"בעוד שנה–שנתיים נראה יותר טכנולוגיה ישראלית"
אחרי השקת הסקאלה בפתח–תקווה: אלן פאבה, מס' 2 ביצרנית הצ'כית, מסכם את האירוע ("למדתי מילה חדשה: צ'יק צ'ק"), מגלה מתי תפסיק סקודה לייצר דגמי בנזין, ומספר על השת"פ עם ישראל
רק אחרי שהסתיימה השקת סקודה סקאלה, בפעם הראשונה שבה בוחר יצרן עולמי לחשוף דווקא בישראל דגם חדש, יכול היה אלן פאבה (51), חבר דירקטוריון סקודה ומנהל המכירות והשיווק העולמי של החברה, לשחרר קצת את העניבה. "בבוקר עוד היה קצת חוסר ארגון באולם האירוע, אבל אז לימדו אותי המפיקות מילה חדשה: 'צ'יק צ'ק', ובאמת בערב הכל היה נהדר, והיה אירוע מרגש שהדגים את הקשר המיוחד של סקודה וישראל. ייתכן שנקיים אצלכם אירועים נוספים כאלה בעתיד".
הקמתם בת"א את סקודה דיגילאב, שמרכזת את הקשר ביניכם לחברות אוטוטק ישראליות. מתי נראה טכנולוגיות ישראליות במכוניות שלכם?
"יש כאלה כבר היום, אבל נראה יותר בעוד שנה ושנתיים. הרבה משיתופי הפעולה שלנו עם חברות ישראליות הן לא עבור המכוניות עצמן, אלא כשירותים לארגון, לסוכנים וללקוחות".
הגעתם אצלנו לנתח שוק של 8%. יש לזה תקדים מלבד בצ'כיה?
"בשוק הביתי אנחנו עם 35%, בסלובקיה 20% ובפולין 15%. כשהולכים דרומה נתח השוק נמוך משמעותית: 6% בגרמניה, 2% בספרד ו־1.5% בצרפת. ישראל חריגה, ואנחנו שמחים. כמו שאמר פרופ' יצחק סוארי, יו"ר צ'מפיון ואלייד, יש התאמה בין מוצרינו לטעם הישראלי".
אתם משיקים בפעם הראשונה מכונית האצ'בק מודרנית, אבל השוק הזה הולך ונעלם, הלקוחות מעדיפים ג'יפונים.
"באירופה השוק הזה עדיין משמעותי, 1 מכל 7 מכוניות שנמכרות ביבשת היא קומפקטית".
תהיה לסקאלה גרסה חשמלית?
"החשמליות בקבוצת פולקסווגן יתבססו על פלטפורמה חדשה, MEB, והסקאלה בנויה על פלטפורמה אחרת. יהיו לנו מכוניות חשמליות אחרות. נתחיל בשנה הבאה עם גרסה חשמלית לסיטיגו הקטנה. ב־2025 אני מעריך ש־20% מהמכוניות שלנו יהיו חשמליות, צפוי שנגיע ל־100% ב־2040. אבל הקצב תלוי מאוד בנכונות הלקוחות לאמץ את השינוי ולשלם עבורו, כי המכוניות החשמליות יהיו יקרות יותר".
החשמליות מוצגות כידידותיות סביבתית, אבל גם ייצור חשמל מייצר זיהום.
"תלוי איך מיוצר החשמל ותלוי גם איך ממחזרים או משתמשים מחדש בסוללות. מבחינת פליטת פחמן דו־חמצני, חשמליות עדיפות".
תיכנסו גם לעסקי טעינת החשמליות?
"כן, נציע ללקוחות חבילה כוללת, עם עמדת טעינה לחניה הביתית, טעינה במרכזים מסחריים וטעינה מהירה בכבישים בין־עירוניים.
תציעו את השירותים האלה גם בארץ?
"יש לנו שיחות בנושא עם צ'מפיון מוטורס. יש בישראל ביקוש לחשמליות והממשלה נהגה בחוכמה כאשר העניקה להן הטבות מס".
מתי נראה דור חדש של האוקטביה?
"ב־2020. ב־2019 נשיק גרסה היברידית נטענת לסופרב, וקרוסאובר שלישי".
קיבלתם לאחרונה אחריות לשוק ההודי. מה המשמעות עבור סקודה?
"השוק ההודי יעבור את ה־6 מיליון ב־2025. היום אנחנו מוכרים שם רק 17 אלף מכוניות בשנה. נפתח לשוק ההודי דגם מוזל חדש".
אז גם לכם תהיה דאצ'יה?
"המכוניות יהיו סקודה, ויימכרו על שמה. אם יהיה ביקוש נמכור אותן גם באפריקה ובמזה"ת".

