yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: איתן טל
    7 לילות • 13.11.2018
    קול גלגל
    מהו השיר הישראלי המושמע ביותר בגלגלצ מאז הוקמה? מי הם האמנים שהתנגנו שם הכי הרבה, ואילו כותבים ומלחינים מובילים את רשימות ההשמעה? לרגל חגיגות 25 שנה לתחנה '7 לילות' חושף את נתוני אקו"ם ומגלה מי חסר, ואם הטענות על קיפוח מזרחים והדרת נשים נכונות רז שכניק
    רז שכניק

    ב־31 באוקטובר 1993, ירתה גלגלצ את יריית הפתיחה, עם 'סע לאט' של אריק איינשטיין ז"ל. את השם של התחנה הציעה השדרנית הצעירה מרב מיכאלי. כמו בעונה הראשונה של סיינפלד, ההתחלה הייתה חלשה. אבל ב־1995 הגיע אלדד קובלנץ שהנהיג את שיטת הפלייליסט והפך את גלגלצ לתחנה המשפיעה ביותר על המוזיקה בישראל. תרצה, תרים אלמונים גמורים לתהילה. תרצה, או בעצם לא תרצה, תבעט את המלכים החוצה.

     

    הוקלט באולפני הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה

     

    25 שנה אחרי, צללנו למעמקי הארכיון של אקו"ם כדי לשאוב את נתוני ההשמעות מיומה הראשון של התחנה ועד לימים אלה, בסיוע אנשי אקו"ם ומערכת אקו"ם און־אייר. אחרי הצלבות ובדיקות מעמיקות גובשה רשימה של השירים המושמעים בעברית ובלועזית, המבצעים המושמעים ביותר והיוצרים ששיריהם הפכו לפופולריים ביותר בתחנת המוזיקה הצבאית. 42% מהשירים שנוגנו היו ישראליים, והיתר, 58% לועזיים. לפי הערכות, המובילים ברשימות זכו לאלפי השמעות בשנים מאז הקמת התחנה.

     

    השיר המושמע ביותר בגלגלצ הוא הלהיט הענק 'בוא' של ריטה, שזכה למינוף משמעותי בזכות קאבר מצליח מאוד של עברי לידר, שהופיע בסרט 'יוסי וג'אגר', ונחרש גם הוא בתחנה, בתקופה שבה הפלייליסט טחן שירים כאלה כמה פעמים ביום. במקום השני: 'עברתי רק כדי לראות', במקור של אסתר שמיר, שיצא בנובמבר 1975. גם הלהיט הזה קיבל מינוף בגרסת הכיסוי של תומר יוסף ובן הנדלר בפרויקט 'עבודה עברית' בשנת 2008. במקום השלישי שוב שיר עם שתי גרסאות, 'לאן שלא אפנה לראות' (המוכר גם בשם 'ואיך שלא') של אריאל זילבר, במקור מ־1989 והקאבר של מוש בן־ארי מ־2001. מוקי עם 'אלוהים' משנת 2005 נמצא במקום הרביעי ואת החמישייה הראשונה סוגר 'אהבה חדשה' של אסף אמדורסקי משנת 1994.

     

    WEB
    WEB




    × × ×

     

    מה אין ב־30 השירים המושמעים ביותר? אף יצירה העונה להגדרה של מוזיקה ים־תיכונית, מה שמחזק את טענות הזמרים המזרחים על קיפוח לאורך השנים בגלגלצ, שקיבלו דלק מהשרה מירי רגב. 'ניצחת איתי הכל' של עמיר בניון נכנס למקום השמיני המכובד אבל אינו נחשב לשיר מזרחי קלאסי. ומי עוד לא נמצא ב־30 השירים המושמעים ב־25 השנים האחרונות? שלמה ארצי, אריק איינשטיין וכמובן אייל גולן ושרית חדד, שהחלו את הקריירה כמעט במקביל לנסיקת התחנה. מי שכן שם הן שרון רוטר עם 'ארוץ אליך' (מקום 14) וסיון שביט עם 'נשקי אותי' (23). הכוכבים של רשימת השירים המושמעים ביותר הם אסף אמדורסקי, שמוביל עם שלושה שירים. ריטה, מוקי, עברי לידר, מוש בן־ארי, דניאל סולומון ושלום חנוך נכנסו עם שני שירים. ובסך הכל תמצאו בה שבע נשים, שתיים מהן, דנה עדיני, בזכות 'רבות הדרכים' ‑ הדואט שלה עם סולומון, ומלאני פרס, בזכות 'לרוץ מהר' עם יהלי סובול.

     

     

     

    טענות על הדרת האמנים המזרחים נכנסות לתוקף גם ברשימת המבצעים המושמעים לאורך השנים בגלגלצ. משינה היא האמן הנבחר על עורכי התחנה ושיריה הם המושמעים ביותר במצטבר, הישג גדול מאוד להרכב ששורד מ־1985 והנפיק להיטי זהב רבים. במקום השני שלמה ארצי, אחריו עברי לידר, ברביעי אריק איינשטיין ובחמישי אביב גפן. האמן החדש ביותר בעשרת הגדולים הוא עידן רייכל והפרויקט שלו, שנכנסו למקום השישי. בעשירייה הראשונה אין אף זמרת ישראלית - יהודית רביץ נוחתת רק במקום ה־11, וגם הנתון הזה מחזק את הטענות להדרת נשים מהפלייליסט. הזמר המזרחי הראשון ברשימה, אייל גולן, נמצא רק במקום ה־25, שרית חדד מדורגת 29 בלבד. גולן וחדד הם גם שני הזמרים הים־תיכוניים היחידים מבין 50 הגדולים של גלגלצ.

     

    ברשימת המחברים הפוריים ביותר בגלגלצ שולט שלום חנוך, שהוא גם הראשון מבין המלחינים. קרן פלס, מבשרת גל רימון של 2004, היא כותבת המילים הפופולרית ביותר בגלגלצ, וגם מדורגת שלישית ברשימת המלחינות, הנשלטת על ידי קורין אלאל הראשונה ורביץ השנייה. הישג מרשים בהתחשב שלאחרות היה "פור" של כמה שנות השמעות על מחברת 'לשם', 'נובמבר' ו'אם אלה החיים', שלושה להיטי פלייליסט גדולים. וגם כאן, ברשימת עשרת היוצרים הפופולריים המושמעים בגלגלצ, לא תמצאו פזמונאי או מלחין מהז'אנר הים־תיכוני. יוסי גיספן לא שם, גם לא אביהו מדינה. אהובה עוזרי ז"ל היא הנציגה היחידה, במקום ה־19 מבין המלחינות. צריך לומר, המגמה הזו משתנה בשנתיים האחרונות. בשנה שעברה למשל, בין עשרת המושמעים היו שירים של עדן בן זקן ודודו אהרן.

     

    WEB
    WEB

    בגזרת הלועזית, התמלוגים זורמים יפה ללהקת קין הבריטית עם להיט הענק Somewhere Only We Know, מ־2004, אייקון של סופשבוע רגוע שכבש את המקום הראשון. אחריו שיר העשור של הניינטיז, One של יו 2, ובשלישי Feel של רובי וויליאמס. אלפאוויל הגרמנית נכנסה למקום רביעי עם בלדת האייטיז Forever Young ובחמישי Crazy של נארלס ברקלי. לא נכנסו לדירוג הלהיטים שמות כמו מדונה, מייקל ג'קסון, קווין, אבל הם מככבים ברשימת המבצעים המושמעים. המלכה האם, מדונה, שליטה גם בממלכת גלגלצ והיא האמן הבינלאומי המושמע ביותר בתחנה. אחריה: קולדפליי, יו 2, ביטלס ו־R.E.M, עם שני אייקונים גלגלציים כמו Losing My Religion ו־Everybody Hurts. היוצרים המושמעים ביותר מחו"ל בגלגלצ הם ג'ון לנון ופול מקרטני, שתמלוגיהם מהעולם יוכלו לפרנס דורות של ילדים לנצח. ואיפה אבבא? הפתעה, היא נעדרת מרשימת 20 המבצעים הגדולים ברשימה הבינלאומית.

     

     

     

    הרמת מסך

    הסיפור מאחורי השיר 'בוא'. במקור של ריטה, ואחר כך קאבר להיטי של עברי לידר

     

    את המילים כתבה מירי פיגנבוים, את הלחן רמי קלינשטיין. 'בוא' פתח את אלבום המופת 'ימי התום' של ריטה, שחוגג השנה 30 להולדתו. ב־2002 הגיע עברי לידר, רגע לפני עידן 'כוכב נולד', והסביר לכולם איך עושים קאבר בצורה הכי טובה שיש: פשוט לוקחים אותו למקום אחר, עם משמעויות אחרות. התמהיל הזה הפך את 'בוא' ליצירה המושמעת ביותר ב־25 שנות גלגלצ.

    "השיר הגיע ממש ברגע האחרון לאלבום", נזכרת ריטה, "עשינו חזרות על כל שירי האלבום, וערב לפני שנכנסנו לאולפן ההקלטות כדי להקליט הכל, רמי פתאום אמר: 'חסר לנו שיר קצבי'. בצד היה מונח הטקסט של מירי פיגנבוים, רמי נכנס בלילה לחדר העבודה שלו בבית ויצא  עם הלחן של 'בוא'. זה היה השיר הנוסף".

    לימים, אהבת את הביצוע של עברי?

    "בטח, מה זאת אומרת? זה היה אחר, נוגע ומלא בטוב טעם, זה מה שלדעתי גם חיבר בינינו בשלב מאוחר יותר והביא, לשמחתי, לאלבום שעברי הפיק לי".

    מפתיע אותך שהוא השיר המושמע של גלגלצ?

    "בעיקר מרגש לקבל את הידיעה הזו. זה שיר שהולך איתי בכל הופעה כבר שלושה עשורים. הטקסט מלא המשמעות של מירי והלחן המרגש והנוגע של רמי הם מתנה בשבילי. חוויתי ואני עדיין חווה, במהלך כל כך הרבה הופעות, רגעים בלתי נשכחים עם הקהל כשאני מבצעת את השיר".

    "רציתי שיהיה באלבום את הכל", ממשיך קלינשטיין, "היה שם את 'עטוף ברחמים', 'חיה לי מיום ליום', 'הנסיכה והרוח', לא שהיו חסרים שירים קצביים. אבל בתחושה שלי רציתי שיהיה עוד שיר שלא היה לנו כמוהו. היה לנו חדר חזרות ולקחנו אותו לשבועיים, עבדנו עם הנגנים והגענו ליום האחרון. אתה רק עובר על הדברים ונכנס לאולפן. לא הייתי שקט. התיישבתי די מאוחר על הפסנתר והלחנתי את 'בוא'".

    כמה זמן זה לקח?

    "משהו כמו חצי שעה. זו לא תקופה שהקלטת דברים ישר, אלא אם היה טייפ קסטות בסביבה. הכל היה בתוך הראש. הייתי קצת חסר ביטחון מה אפשר לעשות עם השיר הזה. פתאום אני מגיע ביום האחרון עם עוד שיר, שאלתי את כל מי שעבד סביבנו והתברר שכולם התלהבו בטירוף. ועשינו את זה די מהר, שעתיים וחצי של חזרה".

    ההצלחה הפתיע אותך?

    "במידה מסוימת. נכון שהוא היה הרצועה הראשונה באלבום, כי יש בו כוח גדול כפותח, אבל הוא לא היה הסינגל הראשון, השני או השלישי. הוא לא היה אמור להיות להיט של האלבום. בנו על 'עטוף ברחמים' ועל 'חיה לי מיום ליום' ו'הנסיכה והרוח'. גם 'ימי התום' היה לפניו. זה אחד מהביצועים היפים של ריטה באלבום ואני מאוד גאה באיך שזה יצא".

    הביצוע המוכר של עברי לידר ל'בוא', מתברר, לא היה הראשון שהוא הקליט לשיר. "זה סיפור מעניין", אומר לידר, "ממש כשהתחלתי את הקריירה, בתקופת האלבום הראשון והשני, פנו אליי להשתתף בפרויקט 'עבודה עברית'. אמרתי להם שאני רוצה לעשות את השיר 'בוא' של ריטה כי מאוד אהבתי אותו ואת האלבום. התחלתי לעבוד על זה עם יועד נבו וכבר הקלטנו גרסה. החבר'ה של 'עבודה עברית' הוציאו לתקשורת את רשימת השירים ו'בוא' נכלל בה. אבל השיר לא הופיע באלבום".

    למה בעצם?

    "עד היום אין לי מושג למה. איתן פוקס הבמאי קרא את הידיעה בעיתון ואמר לעצמו ולבן זוגו גל אוחובסקי שמדהים אותו שגבר צעיר עושה קאבר לשיר 'בוא' של ריטה, שהם מאוד אהבו, ושזה יהיה מדהים בסוף של סרט. כשהוא התחיל לעבוד על 'יוסי וג'אגר', הוא אמר שככה הוא רוצה לסיים את הסרט. הוא קרא לי לפגישה ושאל אותי אם אני רוצה לכתוב את המוזיקה לכל הסרט ולהקליט את 'בוא'. עשיתי את השיר בגרסה שאני הפקתי, הוא יצא לרדיו והשאר היסטוריה. זה נורא כיף שהוא הגיע למקום הראשון. משהו שאני מאוד גאה בו".

    הפכת את השיר להמנון לקהילה הגאה.

    "מה שהצלחנו לעשות בחידוש, וזה דבר שאני אומר לצעירים בתוכניות ריאליטי, זה לקחת שיר שאתה נורא אוהב אבל איכשהו לשנות את המשמעות שלו באיזשהו אופן ולהביא לו זווית חדשה כך שזה יהפוך ליצירה משמעותית".

    מירי פיגנבוים שכתבה את הטקסט מוסיפה: "את 'בוא' כתבתי לבעלי לשעבר. לא חלמתי שזה מה שיתגלגל עם השיר, עם השנים. אחרי שעברי עשה את הביצוע שלו, הוזמנתי להקרנה של 'יוסי וג'אגר' וגיליתי שיהודה לוי הוא קרוב משפחה שלי. אני גאה בזה מאוד".

    רז שכניק

     

    WEB
    WEB

    אלה החיים

    קרן פלס, הכותבת המושמעת ביותר בגלגלצ, יצרה את 'ויקיפדיה' עם חנן בן ארי, אבל לא יכולה לשיר את זה איתו

     

    בראשית היה 'נובמבר', בינואר 2005, ואחר כך 'לשם' של מירי מסיקה הנוסקת, זמרת השנה אז. לאט־לאט החלו לשאול בתעשיית המוזיקה מי זו קרן פלס, שכתבה והלחינה למסיקה את הלהיטים. באפריל 2006 התקבלה התשובה עם היציאה של פלס עצמה לפרונט, בסינגל הבכורה 'איתי'. מפה לשם, נדמה היה שהפלייליסט של גלגלצ פשוט לוקח אוויר, משתרע לאחור בהערצה ונשען על מניפת היצירות של פלס הסופר־פורייה, בהן שירי שנה כמו 'ואת' של הראל סקעת או להיטים גדולים כמו 'אם אלה החיים' ו'מבול' שלה, וגם 'שלום לאמונות' של מסיקה. אפילו 'ארץ נהדרת' הגיבה בדמות משלה, דריה פלג.

    נובמבר 2018: בדירוג ההשמעות של גלגלצ פלס היא הכותבת הפופולרית ביותר ומקום שלישי בין המלחינות הפופולריות, אחרי קורין אלאל ויהודית רביץ, הישג מרשים.

     

    "הגעתי מהטקסטים", אומרת פלס, "גדלתי על הברכיים של רחל המשוררת, ולא רחוק ממנה, באזור הכנרת, וספר השירים הענק שלה נמצא אצלי בסלון עד היום, גדלתי גם על נעמי שמר שהייתה גם היא בת האזור. הלכתי ולמדתי כתיבת שירה בבית אריאלה, וגם מוזיקה ברימון. רוב המורים היו גברים וזה תמיד הפריע לי. אני חושבת שלנשים יוצרות יש דברים שונים לומר מגברים, כי אנחנו כמובן בנויות אחרת, חשוב שנשמע יותר את הקול הנשי שיוצא מהנשמה, במילים, ולא רק מהמיתרים. מבחינתי זה כל כך כבוד, שאפילו לא נעים לי. כל השמות ברשימה הזו הן יוצרות מפוארות שמרגשות אותי".

     

    לעומת זאת, אין מבצעות נשים ברשימת עשרת הגדולים.

    "הלכתי לאירוע בחוף הים של מכמורת וישבתי וספרתי את השירים בפלייליסט בחוף הים. רק כשהגעתי לשיר 26, שמו זמרת. זה בעצם אומר שמה שמשמיעים ברדיו יכתיב אחר כך את מה שאנשים ישימו בים ובמסיבות. יש אחריות לרדיו להשמיע נשים, לתת לנו במה, כי אחרת פשוט גם האחרים לא ישמיעו. יש לי כמה חברים שיכעסו על מה שאגיד עכשיו, אבל אני פועלת בתעשייה של מוזיקאים מדהימים שרובם גברים, וכשאני רוצה להופיע עם מי שאני מעריכה, יש סיכוי של 50 אחוז שהוא לא שר עם נשים, כי זה נוגד את הדרך שלו".

    למשל?

    "אביתר בנאי, ישי ריבו, חנן בן ארי, שלא יכול לשיר איתי את 'ויקיפדיה' שאני שותפה בכתיבתו. האנשים האלה עושים את מה שהם מאמינים בו ואין לנו אולי כנשים זכות לומר משהו, אבל עם זאת זה חוזר אליי בסופו של דבר כשאני רוצה לשיר עם גבר. נרקיס, זמרת דתייה, הלכה להתייעץ עם הרב שלה והוא אמר לה שזה שהיא תשיר יקרב לבבות, שזה יותר חשוב מההלכה. וזו דרך שאני מעריכה ושירבו נשים כמוה".

    למה בדירוגים בעולם שולטות נשים כמו ביונסה, טיילור סוויפט, אריאנה גרנדה, ריהאנה ופה לא?

    "מעבר למוזיקה וכמובן לכישרון, הן משתמשות גם בנשיות שלהן, משהו שפה לא תמיד מתקבל בעין יפה. איך תצמח בישראל ריהאנה אם את קרן פלס, כשהיא מצטלמת בבגד ים, סוקלים באבנים? זו השאלה. יש לנו דרך ארוכה לעבור וחשוב שנעבור אותה".

    רז שכניק

    WEB
    WEB
     

    נגעו בשמיים

    במשינה מופתעים מהדירוג שלהם, תוקפים את מירי רגב בכל הכוח, וטוענים: לדרוש נאמנות מאמנים זה שפה של עבריינים

     

    עד כמה ההישג של משינה גדול? אחרי האסון בהופעתה בפסטיבל ערד, ב־1995, הלהקה התפרקה ולא הייתה פעילה במשך יותר משבע שנים עד לקאמבק במארס 2003. למרות ההיעדרות המשמעותית מהפלייליסט, בהיבט של שירים חדשים, משינה מתייצבת בראש רשימת האמנים המושמעים של גלגלצ. "אם לא היינו עושים את ההפסקה הזו אולי לא היה בא כל ההמשך, כי חזרנו רעבים והבאנו משהו קטן וטוב", מתקן יובל בנאי, "הדירוג הזה מאוד מחמיא לנו וגם הפתעה מסוימת".

    כי?

    "בשבילי אריק איינשטיין הוא האיש ההוא שבגללו אני שר, ושלום חנוך הוא זה שבזכותו אני יודע לנגן בגיטרה, ואריאל זילבר הוא זה שבזכותו אני אוהב מוזיקה ישראלית ואת דני וגידי אני מעריץ, שותה כל פיפס שלהם. לכן זו עצם ההפתעה שלי, להיות בראש רשימה כזו".

    ההישג שלכם יפה, אבל אין אף זמר מזרחי ברשימת עשרת הגדולים, ואין אישה. זה מחזק את הטענות של השרה מירי רגב.

    "אני רוצה לנצל את ההזדמנות לומר תודה לקהל שלנו, ולהעביר לכולם מסר שקשור למלחמה המתנהלת נגד התרבות והאמנות ונגד המחשבה הביקורתית בארץ בתקופה האפלה הזו. והמסר הוא כזה: אוסקר ויילד אמר שכולנו שוכבים בביבים אבל חלקנו מביטים בכוכבים. בתור אמנים, יש לנו את הזכות להשתייך לקבוצה של אנשים שלפחות מביטים בכוכבים, אני אומר את זה כי מי שמעלה בדעתו רעיון הזוי כמו חוק נאמנות בתרבות, שיותר נכון לקרוא לו חוק נאמנות או תרבות, לא מבין משהו בסיסי: מי שחושב שהאמן צריך לבחור בין הנאמנות לבין האמנות שלו, מדבר בשפה של כלא ובשפה של עבריינים. כי נאמנות שהיא מעל הכל ולא מחויבת לשום ערך מסוים, היא עיקרון של עבריינים ולא של אמנים. אם אני כבר שוכב בביבים וצריך לבחור, אני בטוח שאני מעדיף להסתכל על הכוכבים מאשר על מירי רגב. כל השאר באמת פחות חשוב".

     

    צילום: חנוך גרזיצקי
    צילום: חנוך גרזיצקי

    ולעצם ההיעדרות של המוזיקה המזרחית מהרשימה?

    "יש משהו לא הגון בלומר 'מוזיקה מזרחית'. המוזיקה המזרחית ששרת התרבות מתכוונת אליה שייכת רק לאחד או שניים שאותם היא אוהבת ועליהם היא מגוננת כל הזמן. לא שמעתי אותה מדברת על לירון עמרם, או דברים אחרים שזזים טיפה משני האמנים וחצי שהיא אוהבת ועושה להם פסטיבל פעם בשנה במימון המדינה. מי שמתעסק עם תרבות ואמנות צריך לחשוב על הדברים האלה ולא לנהל מלחמה מול כל האמנים בישראל, חוץ משניים. הפילוג שמנסים ליצור כאן הוא גרוע מאוד. מה זה בנאי וברכה וסחרוף ושטרית ופוליקר? אז רוצים לקחת סגנון מסוים ולעשות מלחמה ובינתיים להעליב ולהכפיש אחרים?"

    למה אין נשים בעשירייה הראשונה?

    "אני חושב שאנחנו חיים בחברה שהיא עדיין פטריאכלית, אין בה שוויון לנשים והן לא מספיק מוגנות במדינת ישראל והן לא באותו לבל של גברים, לצערי הרב. אני הכרתי ומכיר אמניות מדהימות, שחלקן מנגנות איתנו ועוד ינגנו איתנו. בסוף הכל זו תמונה. נשים לא מיוצגות כמו שצריך".

    ברכה: "זה מאוד מוזר לי שאין נשים בעשירייה הראשונה וזה נתון מפתיע לרעה. ברור שיש מספיק אמניות טובות פה. כנראה שהחברה שלנו היא שמרנית מדי כי בארצות־הברית, למשל, הזמרות נותנות את הטון ובעצם בעולם המוזיקה בכלל הנשים שולטות בכל הכוח. זה כנראה עוד לא הגיע לישראל ומעניין למה, אולי כי אנחנו במזרח התיכון ועדיין איכשהו מוקפים במנטליות הזו".

    מספיק מכבדים את החומרים החדשים שלכם בגלגלצ?

    ברכה: "העולם שייך לצעירים ואין לי בעיה עם זה. ככה זה היה כשאנחנו פרצנו. משינה במצב טוב בהיבט הזה. מה שמבאס במדינה שלנו הוא שאין כבוד לאמני עבר גדולים, לדור הקודם, לבי בי קינג ולריי צ'ארלס שלנו. אני חושב שמעלימים אותם ועליהם נבנה המגדל הזה שנקרא מוזיקה ישראלית".

    רז שכניק

     

    מילים ולחן

    שלום חנוך לא חושב שיש הדרה של נשים ומודה על הדירוג שלו במקום הראשון של המלחינים והמחברים

     

    שלום חנוך התחיל את קריירת היצירה, עם התקליטון 'הגר' לאריק איינשטיין. 51 שנה אחרי, הוא היוצר המושמע ביותר בהיסטוריה של התחנה הצבאית, כשהוא שולט בשתי הקטגוריות: המחבר הפופולרי ביותר והמלחין הפופולרי ביותר. "היות והדבר לא תלוי בי", הוא מדגיש, "אני משחרר. אין לי יד בכמה משמיעים אותי ובכמה לא. ברור שמאוד משמח אותי לדעת שהשמיעו את מה שאני יוצר די הרבה, וזה יפה מאוד ונהדר. אבל לדרג מוזיקה? זה לא אני".

    צילום: מאיר פרטוש
    צילום: מאיר פרטוש

    הפלייליסט, מטבעו, מדרג.

    "גלגלצ תמיד נראו לי ככאלה שלא משדרים דברים מיוחדים, אבל את הדברים שהם מעריכים שפופולריים או שיהיו כאלה, הם משדרים. אתה לא יכול לכוון לשם אף פעם, וזה מתכוונן פשוט מעצמו. לי תמיד היה חשוב מה אנשים לוקחים בסופו של דבר מהשירים שלך, מה נשמר אצלם".

    בעשרת המבצעים הגדולים של גלגלצ אין נשים.

    "אני לא חושב שיש פה הדרה. יש לא מעט אמניות גדולות במוזיקה הישראלית ואני לא הייתי משתמש במילה הזו. אצלי בראש הזמרות נשמעות לא פחות מהגברים, גם בכמות ובחשיבות ובערך. אני מקווה שיהיו יותר בשנים הבאות".

    רז שכניק

     

    הרשימה הלבנה

    אייל גולן, שרית חדד, שלומי שבת, עומר אדם, זוהר ארגוב. רשימת השירים של גלגלצ לא כוללת אף שיר מזרחי

     

    שחורים החוצה. העובדות ברורות ואין אפשרות אחרת לתרץ אותן. רשימת השירים המושמעים ביותר בגלגלצ מאז הקמתה, מהווה הוכחה מוחצת לכל הטענות שהשמיעו אמני הפופ המזרחי־ם־תיכוני לאורך השנים. האמת, זה אפילו נראה קיצוני מדי: 25 שנה, 30 השירים המושמעים ביותר – ואפילו לא להיט מזרחי אחד ביניהם? אחד??

    המהפכה המזרחית הייתה האירוע המשמעותי במוזיקה הישראלית, במהלך הקדנציה של גלגלצ. אין לה פה שום זכר. לא אייל גולן ולא שרית חדד, שני האמנים המצליחים ביותר בישראל עם עשרות שירים במצעדים, כלום, אפס. לא זהבה בן ולא שלומי שבת – זה כנראה הפלייליסט החגיגי היחיד בעולם ש'לכל אחד יש' לא נמצא בו - ולא ליאור נרקיס ולא קובי פרץ ולא משה פרץ ולא דודו אהרון ובטח לא הינוקא עומר אדם.

    ולא רק הם: גלגלצ, כתחנת שידור מרכזית, אף הדירה את כל תור הזהב המזרחי, שהחל כעשור לפני הקמתה. זהר ארגוב, חיים משה, ישי לוי, עופר לוי או אהובה עוזרי, השם ייקום דמה. כמה מעליב. בעיקר את גלגלצ. ואגב שחורים החוצה, אולי זה יותר מצירוף מקרים, שגם רשימת 30 השירים הלועזיים המושמעים ביותר, לבנה־כמעט־לחלוטין. מהפכת ההיפ־הופ והדאנס־פופ העולמית, והשחורה במובהק, נדחתה לטובת קולדפליי ועשרות תואמיה המאלחשים.

    ומה, בכל זאת, ניתן ללמוד ממה שכן יש כאן? על ניצחונה – או כישלונה – של שיטת הפלייליסט. המקורי, האגרסיבי, המצומצם, הטוחן־במוח־נון־סטופ, ברוחו של מי שהביא אותה לחיינו, אלדד קובלנץ. רשימת השירים הנטחנים ביותר, כמעט כולה מתקופתו של קובלנץ כמפקד התחנה (עד 2005). לאחריו, מכהונתה של דלית עופר ובהמשך לימינו, נדב רביד, המשטר הקשוח דולל במידה רבה, לכן גם אין כמעט אף שיר שהצליח להיכנס אל ה־30, עברי כמו לועזי.

    מבט יותר קרוב אל רשימת הנבחרים מגלה דפוס מעניין. מרביתם מרוכזים בשתי תקופות מובהקות בזמן, שבהן מן הסתם הושמעו ללא הרף בגלגלצ – ומאז נחקקו כדנ"א שלה. האחת, שירי פוסט־רצח רבין, אמצע הניינטיז, כשליש מהרשימה. כל מי שנותר על הרגליים באינדי הישראלי אחרי סגירת הרוקסן ואסון פסטיבל ערד, כמו אסף אמדורסקי וג'וני שועלי וסיוון שביט וירמי קפלן וסדרות הטלוויזיה של הטלוויזיה הרב־ערוצית שהפציעה לחיינו אז, השיר מ'הפוך' והשיר מ'שבתות וחגים' והשיר מ'פלורנטין'. אם להזכיר נשכחות: שיטת הפלייליסט נכנסה לחיינו בשבוע של רצח רבין. מציעה סופשבוע רגוע, לאומה על סף התמוטטות עצבים.

    מוקד הרעש - או ההרגעה - השני הוא המון שירים מתחילת המילניום, השנים 2002־2005 בעיקר, גם בצד הלועזי. קרוב למחצית השירים המושמעים ביותר של גלגלצ, בכל 25 שנותיה, הם מאותה תקופה מצומצמת. עכשיו, האם התפרץ משהו יוצא דופן בפופ הישראלי, או העולמי, בדיוק בשנים האלה? ממש לא. אלה היו שנים טיפוסיות למיינסטרים הגלגלצי, משעממות־אותו־דבר, כמו אלה שבאו קודם או אחר כך. אבל משהו אחר כן התפרץ, במדינת ישראל: האינתיפאדה השנייה. ימי הבלהה של פיגועי ההתאבדות הצריכו שוב טיפול תרפויטי לאומה, והנה לנו המרגיעונים מוקי ודניאל סלומון וגלעד שגב, 'עכשיו טוב', חה, וצליל הפסנתרים והקול הבכייני הזה, של, ובכן, קולדפליי וכל תואמיה המנוזלים. רק בריאות.

    יהודה נוריאל 

     

    WEB
    WEB
     

    תגובת גלגלצ

    "בב־ 25 שנות פעילותה הפכה גלגלצ לתחנת הרדיו המואזנת והפו־ פולרית בישראל, ופס הקול המוע־ דף על הנהגים בכבישים לאורך כל שעות היום והלילה. הציבור נותן בתחנה את אמונו בזכות התכנים המשודרים בה, ובזכות היותה תחנת הרדיו הטובה והמקצועית במדינה . גלגלצ קשובה לתמורות ולזרמים שו־ נים במוזיקה הישראלית והבינלאומית: הפלייליסט של התחנה פתוח היום מאי פעם, מכיל יותר גוונים וטעמים מוזיקליים, ומשקף את הפתיחות הגוב־ רת של הקהל לפסקול מוזיקלי מגוון המייחד את ישראל. זאת לצד מתן במה נרחבת לאמנים שעיצבו את המוזיקה הישראלית ב ב־ 50 השנים האחרונות. כובד האחריות המוטל על כתפי התחנה הביא אותנו להיעזר בשלל אמצעים כדי לדייק את בחירותינו: מנתונים הנאספים ביישומון שלנו, בעולם הדיגיטלי ובמדיה החברתית, דרך הפעלת מיזם ייחודי, ״פרופיל 97 ״, ביוזמת מפקד גלי צה״ל, שמעון אלקבץ, שהחל לאחרונה ומשתתפים בו חיילים וחיילות מיחידות צה"ל השונות בתהליך בחירת השירים השבועי, ועד להרכב העורכים בתחנה, שהוא המגוון, המקצועי והמנוסה במדינה".

     


    פרסום ראשון: 13.11.18 , 19:06
    yed660100