כלל מיפוי שטחי התחנות והתוכניות העירוניות לסלילת שבילי אופניים, ותצפיות יומיות במרבית התחנות, בימי חול, בשעות 6:00־12:00.

 

לדברי שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, "המיזם נועד להנגיש את הרכבת גם לרוכבי האופניים. עם הצלחת הפיילוט, הוא יורחב לתחנות נוספות". שחר שוורץ, מנהל אגף הלוגיסטיקה ברכבת, שביצע את המחקר ואחראי על התקנת השירותים לרוכבים, אמר: "אנו מברכים על הצמיחה בכמות הנוסעים, ובכלל זה רוכבי האופניים, ופועלים להנגשת תחנות לרוכבים ולהצבת שירותים משלימים. המתקנים הרובוטיים יוצבו בהתאם לזמינות הקרקע והתפלגות הרוכבים בתחנות, ובעתיד יורחבו לתחנות נוספות. אנו קוראים לרוכבים לעשות שימוש במתקנים ובשירותים המוצבים בתחנות, ולרכוב בזהירות".

פורסם לראשונה 11.09.18, 19:45

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים