רוכשי רכב משומש צריכים לדעת מה ההיסטוריה שלו
תמורת 10 שקלים אפשר לקבל דוח של תביעות הביטוח שהוגשו עבור רכב משומש • הבעיה: רק בעל הרכב יכול להוציאו • איגוד חברות הביטוח מבקש להנגיש את המידע לכל רוכש רכב משומש לפני הקנייה
רכישת רכב יד שנייה מעוררת תמיד, ובצדק, חששות מהסתרת מידע על אודות מצבו האמיתי מפני המוכר. שוב ושוב אנחנו נתקלים במקרי הונאה, שבהם מסתירים הבעלים תאונות, החלפות מנוע ותיקונים משמעותיים אחרים. לפני שנה נחשף ב"ממון" מהלך שנועד להגביר את השקיפות בשוק. איגוד חברות הביטוח העלה באמצעות מרכז הסליקה של החברות מאגר מידע אינטרנטי הכולל מידע בנושא היסטוריית תביעות ששולמו על ידי חברות ביטוח בגין נזקי רכוש לכלי רכב מבוטחים.
בעלות של 10 שקלים לבדיקה, מספק המאגר מידע על סוג הכיסוי הביטוחי שהיה לרכב לאורך השנים, את שם החברה המבטחת ומידע לגבי תביעות ששולמו לבעליו, אם היו: הסכומים ששולמו בפועל, סוג הנזק, ירידת ערך אם הייתה, וציון אם התביעה נסגרה או שהיא עדיין פתוחה. המידע לא מפרט את סוג התיקונים, אבל הסכומים יכולים להעיד על עוצמת הנזק שנגרם לרכב, וכך גם שיעור ירידת הערך שנקבע לו לאחריהם.
המידע מתבסס על דיווחי חברות הביטוח AIG, ביטוח ישיר, איילון, הפניקס, הכשרה, הראל, מגדל והתיקים של אליהו שרכשה, כלל, מנורה, ביטוח חקלאי, שומרה, שירביט ושלמה סיקסט, ומכסה נתונים שבע שנים לאחור.
לקנות או לא לקנות?
שירותים כאלה, שהמפורסם שבהם הוא "קארפקס" האמריקאי, מוכרים כבר בעולם, אך עד היום לא היו זמינים לבעלי רכב ישראלי. שימוש במידע יכול לסייע לרוכש הרכב המשומש להחליט אם להמשיך בהליכי הקנייה, אם לקחת את הרכב בנוסף למכון בדיקה, או לקבל את החלטת הרכישה רק על סמך המידע — שבניגוד לבדיקה לפני קנייה במכון אינו מתעד את מצבו המכני העדכני של הרכב או בלאי שנגרם למערכותיו, וגם לא מכסה תאונות שנגרמו לרכבי ליסינג, שאינם מבוטחים בביטוח מקובל.
אולם בהתאם לחוגי צנעת הפרט בארץ, את המידע יכול להוציא ולהציג לקונים פוטנציאליים רק בעל הרכב. לא כל מוכר מתאמץ לעשות זאת, ולא כל קונה יודע שהוא יכול לדרוש את הדוח. בעוד שבארה"ב אפשר לקבל את המידע באופן חופשי, כבר בזמן השיטוט בלוחות הרכב המשומש.
כעת מנסה איגוד חברות הביטוח לפתוח את המידע לכל מתעניין. עו"ד גיל סלומון, סמנכ"ל הרגולציה באיגוד, פנה השבוע לח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה, בבקשה לשינוי החוק. במכתב, שהגיע לידי "ממון", כותב עו"ד סלומון שלפי החוק, רוכשי הרכבים זכאים לקבל את המידע על אודות התביעות, "הצרה היא שהקונה אינו הבעלים של כלי הרכב, ולכן לא יכול להגיש בקשה לשאילתה ללא שיתוף פעולה מצד הבעלים, עובדה שגורמת לקונים פוטנציאליים רבים לוותר על השירות".
"אוביל תיקון חקיקתי"
באיגוד מבקשים מח"כ כבל לתקן את החוק, כך שכל אדם יוכל לקבל את המידע, גם אם אינו בעל הרכב. בתשובה לפניית "ממון" הביע כבל תמיכה במהלך: "פניית איגוד חברות הביטוח מחייבת התייחסות של משרד התחבורה כיוון שמדובר בעניין צרכני מהמדרגה העליונה שאמור לשרת את הציבור. תכלית החוק הייתה לתת מענה לרוכשים רכבים, מה שלא מתקיים היום. אוביל במידת הצורך תיקון חקיקתי דחוף".

