yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: יריב כץ
    ממון • 07.11.2018
    חנויות החשמל הולכות להשתנות
    הרשתות נערכות לקרב עם האונליין ומנסות לשדרג את החוויה בחנות • מסך אינטראקטיבי יחליף את עשרות המכשירים בתצוגה, ואולי יאפשר לחנויות להיכנס לקניונים הצפופים
    מאת שושנה חן

    האם חנויות החשמל שאנחנו מכירים, אלו עם המעברים מלאי מכונות הכביסה, בקרוב ייעלמו מהנוף? המעבר שלנו לאונליין לא פוסח על אף אחד, וגם ענף החשמל צריך להתמודד איתו, אם כי לא בטוח שהוא מהווה איום משמעותי. "האונליין אחראי כרגע ל־5%־10% ממכירות מוצרי החשמל בישראל", מגלה לנו שמוליק מנדביצקי, מנכ"ל משותף באלקטרה קמעונאות והאחראי על רשת מחסני חשמל, "אבל על הענף להיערך לגידול במכירות האלה", הוסיף.

     

    חלק מההיערכות לקרב הוא כיווץ החנויות הפיזיות. מנדביצקי מסביר: "חנויות העתיד ייתכווצו מ־1,200 מ"ר לכ־300 מ"ר, גדלים שיאפשרו להיכנס יותר לקניונים". לאחרונה חָבְרה מחסני חשמל ל־eye feelit של שרון בירנבאום, והציבה בסניף הדגל מול קניון איילון מסך קניות. המסך מציג מידע על מוצרי החשמל ומאפשר "התנסות" וירטואלית - כך שבעתיד הוא יחליף חלק מהתצוגה בחנות, שתסתפק בדגם אחד לספק מקטגוריה. מקרר בודד של סמסונג, מכונת כביסה אחת של בוש, לדוגמה.

     

    מקרר בתוך מסך

    "המסך שהרכבנו הוא בגודל של 2X2 מטרים, ומאפשר להציג את מכשירי החשמל, כולל מקררים, בגודלם האמיתי", אומר לנו בירנבאום. אז הגענו והתנסינו. המסך גדול, החיפוש קל. כרגע אפשר להתרשם ממקררים, מכונות כביסה ותנורים בלבד, כ־100 מוצרים שונים בסך הכל, ממגוון ספקים קטן. לאחרונה הושלם הפיילוט והמערכת הושבה למעבדות החברה לצורך הזנת מאות מוצרים נוספים לקראת הצבתה ב־6־7 החנויות המובילות של הרשת בראשית 2019.

     

    עמדה לעיצוב הבית בגולף
    עמדה לעיצוב הבית בגולף

     

     

    במסך יש מפרט טכני, פתיחה וסגירה, מראה המוצר בסיטואציות שונות של הפעלה, ואפילו התמקדות בחלקים מסוימים, כמו "קיוסק מים קרים" במקרר. אפשר לבחון את פנים המוצר, מדפים וחלוקה פנימית במקררים לדוגמה או תכולת מגשים במדיחים, יש סרטונים על טכנולוגיות מיוחדות והשוואה מפורטת לדגמים מקבילים של מתחרים.

     

    והבעיות? הדבר העיקרי שמעניין את הלקוח לא נמצא במסך: המחיר. "המחיר נתון למו"מ, ומחירים גם משתנים לעיתים קרובות", אמרו בחנות. בעיה נוספת היא שהמידע מועבר על ידי הספקים, מה שיוצר פערים ברמת ובאיכות המידע, כולל הצילומים, ומקשה לעיתים על התרשמות מלאה. גם ההשוואות בין הדגמים אינן של גוף אובייקטיבי, וקשה לדעת אם לא מסתתר מאחוריהן רצון של הרשת לדחוף ספק או דגם מסוים.

     

    בירנבאום ואנשי מחסני חשמל משוכנעים שככל שהמערכת תוטמע ותהפוך לחלק בלתי נפרד מעולם מכירות מוצרי החשמל, כך ישתדרג המידע. "בשלב הבא לקוחות יוכלו להוריד אפליקציה לסלולרי, למדוד בבית את המידות ולקבל מכשירים שמתאימים לנתונים. בחנות אפשר להשלים את החסר, לראות את הגדלים המציאותיים ולהשלים קנייה במהירות", צופה יוסי ארדמן, מנהל דיגיטל ברשת מחסני חשמל. מנהלת השיווק ברשת, תמר שפיגל, מוסיפה כי "מי שהשכיל להתאים את רצפות המכירה לדיגיטל ירוויח", ומדגימה לנו פיתוח נוסף בדמות אפליקציה לסיור וירטואלי בחנות.

     

    חברת ברימאג בוחנת גם היא הפעלת מסך בראשית 2019, ואף הייתה זו שקפצה ראשונה למים, אומרים בחברה. "אולי בעתיד ניכנס לרשתות נוספות, ואנחנו ממשיכים במגעים עם ברימאג, אבל היה לנו חשוב שמוביל שוק ייקח את המערכת", מסביר בירנבאום.

     

    סמנכ"ל השיווק של רשת מתחרה גדולה בענף החשמל דווקא לא מאמין בזינוק מכירות האונליין בתחום. "המכירות אונליין היום מתמקדות במוצרים קטנים ובמוצרים שבהם הצרכן יודע בדיוק מה הוא מחפש, כמו שואבי אבק אלחוטיים של דייסון, מכונות קפה של נספרסו. בשאר מוצרי החשמל רווחיות הענף נמוכה, והמחירים בשטח מקבילים לאון־ליין. הישראלים רוצים למשש, להתרשם בפועל מהדגם. ומכיוון שאין פערים במחירים - יעדיפו חנות".

     

    קלינטון סחר, יבואנית Teka, החליטה ללכת לאחרונה על ההמחשה עד הקצה: בארבעת אולמות התצוגה המרכזיים של הרשת מציעים ללקוחות להתנסות "על אמת" במוצרים בתצוגה, כולל בישול ואפייה. כך הם יכולים לראות את מהירות הרתחת המים על כיריים אינדוקציה, להכניס מוצרים למקפיא ועוד. "כשהפכנו את המכשירים לפעילים העצמנו תחושת אמינות ועוררנו רצון לחזור לחנות כדי להתנסות", אומר אסי ארביב, מבעלי היבואנית.

     

    האונליין הגיע לחנות

    ולא רק ענף החשמל משתדרג: רשת גולף & קו פתחה בשיתוף פעולה עם DesignMatch מנוע החיפוש של האדריכלים והמעצבים, והציבה בחנות הדגל החדשה שלה ברחוב הלח"י בבני־ברק שתי עמדות אינטראקטיביות המציגות תמונות אווירה מכל המחלקות ובמגוון סגנונות. בלחיצה על הפריטים בתמונות תקבלו מידע, מחיר והצעות למוצרים דומים. בהמשך המערכת צפויה לספק מידע על מיקומו של הפריט בתוך החנות, וגם תחובר לאתר האונליין של החברה.

     

    "המכירות אונליין בישראל יהיו רווחיות כשתהיה מסה של קניות, מה שעדיין לא קורה היום בתחומים שלנו", מצהיר רביב ברוקמאייר, מנכ"ל גולף. "אבל גם אם התחום היום לא רווחי, אנחנו חייבים להיכנס עם יותר ויותר יוזמות של חיבור החנויות בשטח לעולם האונליין, ולהיפך".

     


    פרסום ראשון: 07.11.18 , 19:14
    yed660100