"הגיע הזמן לעצור את המשלוחים החיים"

אי־אפשר לא להזדעזע מהתמונות האלה: אלפי פרים וכבשים שכלואים שבועות בלב ים, צפופים ומתבוססים בהפרשות שלהם. חלקם מתים מחום, חלקם נשטפים כפגרים לחופי ישראל. אך למרות ההבטחות של שרי הממשלה, הצעת החוק שקוראת לאסור על המשלוחים החיים תקועה זמן רב. בדיקת "ידיעות אחרונות" מגלה כי לא רק שהמשלוחים לא נפסקו, חלה עלייה דרמטית במספרם ב־2018. "אין דרך להוביל בעלי חיים במסעות ארוכים כל כך, בלי לגרום להם סבל. צריך להפסיק את ההתעללות הזאת"

התמונות הקשות ממשלוחי בעלי החיים באוניות לישראל מספרות את הכל: אלפי כבשים, פרים, עגלים וטלאים דחוסים בבטן האונייה ללא אוויר, מתנשמים בכבדות בטמפרטורה לוהטת, מטפסים אחד על השני רק כדי לחיות. החזקים ששורדים את המסע המטלטל של ימים ואף שבועות בלב ים — נשלחים פצועים וחולים לשחיטה; החלשים — מוטלים על הרצפה כך שכמעט ואי־אפשר לראות אותם אלא רק זוג עיניים שמחפשות ישועה, לשווא.

 

לא צריך להיות צמחוני או טבעוני כדי להזדהות עם סבלן של החיות העוברות את המסעות האלו. רק לפני חצי שנה התעוררה סערה ציבורית בעקבות סרטון שתיעד את התנאים הנוראיים של החיות באחת האוניות בדרך לישראל. פוליטיקאים יצאו בהצהרות, קראו להפסיק את המשלוחים החיים או לפחות לקבוע מכסות מוגבלות של יבוא עד להפסקה מוחלטת. וטרינרים קראו לפקח על המצב הבריאותי של החיות באוניות. בפועל — דבר לא קרה. המשלוחים לא נעצרו חרף המחאה הציבורית. להפך. כעת אנחנו חושפים שקצב המשלוחים רק מתגבר.

 

"הפרים והכבשים החזקים מטפסים על החלשים לפתח אוויר" | צילום: "ישראל נגד משולחים חיים"
"הפרים והכבשים החזקים מטפסים על החלשים לפתח אוויר" | צילום: "ישראל נגד משולחים חיים"

 

בדיקת "ידיעות אחרונות" מגלה כי לפי נתוני יבוא בעלי החיים בחודשים ינואר־אוקטובר 2018, בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הובאו לישראל 577,828 בעלי חיים במשלוחים החיים — עלייה של 40 אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. 2018 עומדת לשבור את השיא של כל הזמנים. ומה לגבי התנאים? למרות המחאה הם עדיין מזעזעים.

 

"התנאים באוניות מתחת לכל ביקורת", אומרת ד"ר לין סימפסון — וטרינרית אוסטרלית שעבדה על ספינות המשלוחים לישראל — ופוטרה מעבודתה לאחר שחשפה את מה שנעשה על הספינות. "אין מקום ואוויר, עד כדי כך שהחיות מותחות את הצוואר שלהן דרך המעקות של המכלאות, בניסיון נואש להשיג חמצן. הן קודחות מחום, הלב שלהן דופק מהר, הדם שלהם נעשה סמיך, עד שהן מתייבשות לגמרי".

 

 

אז הן ממש מתות מחום?

 

"כן, והן מתחרות על המאווררים באונייה. הפרים והכבשים החזקים מטפסים על החלשים לפתחי אוויר. כשהם נחלשים הם קורסים, מאבדים את ההכרה ומתים. יום אחד היה לנו סיפון שלם שהתנהג כפי שתיארתי. אנחנו איבדנו אותם מרגע לרגע. הם נפלו סביבנו כאילו מישהו ירה להם בראש, רק שלא היה אף קליע".

 

ח"כ יעל כהן פארן
ח"כ יעל כהן פארן

 

חיים בסביבה רעילה

 

יום רביעי האחרון היה אמור להיות היום הגורלי במאבק להפסקת המשלוחים החיים. הצעת חוק שחתומים עליה חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, ואשר זכתה לתמיכת נרחבת מהציבור, הייתה צריכה לעלות לקריאה טרומית. כמו בפעמים הקודמות, גם הפעם היא נפלה.

 

ההצעה מבקשת לצמצם את מכסת המשלוחים החיים, כך שב־2019 מכסת המשלוחים לא תעלה על 75 אחוזים ממספר בעלי החיים שהובאו ב־2017. גורמים פוליטיים מבהירים שהמפלגות החרדיות הן שהסירו את הצעת החוק מסדר היום, בטענה שמחיר הבשר יעלה והמהלך יפגע בפרנסתן של משחטות כשרות בארץ. אחרים מפילים את האחריות על שר החקלאות אורי אריאל. "מבטיחים לי שהצעת החוק תעלה בשבועות הקרובים", אומרת ח"כ יעל כהן־פראן, יו"ר השדולה למען זכויות בעלי החיים בכנסת, "אבל אני כבר לא יודעת למה להאמין".

 

 

מתים ממכת חום. מד טמפרטורה מיוחד שבודק את חום הגוף של הפרים | צילום: "ישראל נגד משלוחים"
מתים ממכת חום. מד טמפרטורה מיוחד שבודק את חום הגוף של הפרים | צילום: "ישראל נגד משלוחים"

 

מחר תנסה ח"כ כהן־פראן לעלות שוב את הצעת החוק, בתקווה שמשהו יזוז. עד אז האוניות ימשיכו להפליג במרץ לנמלי ישראל. "בבני אדם קיים חשש לנזק מוחי כשטמפרטורת הגוף מגיעה ל־41 מעלות ומעלה. הטמפרטורה הממוצעת של כבש בריא היא 38.5", מסבירה ד"ר סימפסון. "כשמדדתי את הטמפרטורה של אחד הכבשים, המד התייצב על 47 מעלות. בערך אותה טמפרטורה שבברז המים החמים במשק בית ממוצע. השומן שלהם נמס כמו ג'לי שקוף למחצה. הם התבשלו מבפנים, השרירים שלהם איבדו צבע. הם התפרקו לנגד עינינו".

 

ומה לגבי צוות האונייה?

 

"זה היה מזעזע עבור כל מי שהיה על הסיפון. הצוות סיכן את חייו בעבודה בסביבה רעילה כל כך. כל האוויר הפך רעיל בגלל רמות האמוניה. הרף המותר נחצה, וכולנו נאלצנו להשליך פגרים אל האוקיינוס. אם מתעכבים על זה, העבודה נעשית קשה ומגעילה יותר. רגליים נקרעות מהפגר, פשוטו כמשמעו, בזמן שאתה מנסה לגרור את החיה והיא מתפרקת לחלקים. כל הסיפון הסריח כמשהו שבין מנגל של יום ראשון לבין פגר דרוס על הכביש".

 

 

גם ירון לפידות — מייסד ארגון "ישראל נגד משלוחים", שהוקם במטרה לעצור את המשלוחים החיים — מתעד כבר מספר שנים את מצב החיות המגיעות לישראל. "המשלוחים החיים הם תעודת עניות לנו כחברה", הוא אומר. "בעלי החיים באוניות מגיעים עם מומים, הרבה מהם מתים מחום או מתבשלים למוות. אני ראיתי במו עיניי, כל פעם שקיבלנו אונייה כזאת. הצפיפות נאמדת בעשרות סנטימטרים בודדים לחיה. האלימות כלפי החיות קשה ומטרידה".

 

אז זה לא מסתיים רק במסעות?

 

"זה נמשך עד לשחיטה. אחד התיעודים הכי קשים שלנו היה באילת. עגל שסירב לרדת מהאונייה נדקר על ידי העובדים בסכין. וכשזה לא עזר הם שברו לו את הזנב פיזית בידיים שלהם, פשוט כופפו אותו לשניים ואז משכו בזנב השבור עד שהוא הסכים לרדת. בעלי החיים שנשלחים באוניות הם בדרך כלל תינוקות בני חודשים בודדים. הם מבוהלים ולא שקטים. הם מגיעים מאוסטרליה, מחורף קשה לקיץ ישראלי קשה. הם לא רוצים לצאת, והדרך היחידה לשנע אותם היא באלימות".

 

"התנאים באוניות מתחת לכל ביקורת". ד"ר לין סימפסון באחת מאוניות המשלוחים | צילום: ארגון אנימלס
"התנאים באוניות מתחת לכל ביקורת". ד"ר לין סימפסון באחת מאוניות המשלוחים | צילום: ארגון אנימלס

 

איפה אנחנו בהשוואה לעולם המערבי בנושא המשלוחים החיים?

 

"מבחינת יבוא, אנחנו בערך היחידים מהמדינות המתקדמות שמתעסקות בצורה כה נרחבת במשלוחים החיים. אירופה מנסה מאוד להקפיד על חוקי ההובלה שהופכים את המשלוחים לקצת פחות נוראיים. אבל ישראל נחשבת למערב הפרוע — הארגון שלנו עקב עשרות פעמים אחרי אוניות שפורקות את החיות בנמל חיפה ומסיעות אותן במשאיות עד אילת, עוד באותו היום. נסיעה של שמונה שעות רצופות בתנאים־לא־תנאים. היו תקופות שישראל הייתה שנייה בעולם ביבוא בשר מאוסטרליה אחרי אינדונזיה".

 

היקף התופעה ניכר במספר המשלוחים לישראל, כפי שתועדו בחודש האחרון. יותר מעשרים אוניות עגנו בנמלי אשדוד וחיפה מתחילת ספטמבר. לפעמים שתי אוניות באותו היום. פורטוגל, הונגריה, אוסטרליה ורומניה הן רק חלק מהמדינות שמופיעות בדוחות שמפרסם משרד החקלאות. המשלוח האחרון, אגב, הגיע אתמול בבוקר לנמל חיפה מפורטוגל, לא לפני שהתעכב במשך שעתיים בים עד שהתפנה לו מקום לעגינה.

 

אך הסבל של בעלי החיים לא מתחיל רק בהפלגה — קודמים לו לרוב מסעות ארוכים של שינוע החיות מהכפרים וממדינות שכנות. "ניו־זילנד הייתה בעבר יצואנית גדולה של בעלי חיים לשחיטה, אבל היא הפסיקה את המשלוחים החיים", אומרת עו"ד שירה הרצנו מעמותת "אנימלס". "במדינות רבות בהן עדיין יש משלוחים מדובר לרוב במשלוחים בין מדינות שכנות או קרובות. המשלוחים לישראל הם ארוכים במיוחד. המסע מאוסטרליה הוא אחד הארוכים בעולם".

 

אפשר להביא בעלי חיים בדרך יותר הומניטרית?

 

"אין דרך להוביל בעלי חיים בתנאים תעשייתיים במסעות ארוכים כל כך בלי לגרום להם סבל. אנחנו לא מעוניינים בשינויים קוסמטיים זניחים - אנחנו רוצים לראות סוף אמיתי להתעללות הזאת. המחאה בעולם רק הולכת וגוברת. רק לאחרונה חתמו מיליון איש על עצומה שקוראת לממשלת בריטניה לאסור על המשלוחים החיים. במשך שנים ארוכות הרשויות באוסטרליה ובאיחוד האירופי ניסו 'לפקח' על המשלוחים, קבעו כל מיני נהלים ותקנות. אבל בפועל — אלה מילים ריקות. הרגולציה לא עובדת. אין שום דרך לפקח על הנעשה בלב ים. גם שר החקלאות, אורי אריאל, הודה שאין לו יכולת לפקח על מה שקורה מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל".

 

"זה מצמרר, לשבת בחוף הים ופתאום לראות את זה". פגר של עגל נשטף אל החוף בישראל | צילום: "ישראל נגד משולחים חיים"
"זה מצמרר, לשבת בחוף הים ופתאום לראות את זה". פגר של עגל נשטף אל החוף בישראל | צילום: "ישראל נגד משולחים חיים"

 

סכנה בריאותית

 

המשלוחים החיים תפסו תאוצה בישראל כבר בסוף שנות ה־90, כתוצאה ממדיניות כלכלית של הקלות במכס ליבואני עגלים. ב־1999 הוחלט לבטל את המכס על עגלים צעירים שיובאו לפיטום בארץ, ועל העגלים הכבדים יותר הוטל מכס נמוך. השינוי הביא לעלייה חדה בהיקף המשלוחים החיים. המכס על העגלים הכבדים בוטל בהחלטת ממשלה ב־2014, בתקופת כהונתו של יאיר לפיד כשר האוצר.

 

"צריך להבין שיש הרבה אנשים שמרוויחים הון תועפות מהעסק הזה", מסבירה ח"כ כהן־פארן. "כשיאיר לפיד הפך לשר האוצר, הוא ביטל את המכס על המשלוחים החיים ובכך פתח את הדלת למונופולים בישראל שרק חיכו להתפתח בתחום הזה. עכשיו אותם בעלי הון מתנגדים בטירוף לחקיקה, וקשה מאוד לשרי האוצר והחקלאות וכמובן שגם לראש הממשלה להיאבק מולם, אז הם רק דוחים את הקץ".

 

לתיעוד המחריד מאוניות המסע מתווספים בשנים האחרונות גם תצלומים של פגרים בחופי ישראל, שנסחפו מאוניות המשלוחים בלב ים. "יש לנו תיעודים של יותר מעשרה פגרים של חיות שנשטפו לחופי ישראל", אומר לפידות. "כששאלנו את הצוות שפורק את החיות ממה הן מתו ואיך הן נסחפו לחוף, אמרו לנו שאסור לפרוק פגרים בנמל כי זה פוגע בכשרות, אז הם פשוט זורקים אותם למים בלב הים".

 

"זה מצמרר, לשבת בחוף הים ופתאום לראות פגר של עגל נשטף אל החוף", מוסיפה הרצנו. "אין לנו באמת דרך לדעת אם בעלי החיים מושלכים לטבוע במים בזמן שהם גוססים, או שהם מושלכים רק לאחר שמתו על האונייה. בכל מקרה, זו תופעה מזעזעת ולא תקינה. אבל כמו הרבה מהעבירות על האוניות, הן מתבצעות בלב ים והרחק מהעין הציבורית".

 

בנוסף לפגיעה בבעלי החיים נשאלת השאלה האם נשקפת סכנה בריאותית לציבור בישראל בכלל ולאוכלי הבשר בפרט. הגורמים המקצועיים ממליצים לשחוט בעלי חיים קרוב ככל הניתן למקום החזקתם. כמו כן, פדרציית הווטרינרים האירופית ממליצה על סחר בבשר שנשחט על פני סחר בבעלי חיים בעודם בחיים. ד"ר יובל סמואל, בעל רשת מרפאות וטרינריות, ממליץ לכל מי שחשובה לו בריאותו לא לאכול בשר שמגיע מהמשלוחים החיים. "אין ספק שזה לא בריא לאכול בשר שהגיע מהמשלוחים וספג כמויות אדירות של 'אמוניה', במשך תקופה של שבועות ואפילו חודשים", אומר ד"ר סמואל. "הרבה מאותן חיות מתות כתוצאה מהזרקת אנטיביוטיקה. החיות יוצאות עם פרוות חורף מאוסטרליה ומגיעות לישראל בשיא הקיץ. הן מקבלות מכות חום קשות שמפרקות את כל החלבונים בגוף שלהן, ובגלל זה הן נחשפות לזיהומים מטורפים".

 

אז המסעות יכולים להשפיע גם על הציבור?

 

"בהחלט. במהלך המסעות בעלי החיים סופגים פצעים שחודרים לבשר. אותם פצעים מפתחים מוטציות, ממש כמו שפעת חזירים ושפעת עופות שמתפתחות על ידי גידול המוני של חיות שגודלו בצפיפות. אם במכלאות בארץ אין בקרה ועדיין מסתובבות שם מחלות קשות, אז אני לא צריך לפרט מה הסיכוי שיהיו מחלות מבעיתות יותר באוניות עצמן, שבהן אין בקרה בכלל. אי אפשר להעביר בעל חיים בים, בתנאים מספיק טובים, כדי שישמרו עליהם בריאים. הם מגיעים לארץ חולים מבלי שיודעים בדיוק במה, מזריקים להם חיסונים והם נשלחים לבית מטבחיים".

 

אבל אם יעצרו את המשלוחים החיים, מחיר הבשר לא יעלה?

 

ח"כ כהן־פארן: "לא, כי אז אפשר לייבא במקום זאת בשר טרי ומצונן. הרבה מדינות מתקדמות בעולם, בעיקר באירופה, מייבאות בשר טרי. ידוע שיבוא בשר טרי הוא החלופה העיקרית לאותם משלוחים, והפתרון הזה גם לא יפגע לנו בשיתופי הפעולה עם אותן מדינות שאנו מקבלים מהן משלוחים, דוגמת אוסטרליה ופורטוגל".

 

ומה לגבי אנשים שיפוטרו בעקבות עצירת המשלוחים — משגיחי כשרות ועובדים במשחטות?

 

כהן־פארן: "המטרה של הורדת המכסים על המשלוחים החיים הייתה בעיקר הורדת מחירי הבשר. בפועל, המכס על המשלוחים ירד, ואילו המכס על יבוא בשר טרי רק עלה. ומובן שגם כמות צריכת הבשר בארץ רק עלתה. בסופו של דבר, לכל דבר יש תחליף. במשלוחים החיים החיות נפצעות, מה שהופך אותן אסורות לאכילה מבחינת כשרות, שלא לדבר על ההשלכות הסביבתיות שיש לאותם משלוחים. על כל דבר אחד שנסגר נפתחים עוד עשרות עסקים במקום. זה לא איזה ענף שאנשים יפוטרו ולא יהיה להם לאן ללכת. ייפתח עסק אחר. אני לא אדישה לפרנסה של אותם אנשים, אבל זו בחירה בין תחומים שונים. תמיד יהיו לוביסטים שנילחם בהם. ברמה הכלכלית תהיה פגיעה אם יצטרכו לסגור מפעל ועסק כלכלי, אבל המדינה צריכה ליישב את המתח הזה והיא תמצא חלופות כדי למזער את הנזקים. זה אפשרי".

 

"אני יודע שהמשלוחים ייפסקו", אומר לפידות. "היום המשלוחים החיים הם בשפל חסר תקדים בעולם. בפעם הראשונה בהיסטוריית המאבק נגד המשלוחים החיים יש תיעוד קבוע ממדינות היבוא. גנדי אמר: 'קודם הם מתעלמים ממך, אז הם צוחקים עליך, אחר כך הם נלחמים בך, ולבסוף — אתה מנצח'. זאת הרוח של הארגונים הפועלים נגד המשלוחים. בסוף אנחנו ננצח".

 

"אני לא מאמינה שיש אדם שמעוניין לראות בעלי חיים סובלים", מוסיפה הרצנו. "הבעיה היא לא סאדיזם, אלא אדישות לגורלם, כסף והרגלים שמשבשים את שיקול הדעת ומשכיחים את המצפון. המשלוחים החיים ייפסקו, בין אם בעקבות החקיקה ובין אם בעקבות העתירה לבג"ץ שהגשנו יחד עם עמותת 'תנו לחיות לחיות'. בדיוק כמו שהפסקנו את פיטום האווזים וסגרנו את התעשייה האכזרית הזו שכל הציבור התנגד לה, כך גם נפסיק את המשלוחים החיים, ולא נראה יותר את אוניות המוות האלה עוגנות בנמלים שלנו. השאלה רק מתי זה יקרה וכמה בעלי חיים יסבלו באוניות עד אז".

 

תגובת שר החקלאות, אורי אריאל: "ביטול הובלת המקנה אינה החלטה מידתית והיא תוביל לעלייה במחירי הבשר בעשרות אחוזים. בנוסף, תוביל לפיטורים של אזרחים ישראלים רבים. לאורך כל הדרך עומדים לנגד עינינו שני אינטרסים ברורים: מחד גיסא, הורדת יוקר המחיה, ומאידך גיסא צמצום יבוא המקנה לארץ ושמירה על רווחת בעלי החיים. אנו עוקבים באדיקות אחר צריכת הבשר בישראל ובשנה האחרונה אנו עדים לגידול בצריכת הבשר — ישראלים אוהבים בשר! לכן, מהלך שכזה יפגע באזרחים רבים. כדי לצמצם את הפגיעה ברווחת בעלי החיים, ראשית אישרנו והרחבנו את יבוא הבשר המצונן לארץ והארכנו את תוקף חיי המדף של הבשר המצונן על מנת שנוכל להביא בשר מצונן גם ממדינות רחוקות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
כל התגובות לכתבה ""הגיע הזמן לעצור את המשלוחים החיים""
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים