שערוריית הזיוף של המגילות הגנוזות

עולם העתיקות בהלם: מגילות ים המלח, שהופקדו במוזיאון התנ"ך בוושינגטון וערכן מוערך במיליוני דולרים, נמצאו מזויפות. עכשיו עולה השאלה גם לגבי האותנטיות של מגילות קומראן המפורסמות ששמורות בירושלים ונחשבות לאחת התגליות הדרמטיות של המאה ה־20. אז איך נפל המוזיאון האמריקאי המפורסם בפח בצורה כה רשלנית, ומדוע המומחים בארץ לא מופתעים מהמחדל ובטוחים שאצלנו זה לא קרה

עולם העתיקות סוער: זאת אחת השערוריות הגדולות של השנים האחרונות. חמש ממגילות ים המלח שהופקדו ברעש גדול במוזיאון התנ"ך הגרנדיוזי בוושינגטון — התגלו כמזויפות. עכשיו צצה השאלה האם המגילות הגנוזות שנמצאות בהיכל הספר בירושלים אותנטיות או שגם באמינות שלהן צריך לחשוד.

 

עוד בטרם נפתח המוזיאון בוושינגטון בעלות בלתי נתפסת של כחצי מיליארד דולר טענו חוקרים וארכיאולוגים כי לא ברור מה מהמוצגים בו לגמרי אמיתי, מה כמעט אמיתי, מה הושג באופן חוקי ומה לא. למרות החששות הכבדים, המוזיאון נפתח בחגיגיות, מתחייב להציג עשרות אלפי כתבים הקדושים לנצרות וליהדות. הקהל נהר בהמוניו, והבניין המושקע הפך לאחרונה מוקד עלייה לרגל — בעיקר לאוונגליסטים מרחבי ארה"ב.

 

שלשום האידיליה התפוצצה: המוזיאון הודיע כי קטעים שהתיימרו להיות המגילות הגנוזות ממערות קומראן בים המלח אינם אותנטיים. למעשה, עכשיו מוטל הספק לגבי כל 16 הפריטים שהוצגו כמגילות. שבעה מהם יוסרו מיידית ותשעה יעברו בדיקות נוספות. שלושה עדיין מוצגים במוזיאון, מלווים בשלטים שמבהירים כי יש שאלה לגבי האותנטיות שלהם. בינתיים, המיליארדר סטיב גרין, שמשפחתו הקימה את המוזיאון, מסרב לגלות כמה שילם עבור 16 פיסות המגילות. אבל מומחים מסבירים כי אפילו פיסות קטנות עם טקסט מזערי שוות מיליוני דולרים בשוק העתיקות.

 

מכוונים לעשירי העולם

 

ההלם שפקד את עולם העתיקות בארה"ב לא פוסח גם על ישראל. מיד עם החשיפה התעורר החשש לגבי האותנטיות של מגילות קומראן המפורסמות שנמצאות בהיכל הספר, במוזיאון ישראל בירושלים. ד"ר אדולפו רויטמן, אוצר המגילות הגנוזות ומנהל היכל הספר, ממהר להבהיר שאין ספק לגבי האותנטיות של כאלף המגילות שהתגלו בין השנים 1947־1956, ומהוות את אחד הגילויים ההיסטוריים החשובים ביותר במאה ה־20.

 

"המגילות שלנו אינן מזויפות", הוא ממהר לקבוע. "שבע המגילות הראשונות שלנו נתגלו בידי בדואי ב־1947 ומגילה נוספת, 'מגילת המקדש', הגיעה אלינו בתקופת ששת הימים דרך יגאל ידין".

 

איך אנחנו כל כך בטוחים בזה?

 

"הן מקוריות, ולו רק בשל העובדה שהן הגיעו אלינו עוד לפני שהתחיל הרעש סביב מגילות ים המלח. זיופים נעשים סביב דמות מסוימת — ישו, דוד המלך. כאשר מישהו רוצה לזייף מגילה עתיקה, הוא מכוון את זיוף המגילה לקהל הקונים שלו כדי שיוכלו למכור אותה. צריך כמובן להקפיד שזה ייראה עתיק ובכתב נכון לתקופה. אבל קודם כל צריך שהתוכן יעניין את הקונה, שזה יהיה נושא סקסי על ירושלים, המקרא, וכן הלאה. ואת זה אנחנו למדים בין היתר מהנושאים של המגילות שנחשפו כמזויפות בוושינגטון — מגילה שעוסקת בשיפוץ בית המקדש, באחיו של ישו. אלה נושאים שמעניינים מיליוני נוצרים ברחבי העולם, וזה מה שמפתה את המזייפים".

 

ומה הנושאים של המגילות שלנו?

 

"המגילות שלנו עוסקות בנושאים איזוטריים, שוודאי לא היו ידועים לבדואים שמצאו אותן. מה גם שהן עברו בדיקות מחמירות שמוכיחות את הקשר שלהן לאזור, למקום שבו נכתבו ולתקופה המדוברת".

 

אין ספק שהשנים שבהן נמצאו מגילות קומראן המפורסמות נקראות "תור הזהב של הארכיאולוגיה הארץ־ישראלית". בין 1949 ל־1956, עם חשיפת המגילות, התחיל מרוץ קדחתני לאיתור מגילות במערות ים המלח והסביבה. עוד ועוד ארכיאולוגים, בדואים מהסביבה וסתם אנשים מן השורה, חובבי טיולים, יצאו במסעות חיפוש. אבל החל מ־1956 כבר לא נמצאו מגילות באזור קומראן, וזה פתח דלת לסוחרים ולזייפנים בשוק העתיקות השחור ליצור אלטרנטיבות — כאלו שגם מצאו את דרכן למוזיאונים נחשבים כמו מוזיאון התנ"ך בבירה האמריקאית.

 

"המגילות הן כמו יין", מסביר ד"ר רויטמן. "ככל שנוקפות השנים זה הולך ומשתבח. באותן השנים שמצאו מגילות אותנטיות אף אחד לא חשב בכלל לזייף, כי המגילות עדיין נמצאו בזו אחר זו. הערך עלה משמעותית ברגע שכבר לא נמצאו מגילות נוספות. הקטעים שצצו בשנים האחרונות נעים על אותו קו — קטעי מקרא, לפעמים משהו מספר חנוך. כולם קטעים שמדברים לנוצרים אדוקים, היכן שזורם הכסף הגדול. והרעב להקים מקום כזה כמו מוזיאון התנ"ך, שמתיימר לאכלס את אוצרות המקרא הגדולים ביותר, הוא שבמובן מסוים עודד את הסחר הזה".

 

צילום: מוזיאון התנ"ך וושינגטון
צילום: מוזיאון התנ"ך וושינגטון
 

 

 

נפלו על קוצו של יוד

ברור שמאחורי פיאסקו המגילות במוזיאון התנ"ך בוושינגטון עומדת, כמו כל דבר באמריקה, תעשייה רבת עוצמה שנשלטת בידי אנשים עשירים מאוד. מרבית ההשקעה במוזיאון, שמסתכמת ב־500 מיליון דולרים, הגיעה מהמיליארדר סטיב גרין, שמשפחתו היא אחת הידועות והעשירות ביותר בעולם האוונגליסטי. משפחת גרין היא גם אחת מאספניות העתיקות הגדולות בעולם, וככל הידוע בבעלותה כ־40 אלף פריטים שהתגלו בחפירות היסטוריות. כמעט כל המוצגים במוזיאון התנ"ך שייכים למשפחה. ב־2010 שילמו הגרינים 1.6 מיליון ירוקים תמורת 5,500 פריטים עתיקים שהוברחו מעיראק לארה"ב, דרך ישראל, טורקיה ואיחוד האמירויות. במבצע המתוחכם השתתפו שבעה שליחים שונים ששינעו את החפצים בארגזים, עליהם הודבקו תוויות תמימות כמו "אריחי קרמיקה". פקיד מכס נמרץ עלה על אחד המשלוחים, ומשרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה.

 

הפרשה החדשה מאירה מחדש באור לא מחמיא את כל נושא העתיקות בעולם ואת הדרך שבה הסחר בהן מתנהל. ג'ואל באדן, סופר ואיש אקדמיה אמריקאי, אמר לרשת NBC כי "המוזיאון נהג בחוסר שקיפות מההתחלה. אף אחד לא יודע איזה פריטים בדיוק יש ברשותם, מה הם קיבלו כתרומות ומה קנו, ומה המקור של כל המוצגים האלה". דוגמה בולטת הייתה פיסת נייר מספר תנ"ך מהמאה החמישית, ששלטונות מצרים הודיעו עם פתיחת המוזיאון כי הם חוקרים כיצד הגיעה לאמריקה. גרין התעקש כי נעשו כל המאמצים כדי לוודא שהחפצים אותנטיים. "יש מקרים בהם לעולם לא נדע בוודאות מוחלטת", אמר כשהמוזיאון נפתח, "אבל אנחנו משתמשים בטכנולוגיה העדכנית ביותר כדי להבטיח שמה שאנחנו מציגים זה בדיוק גם מה שאנחנו טוענים".

 

"הקרן של גרין ענקית וקנתה כבר יותר מ־40 אלף כתבי יד", מסביר רויטמן. "יש פה אג'נדה אוונגליסטית מובהקת והם עובדים עם חוקרים מובילים. הייתה פה באמת השקעה גדולה".

 

איך הצליחו לרמות אותם?

 

"פענוח אותנטיות של מגילה נעשה על ידי התוכן של המגילה, הקלף, הפפירוס והחומרים השונים שמרכיבים את המגילה. האם זה טקסט ידוע או משהו חדש? האם הכתב תואם את התקופה והזמן של הקלף? אנחנו יודעים פחות או יותר איך מגילה צריכה להיראות. מובן שככל שהמגילה תיראה יותר יפה או אסתטית, יש לחשוד בה. ככל שהכתב יהיה בלתי קריא, כך המגילה יותר אמינה.

 

"ברגע שהחשדות החלו להופיע אצל אנשים מסוימים, הקטעים שעכשיו הוכרזו כמזויפים הובאו למכון בברלין ועברו אצל החוקרת הבכירה ביותר בתחום, פרופ' אירה רבין. כולם נעזרים בה. היא פיתחה במכון אמצעים לבחון את החומר של המגילות, סוג הדיו שבו נכתבו. אנחנו מצאנו שהדיו במגילות שלנו מכיל כמות מאוד גדולה של ברום שמאפיין את אזור ים המלח ותואם את התקופה. אני לא יודע בדיוק איך מצאו שהמגילות בוושינגטון מזויפות, אבל ממה ששמעתי הדיו הפליל אותן. מצאו בדיו של אותן קטעי מגילות מרכיבים מודרניים שלמעשה לא היו קיימים בעת העתיקה. אתה יכול לזייף ברמה גבוהה את הכתב והצורה, להתאים את הכתב לאזור שאליו אתה מכוון את המגילה, אבל בסופו של דבר אתה תיפול על מרכיבי הדיו — משהו שלא לקחת בכלל בחשבון".

 

אתה פוחד מהמחשבה שבדיקות חדשניות אולי יערערו בעתיד על האותנטיות של מגילות קומראן שברשותנו?

 

"לא, אני בטוח שהמגילות שלנו אותנטיות. החוקרים שעבדו על המגילות עשו עבודה לעילא ולעילא, והצליחו להרכיב את הפאזל הגדול של האנושות. בחלק לא מבוטל של המקרים הם הרכיבו חתיכות של מגילה שמעולם לא קראו אותה. רוב המגילות כתובות על קלף, מיעוטן על פפירוס, ורובן בעברית. זה פשוט מדהים, ולא צריך להיות חרדי או שומר מסורת כדי להתפעל מהעוצמה הטמונה בהן. אלו הן העדויות הקדומות ביותר בעולם. אנחנו עם הספר, ובהיכל הספר יש לנו את הספר של ישעיהו — גדול הנביאים אחרי משה. 7 מטרים ו־34 ס"מ של מגילה. מגילה שמתוארכת ללפני 2,100 שנה. אי אפשר לערער את הגילוי הזה. וזאת גם הסיבה לכך שהמגילות הן השגריר חשוב ביותר שיש לעם ישראל". •

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים