שני 01 ביוני 2020
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    "להאזין יותר נוח". נופר שוכמן | צילום: עמית שעל
    חדשות • 13.12.2018
    אוזניים לכותר
    הבן שלכם מבלה כל רגע פנוי עם הסלולרי? הבת שלכם מסרבת לקרוא? מתברר שדווקא הטלפון והאוזניות יכולים לסייע • תוכנית חדשה של משרד החינוך והספריה הלאומית חושפת את הנוער ליצירות ספרות באמצעות האזנה לספרים מוקלטים • "אפשר להאזין לספר בזמן ההסעה", אומרת נופר שוכמן, תלמידת כיתה ז', "והקול של המקריא יוצר הרבה עניין" • לא לפי הספר
    תמר טרבלסי חדד

    אנשי חינוך והורים שמוטרדים מהרגלי הקריאה של הילדים — או היעדרם — בטח ישמחו לגלות שניתן לחבר את בני הנוער למיטב יצירות הספרות באמצעות האזנה לספרים מוקלטים. אחרי הכל, אוזניות וטלפון סלולארי כבר יש להם.

     

    משרד החינוך והספרייה הלאומית החליטו לאמץ השנה את השיטה ולראשונה יזכו אלפי תלמידים מכיתות ז' עד ט' בחטיבות ביניים ברחבי הארץ להאזין ל־18 ספרים נבחרים באמצעות האפליקציה "אייקאסט" (https://books.icast.co.il/) הפרויקט, שזכה לכינוי "מועדון קוראים דיגיטליים", צפוי להתרחב בהדרגה. הוא מסתמך בין השאר על מחקרים שנערכו בארצות הברית, שלפיהם בקרב תלמידים שהאזינו לספרים מוקלטים חלה עלייה של פי שלוש בהבנת הנקרא, פי שבע בהרחבת אוצר המילים ופי ארבע במוטיבציה לקרוא. בסך הכל חל שיפור של 33 אחוז במדדי הלמידה של התלמידים שהאזינו לספרים.

     

    מנהלת המרכז למדעי הרוח בספרייה הלאומית, נטע שפירא, מסבירה כי במעבר מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים תלמידים נדרשים לשלוט במנעד רחב של מיומנויות: עליהם להיות מסוגלים לפענח מילים לא מוכרות, להבין טקסטים סיפוריים וטקסטים לימודיים וללמוד לכתוב בסגנונות שונים.

     

    "תלמידים שאינם עומדים בדרישות הללו חשים לעיתים קרובות מתוסכלים ונמנעים מלהשתתף בפעילויות כיתתיות הכרוכות בקריאת ספר", היא מסבירה. "כיוון שהבנת המשמעות היא המטרה העיקרית בקריאה, הספרים המוקלטים יכולים להוות פיתרון טוב. בני נוער שכרגע אינם קוראים צריכים למצוא את דרכם אל עולם הקריאה ושיטות מסורתיות כבר לא נחשבות לפתרון הטוב ביותר". 

    "אפשר לעשות פעולות נוספות". עומר שיינברג | צילום: תום שיינברג
    "אפשר לעשות פעולות נוספות". עומר שיינברג | צילום: תום שיינברג

     

    "זוהי דרך חדשה לפתוח לתלמידים באופן חווייתי את עולם הספרות", מסבירים במשרד החינוך. "להערכתנו יש תלמידים רבים שזה יסייע להם להתמודד עם יצירות ספרותיות, ירחיב את אוצר המילים שלהם וינגיש ספרים, שאולי לא היו מגיעים אליהם בדרך אחרת".

     

    רשימת הספרים שהתלמידים מאזינים להם כוללת את "מבצע מנהטן" של דנה אלעזר־הלוי, "מבצע אחים" של רונית לוינשטיין־מלץ, "טום סויר" של מארק טווין, "הביתה מערבות השמש" של אורי אורלב ועוד.

     

    נופר שוכמן, תלמידת כיתה ז' בתיכון הכפר הירוק, מאזינה בימים אלה לספר "מרטין" של תמר ורטה־זהבי — סיפור חייו של מרטין לותר קינג. "אני אוהבת לקרוא, אבל בעיקר מאזינה כיוון שככה נוח יותר", אומרת נופר. "אפשר להאזין לספר בהסעה או כשאני עושה מטלות שונות. כשאני עייפה ולא יכולה לאמץ את העיניים, אני מעדיפה להקשיב במקום לקרוא. הקול של המקריא יוצר עניין בהתאם לדמויות ולעלילה. אני ממליצה גם לקרוא וגם להאזין".

     

    עומר שיינברג מכיתה ז' בכפר הירוק, אומר כי תלמידים רבים בכיתתו, שלא קראו ספרים קודם לכן, נהנים להאזין לספרים. "כיף להאזין משום שזה מאפשר לי לעשות פעולות נוספות. למשל, בזמן נסיעה או כשאני משחק במחשב. קריאה לוקחת הרבה זמן ובהאזנה אפשר לעשות דברים במקביל".

     

    שר החינוך נפתלי בנט אמר: "כולנו גדלנו על יצירותיהם של עגנון, דבורה עומר ונעמי שמר. בזכות היוזמה המשותפת למשרד החינוך והספרייה הלאומית גם הם יכירו את הדמויות והיצירות, שמהוות נכס צאן ברזל בתרבות הישראלית. דווקא בעולם המודרני, אני רואה חשיבות רבה בקריאות ספרים ובהיכרות עם אוצרות הרוח של עמנו".

     

    מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, הוסיף: "נמשיך ונחזק את ייעודנו ההיסטורי כעם הספר, ונמשיך לטפח את ההון הרוחני של ישראל", אמר.

     

     

     

    הדור הבא של הקריאה

    סמדר שיר

     

    מה לא עשיתי כדי לראות את בת ה־16 שלי קוראת? חשבתי שדוגמה אישית היא הדרך החינוכית הטובה ביותר, קיוויתי שהתורשה תנצח, אכלתי את הלב כשגיליתי שאפילו טקסט קצרצר כמו "עתידות" של בזוקה לא מצליח לרתק אותה, ניסיתי לשחד אותה בחולצת בטן על כל ביקור בספרייה. שתינו עברנו סיוט של דם, יזע ודמעות במרדף סביב האותיות, עד שהרמתי ידיים בכניעה והבנתי שאין שום דרך לעצור את הקידמה.

     

    אנחנו אולד סקול, הדינוזאורים האחרונים מהאוכלוסייה שהוגדרה כעם הספר, ואילו היא הדור הבא, דור הסמרטפון והאוזניות ו"אמא, תפסיקי לחפור לי בשכל".

    ההחלטה להנגיש ספרים דיגיטליים לא גרמה לי לפתוח בקבוק שמפניה. ייתכן שאוצר המילים של דור העתיד לא יפחת, ואולי אף יגדל, כפי שהראו המחקרים בארה"ב, אך מה יעלה בגורלן של שגיאות הכתיב? האם תלמיד שלא רואה את המשפטים שחור על גבי לבן יצליח להיגמל מהן? איך הוא יידע מתי הפסקה מתחילה ומסתיימת? ואם הזיכרון החזותי שלו יהיה צר כעולם נמלה איך הוא יצליח לנסח קורות חיים לצורך הרשמה לאוניברסיטה או לראיון עבודה?

     

    כיוון שאין באפשרותי לסובב את הגלגל לאחור, אני מברכת על כל טכניקה ומסגרת שעשויים לחשוף את בתי לטקסטים ספרותיים. נכון, האישונים שלה יהיו הרבה פחות פעילים משלי, והיא לעולם לא תרטיב את אצבעה ברוק כדי להפוך דפים. תולעת ספרים היא כבר לא תהיה, גם זה מונח שעובר לבוידעם, אבל העיקר שבסופו של דבר היא תכיר את גיבורת "אני אתגבר" של דבורה עומר. 

     

    מפלט נוח מדי

    אלעד זרט

     

    תקראו לי אנכרוניסט, תקראו לי שמרן, אבל באמת שאין לי מושג איך הגענו למצב שבו קריאה הפכה לעול ולמטלה. נכון, הזמנים השתנו. בני נוער ומבוגרים לא בדיוק רצים לספריות כדי להשיג עותק של "מלחמה ושלום" או "יוליסס". אבל יש הבדל גדול בין הנגשת הקריאה בשלל אמצעים טכנולוגיים — בקינדל, בטאבלטים או אפילו בניידים — לבין ויתור מוחלט ומעבר למדיה מתחרה כמו במקרה של הסיפורים המוקלטים.

     

    כיום, כשהכל מהיר ותזזיתי, יש משהו מנחם בדרך המוכרת והבטוחה של הקריאה. הקריאה היא לא רק שער לעולם של מטאפורות וסימבולים ולהעשרת אוצר המילים. היא פעולה הכרחית שמאפשרת להתנתק לרגע מרעשי היום — פעולה שבצידה האחד מונח טקסט ובצידה השני קורא שמפענח אותו ומשלים את המלאכה. זהו תהליך דו־כיווני שיש לו השפעה הדדית הן על הקורא והן על היצירה.

     

    מחקרים שנעשו לאורך השנים מראים בעקביות: קריאה מחזקת את שרירי המוח, הופכת אותנו ליותר אמפתיים, מסייעת במלחמה באלצהיימר ועוד. אנשים שקראו כל חייהם נמצאו בזקנתם חדים יותר שכלית, מאשר אלה שלא קראו. אם ספרים מוקלטים עוזרים לקרב בני נוער לעולם הספרות, חשוב לחשוף אותם למדיום הזה. אבל בשום פנים ואופן לא לאפשר מצב שבו ספר מוקלט יהיה המפלט הנוח והקל של מערכת החינוך. אסור לשכוח — ילדים נולדים עם מוכנות ביולוגית לקריאה. כל שעלינו לעשות זה לדרבן אותם ללכת בכיוון הזה. 

     

    רוצים לנסות? האזינו לקטעים מכמה ספרי ילדים ונוער

     

    ילדים:

    אבא בונה עוגה- ליעד שהם

    אין לי אבל יש לי- יובל אברמוביץ'

     

    נוער צעיר:

    שלושה בסירה אחת- ג'רום ק. ג'רום

    כראמל 3- מאירה ברנע גולדברג

     

     

     

     

     

     

     

    ידיעות אחרונות