yed300250
הכי מטוקבקות
    איור: גיא מורד
    ממון • 11.11.2018
    שלא תיפלו ברשת
    המוצר נשבר בדרך, הגיע באיחור או שאתם רוצים להחזיר? גם באינטרנט יש לכם זכויות • מדריך "ממון": מה מגיע לכם, ואיך מתמודדים עם שירות בחו"ל
    ליטל דוברוביצקי

    חודש הסיילים הגדול באינטרנט בעיצומו, ולמרות שהישראלים בקיאים בהזמנות או במציאת קופונים - תחום הזכויות המשפטיות של צרכני האונליין עדיין קצת עמום. מה עושים אם המוצר פגום או לא תואם את התיאור שלו באתר, מה הדין אם עברו חודשים וההזמנה עוד לא הגיעה ומה קורה אם סתם בא לכם להחזיר כי התחרטתם. מוסף "ממון" גיבש מדריך לרוכש באינטרנט, בסיוע עוה"ד חיים רביה וטל קפלן, שותפים בקבוצת האינטרנט בפירמת עורכי הדין ועורכי הפטנטים פרל כהן צדק לצר ברץ.

     

    תחילה, ההבדלים המשפטיים בין קנייה פיזית בחנות לעומת קנייה באינטרנט. קנייה בחנות מקוונת היא עסקת מכר מרחוק, ויש שני הבדלים מהותיים בינה לבין עסקה רגילה: על המוכר חלות חובות גילוי מוגברות, ולקונה יש זכות לבטל את העסקה תוך שבועיים מקבלת המוצר (למעט בעסקאות מסוגים מסוימים). מאחר שהקונה לא רואה את המוצר פיזית, המוכר חייב לפרט ככל האפשר על המוצר או השירות המוצעים למכירה, כמו גם המחיר, תנאי התשלום, כיצד ומתי יסופק ועוד. כמו כן, על החנות המקוונת למסור לרוכש את השם, מספר הזהות והכתובת של העסק.

     

    על ביטולים והחזרות

    "תוך שבועיים מרגע קבלת המוצר רשאי הקונה לבטל את העסקה מכל סיבה שהיא ולקבל את התמורה בחזרה", מסביר עו"ד רביה, ומוסיף כי כמו ברכישה בחנות פיזית - המוכר רשאי לנכות 100 שקל מהמחיר או 5% מהתמורה (הנמוך מביניהם).

     

    עו"ד חיים רביה
    עו"ד חיים רביה

     

     

    זכות הביטול לא קיימת כשמדובר ב"טובין פסידים" (לדוגמה, מוצרי מזון), בשירותי נופש (אם המועד ליהנות מהם הוא תוך שבוע מהודעת הביטול), כשקונה רכש מוצר שיוצר במיוחד עבורו, כשרכש מידע ממוחשב (ספר אלקטרוני למשל) ועוד.

     

    כל אלו נכונים לאתרים ישראליים. הזמנתם מחו"ל? הדברים מורכבים יותר, אומר עו"ד רביה. "ענקי המסחר האלקטרוני לא רואים עצמם לרוב כפופים לדיני הגנת הצרכן בארץ, והנושא טרם הוכרע בצורה סופית ומחייבת על ידי בתי המשפט בישראל. עם זאת, רוב אתרי הסחר הגדולים מציעים אפשרות ביטול ההחזרה. יש לקחת בחשבון שלעיתים ההחזרה לא משתלמת בגלל העלויות הכרוכות במשלוח חזרה".

     

    החבילה מתעכבת

    צריך לזכור שלעיתים קרובות איחורים בקבלת המוצר אינם באחריות החנות המקוונת אלא באחריות רשות הדואר, ואחריותה של זו מוגבלת בחוק. אבל, אם המוצר איחר מעבר לסביר תהיו זכאים לבטל את העסקה ולקבל את הכסף.

     

    המוצר הגיע פגום או שונה מהתיאור באתר

     

    אם יש במוצר פגם, מום או חוסר התאמה אחרים לאלו שפורטו באתר - אתם רשאיים לבטל את העסקה, ועל המוכר חלה חובת החזר מלאה של התמורה הכספית ששילמתם. כמו כן, המוכר לא יהיה זכאי לקזז 100 שקל או 5% ממחיר ההזמנה במקרה כזה.

     

    ואם המוצר לא פגום, אבל שונה מזה שראיתם? סטייה מתיאור יכולה להיחשב אפילו להטעיה - וזו עילה מספקת לביטול העסקה, לקבלת התשלום בחזרה ואף, אם נגרם נזק בעקבות הפגם, לקבלת פיצוי. אם מוצר שבור גרם לנזקי גוף, מי שנושא באחריות לפיצוי הוא היצרן, היבואן או הספק בישראל.

     

    ואם רוצים לתבוע?

    אם האתר ישראלי, אפשר לתבוע את מפעיליו בבית המשפט לתביעות קטנות. אתרים זרים מנסים להכפיף אותך לסמכות בתי משפט בחו"ל. בתי המשפט בישראל פסלו זאת פעמים אחדות — למשל במקרים של תביעות ייצוגיות שהוגשו נגד שירותים בינלאומיים דוגמת פייסבוק, פייפאל, בוקינג.קום, ועוד.

     

    שימו לב לקרוא את תקנון האתר בעת ההזמנה. בתי המשפט בישראל נכונים להכיר בתנאי השימוש באתרי הסחר האלקטרוני כהסכם רגיל לכל דבר, כאשר המשתמש מאשר אותם באופן מקוון. לכן, גם אם לא קראתם את תקנון האתר, בתי המשפט יראו אתכם לרוב כמי שקראו את ההסכם והסכימו לתנאיו.

     

    אבל - אתרים גדולים כמו איביי ועלי אקספרס מקיימים מערכות מקוונת לשירות לקוחות ופתרון מחלוקות, שברוב המכריע של המקרים מייתרות לגמרי צורך בהתדיינות משפטית מורכבת.

     


    פרסום ראשון: 11.11.18 , 18:56
    yed660100