רביעי 26 ביוני 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: עמית שאבי
    ממון • 12.11.2018
    "בכל ערב חתמתי על ליקויים, ואמרו לי לשתוק"
    עובד לשעבר בפרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים סיפר בוועדת הכלכלה של הכנסת על עבודה בגבהים "לא נורמליים", כלים משנות ה־90, עובדים שהגיעו בלי תעודות זהות ושריפה שלא דווחה
    מאת גד ליאור

    שורה של ליקויים ותקלות בקו הרכבת החדש לירושלים נחשפה אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת. בדיון נשמעו טענות קשות מצד עובד לשעבר בחברה המבצעת את פרויקט הקו המהיר. העובד, ערן זפוליו, שהועסק בחברת Semi, סיפר כי היא ביקשה ממנו לשתוק, אבל הוא החליט לדבר.

     

    זפוליו סיפר: "בכל ערב אני חותם על ליקויים כמו כלים מסילתיים ללא אישור או פסולים לעבודה. הייתה שריפה של כלי מסילתי, ואף אחד לא רצה לפרסם את התמונה. עובדים הגיעו ללא תעודת זהות, והממונים עליי אומרים לי לעצום עין. היו עובדים שעבדו בגבהים לא נורמליים. יש כלים מסילתיים שהגיעו מרוסיה ביבוא אישי של סמי משנות ה־90. האם יש כלים שהחליפו להם את הג'נטים לגלגלי רכבת? פניתי למנכ"ל הרכבת עשרות פעמים, וגם לאחראי בטיחות של הרכבת שאמר שזה לא באחריותו".

     

    קראו עוד: במקום להאשים אחרים: הגיע הזמן שכץ ייקח אחריות | אודי עציון

     

    שי וקסמן, מנהל פרויקטים, הוסיף כי הפעלת הקו עם גנרטורים היא אלתור מוחלט, "רק כדי לעשות רוח לציבור". לדבריו, "הממשלה מדברת ב־17 קולות. הוועדה לתשתיות לאומיות הערימה כמעט כל מכשול אפשרי, המשרד להגנת הסביבה המציא מדד לקרינה, משרד הבריאות תמך בהם בלי שום ידע ומחקר ואיש בממשלה לא הקשיב".

     

    בתגובה אמר יו"ר הוועדה, איתן כבל, כי "הדברים חמורים ויש להם משמעויות פליליות. אם רק 5% מהדברים שאמרו השניים נכונים, אז מדובר בסיפור מטורף".

     

    איתן כבל | צילום: יאיר שגיא
    איתן כבל | צילום: יאיר שגיא

     

     

    קודם לכן, בפתח הישיבה, אמר כבל: "אנחנו בדרך לכאוס תחבורתי, ולא יהיה שום שיפור, גם לא בעשור הקרוב. הצפיפות בכבישים וברכבות רק תלך ותגבר, ואין לממשלה שום פתרון באופק. בזמן שראש הממשלה ושר התחבורה מרימים הצגה שלמה של קו רכבת חדש ונוצץ, מתרוצצים פקידי האוצר, החשב הכללי ומשרד התחבורה בבהלה, תופסים את הראש ופשוט לא מבינים איך הם הגיעו למצב הזה. כי עבור השניים הציבור מטומטם וייסע ברכבת חצי ריקה שעושה חצי דרך ויהיה מבסוט, כשמאחורי הקלעים כל העתיד התחבורתי של ישראל עולה באש".

     

    ח"כ יפעת שאשא־ביטון אמרה כי לא ייתכן שבשביל להפעיל רכבות ריקות במרכז גורעים רכבות מהצפון, "שאינו החצר האחורית של מדינת ישראל".

     

     
    דן הראל | צילום: עמית שעל
    דן הראל | צילום: עמית שעל

     

    יו"ר הרכבת, דן הראל, אמר בדיון כי "מאז 2014, על אותה כמות בסיסית של מערכים כמעט הוכפלה כמות האנשים, אז מה מתפלאים שיש כאלה עומסים? וזה ילך ויחמיר. אנחנו עובדים על קצה גבול המערכת, אין לנו מספיק ציוד נייד. הממשלה ואנחנו לא נערכנו מספיק טוב. בתוך 3 שנים נגיע לבעיה יותר חריפה של כמות הפסים, כי לעבור את התכנון לוקח 10־15 שנה. אני אומר לממשלה מה אני חושב, אבל אני חברה ממשלתית שהבעלים והקליינט היא הממשלה". כבל אמר כי "הדברים מחייבים הקמת ועדת חקירה, משבר התחבורה גדול יותר ממשבר הדיור, ופרשת הצוללות מחווירה ליד הסיפור הזה. מבקר המדינה כבר הודיע כי יפתח בחקירה לבקשתי", אמר. כבל הוסיף כי הוועדה תזמן את שר התחבורה כדי לתת תשובות לציבור.

     

    סמנכ"ל תשתיות במשרד התחבורה, קובי בליטשטיין, אמר כי "בתקופתו של השר הנוכחי זיהינו את הצורך במערכות תחבורה ציבורית, ובהנחייתו אנו משנים את נקודת שיווי המשקל מהשקעה בכבישים להשקעה בתחבורה ציבורית. היעד בסוף להביא ל־40% נוסעים בתח"צ בשנת 2040".

     

     


    פרסום ראשון: 12.11.18 , 20:24