yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: יובל חן
    ממון • 21.11.2018
    חברות הביטוח עושות מיליונים מהביורוקרטיה
    בגלל דרישה משנות ה־70 - שליחת טופס ביטוח מקורי כתנאי לביטול הפוליסה - בעלי ביטוח חובה מאבדים בכל שנה סכום עתק • רשות שוק ההון: "פועלים לאפשר שימוש בתעודה דיגיטלית"
    מאת אליצפן רוזנברג

    רוצים לבטל את ביטוח החובה ולקבל החזר? אף שלפי החוק ניתן לבטלו מכל סיבה ולקבל את ההחזר היחסי, מדובר במשימה קשה.

     

    ע' החזיק ביטוח מקיף וחובה בחברת מנורה. לאחרונה מכר את רכבו, וביקש לבטל את הפוליסות ולקבל החזר על הזמן שנותר. במנורה ביטלו את הביטוחים, אבל נתנו החזר רק על המקיף. בחברה אמרו שכדי לקבל החזר על החובה על ע' לשלוח את התעודה המקורית שלו. אלא שע' מכר את רכבו לסוחר, ובינתיים הרכב נמכר לאדם אחר, יחד עם התעודה.

     

    המקרה של ע' אינו נדיר. רוב החברות - בהן הראל, מגדל, כלל והפניקס - דורשות טופס מקורי כדי לתת החזר. חלקן מודיעות למבוטח שאם הטופס אבד באפשרותו להגיש תצהיר, אך זה תקף רק כל עוד הרכב בבעלותו.

     

    החברות טוענות שזו הדרישה בפיקוח, שאף מופיעה באותיות הקטנות בפוליסה. אלא שהפיקוח לא מחייבן לעשות זאת; הוא מאפשר להן לדרוש תעודה מקורית. אם זו תעבור לצד ג' (כמו קונה הרכב מבעל הפוליסה), הפוליסה עלולה להיות תקפה גם לגביו, והחברה תחויב בעת אירוע ביטוחי.

     

    ואולם, אף חברת ביטוח מעולם לא התנדבה לשלם לגורם שאינו מבוטח, וספק אם בית משפט (אם אותו גורם תבע את החברה) חייב אותה לעשות זאת. בנוסף, חלקן מאפשרות לבטל את ביטוח החובה בטלפון, ואפילו אונליין.

     

    החברות דורשות את הטופס מסיבה פשוטה: העובדה שמבוטחים רבים לא ישלחו אותו – כי הוא אבד או בגלל הטרחה הכרוכה בכך – מקנה להן הכנסה נאה. בכיר בענף אמר לנו: "עליתם על נקודה חשובה. החברות עושות מזה המון כסף, גם עשרות מיליוני שקלים בשנה. המקור לדרישה הוא הוראה משנות ה־70. אז הייתה משמעות למסמך פיזי. היום אין סיבה שזה לא ייעשה בטלפון או באינטרנט. יצאה טיוטה של הפיקוח בנושא, אבל זה תקוע".

     

    ממנורה נמסר בתגובה: "לפי תנאי הפוליסה לביטוח חובה של רשות שוק ההון, כתנאי לביטולה יש להחזיר את התעודה המקורית, אחרת המבטח נותר בחשיפה ביטוחית. כך גם קבע ביהמ"ש כשהטופס המקורי נותר ברכב אחרי העברת בעלות, והמבטח חויב בתשלום על אירוע ביטוחי. לחלופין, מוצע למבוטח להמציא העתק מהטופס אחרי העברת הבעלות".

     

    רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון מסרה: "אנו פועלים לאפשר שימוש בתעודת ביטוח דיגיטלית. השינוי הזה יסייע בקבלת החזר בעת ביטול הפוליסה, יבטל את הצורך באחזקת מסמכים מקוריים, ויאפשר לגורמים כמו המשטרה ומכוני הרישוי לקבל מידע לגבי הכיסוי הביטוחי בזמן אמת".

     


    פרסום ראשון: 21.11.18 , 19:54
    yed660100