{ }
רביעי 20 בנובמבר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: שאטרסטוק
    ממון • 12.11.2018
    הסטטוס שהרג אותי
    מכורים לפייסבוק ולאינסטגרם, בעלי אישיות מוחצנת ונטיות שמרניות? מחקר חדש של אוניברסיטת חיפה ו"אור ירוק" מדרג את הסיכוי של כל נהג להשתמש בסמארטפון בזמן נהיגה
    מאת אודי עציון

    הנהגים הצעירים שלכם מכורים לסלולרי ומבלים שעות רבות באינסטגרם ובפייסבוק? אם התשובה חיובית, אז הסכנה שהם יעשו זאת במהלך נהיגה גבוהה יותר מאשר נהגים צעירים שגולשים פחות ברשתות החברתיות.

     

    מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה בשיתוף עמותת "אור ירוק" ובמימון איגוד חברות הביטוח בישראל חושף כי נהגים העושים שימוש נרחב ברשתות החברתיות ישתמשו יותר בסמארטפון גם בזמן שהם נמצאים מאחורי ההגה, פעולה המגדילה באופן משמעותי את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים.

     

    המחקר מתפרסם לרגל שבוע הבטיחות בדרכים הלאומי, העומד השנה בסימן היסח דעת בנהיגה, שמוגדר בידי המשטרה וגורמי המקצוע כגורם מספר אחת כיום לתאונות דרכים. השימוש בסלולריים עולה בקרב האוכלוסייה הכללית, ובעיקר בקבוצות הגילאים 17 עד 24, פעולה המשפיעה גם על הנהגים הצעירים, המעורבים בתאונות דרכים בשיעור גבוה יותר מאשר חלקם במצבת הנהגים. המחקר התרכז בנהגים צעירים, אך המסקנות שלו רלוונטיות גם לקבוצות נהגים אחרות.

     

    מהמחקר עולה כי הנהגים הצעירים חשופים לגירויים שונים ומגוונים בזמן הנהיגה הבאים לידי ביטוי בקריאה ושליחת מסרונים, בעיקר באפליקציית ווטסאפ, קריאת דוא"ל, גלישה באינטרנט, שימוש בנגני המוזיקה, ועוד. עורך המחקר, הדוקטורנט ארז קיטה, המכהן כמנכ"ל "אור ירוק", ופרופ' גיל לוריא, ראש החוג לשירותי אנוש באוניברסיטת חיפה, ביקשו לבדוק את הקשר בין מאפייני האישיות השונים לבין שימוש בסלולרי בפועל בזמן נהיגה בקרב הנהגים הצעירים.

     

    המחקר כלל 221 נהגים ונהגות בטווח הגילאים 22־17 הנמצאים לאחר תקופת הליווי, שהתקינו בטלפונים שלהם אפליקציה המנטרת את מספר הנגיעות שלהם במכשיר הטלפון הנייד בזמן נהיגה. השימוש באפליקציה הייעודית איפשר להם בפעם הראשונה לבסס את המחקר על נתונים אמפיריים אובייקטיביים ולא על דיווח עצמי של הנהגים או בסימולטור.

     

    בעלי אישיות מוחצנת, המעורבים יותר חברתית, יעשו שימוש מוגבר יותר בנייד בעת נהיגה. גם נהגים צעירים בעלי אופי הרפתקני יותר, המפגינים אסרטיביות ופעלתנות יתקשו להתגבר על הצורך להשתמש אז במכשיר. מנגד, נהגים צעירים בעלי אופי מופנם ושקט יותר, המגלים זהירות בחייהם הרגילים, ינהגו כך גם כאשר הם עולים על הכביש.

     

    בעלי תכונות נוירוטיות, הסובלים מרגשי נחיתות וחרדה, עצבנות, כעס וחוסר יכולת להתמודד עם מתח נפשי יבקשו להימנע מאינטראקציה חברתית בין־אישית (שיחה או מפגש) ויעדיפו לתקשר ולשמור על קשרים חברתיים באמצעות הקלדה. בניגוד אליהם, נהגים צעירים עם ביטחון עצמי גבוה, קרי רוח ורגועים ישתמשו פחות במכשיר.

     

    בעלי נטיות שמרניות, הערכה עצמית נמוכה ותחומי עניין מוגבלים זוהו גם הם כמי שיעשו שימוש מוגבר בנייד בנהיגה. זאת בניגוד למי שהפגינו פתיחות מחשבתית, יצירתיות, סקרנות, דמיון, והתעניינות בשלל תחומים. לפי החוקרים, חברי הקבוצה הראשונה "נאחזים במוכר ובידוע והם מאופיינים בחוסר יכולת להיפרד מהטלפון החכם".

     

    בעלי נטייה להתמכרות, כמו שימוש מוגבר וכפייתי בסמים ובאלכוהול, גבוהים הסיכויים שיתמכרו גם לשימוש בנייד, וישתמשו בו גם בנהיגה. לפי החוקרים ההתמכרות היא לפעילויות המפחיתות תחושות שליליות כמו חרדה, דיכאון ובדידות, כאשר הטלפון החכם מגביר ומשכלל עבור הצעירים את היכולת להתחבר לחברים ולקבוצת השווים והדומים להם.

     

    פרופ' גיל לוריא והדוקטורנט ארז קיטה מסכמים: "נהגים צעירים הם אוכלוסייה שנמצאת בסיכון גבוה למעורבות בתאונת דרכים. לאוכלוסייה הזו יש מאפיינים ייחודים וככל שנלמד ונבין אותם יותר, נוכל למקד את הפעולות כדי לצמצם את התופעה וכך להציל חיים. הבנת המנגנונים המקשרים בין גורמי אישיות לשימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה יכולה לתת לאנשי המקצוע כלים לפיתוח תוכנית התערבות שונה עבור כל פרופיל אישיותי".

     


    פרסום ראשון: 12.11.18 , 20:32