yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: אלעד גרשגורן
    חדשות • 17.12.2018
    תתחילו לחשב מסלול מחדש
    מי שנוהגים לגבור על הפקקים בעלייה לירושלים דרך כביש 443, לחזור מאילת מול הנופים עוצרי הנשימה של כביש 12 או לעמוד בטרמפיאדה בציר 60 - צריכים בקרוב להתחיל לשנן מספרים חדשים לגמרי • משרד התחבורה ישנה את מספריהם של עשרות כבישים מרכזיים ויחליף אלפי שלטים • הסיבה: להתאים את הנהיגה למאות קילומטרים של דרכים חדשות ומחלפים שנסללו בעשור האחרון • ולחוששים מהתברברות: ווייז אמורה להתעדכן אוטומטית
    עופר פטרסבורג

    "צאו מכביש 2 לכביש 20, משם תתחברו לכביש 1 ומשם היישר לכביש 6" - כל נהג ישראלי מכיר את מספריהם של צירי התנועה המרכזיים בארץ. בין אם אתם מעיינים במסלול שהציעה לכם אפליקציית הניווט ובין אם אתם מאזינים למבזקי התנועה ברדיו, תדעו מיד מה מספריהם של כביש החוף, נתיבי איילון, כביש ירושלים וחוצה ישראל. אבל בקרוב כדאי שתתחילו לשנן מחדש את הרשימה: מספריהם של כבישים רבים ומרכזיים עומדים להיות מוחלפים, ותיכנס לשימוש שיטת שילוט חדשה. מה שמן הסתם יגרום לבלגן ובלבול בתקופה הראשונית, שבה כולנו נצטרך להתרגל לשינויים בדרכים.

     

    1
    1

     

    המהלך הדרמטי מתוכנן להתבצע על פני השנתיים הקרובות. בתקופה זו יוחלפו כ–2,000 שלטים ברחבי הארץ, בהתאם למספור החדש. במקומות שבהם הדבר יתאפשר יודבקו מדבקות חדשות על גבי השלטים הקיימים. את העבודה תבצע חטיבת התפעול והאחזקה בחברת נתיבי ישראל. בכל פעם שיבוצע שינוי, המידע יעבור לאפליקציות הניווט, וכך לא אמורות להיות הפרעות בשימוש בווייז, למשל.

     

    שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, הסביר מדוע נדרש המהלך. לדבריו, בעשור האחרון נסללו מאות קילומטרים של כבישים חדשים ברשת הדרכים הבינעירוניות בארץ. כמו כן הוקמו מאות מחלפים, מנהרות, גשרים ומסילות.



    1
    1

     

    "במטרה להקל על הנהגים לנצל את רשת הדרכים החדשה, ולאפשר להם התמצאות ויכולת ניווט ברשת המורחבת, בוצע שינוי כולל במפת הדרכים בישראל, נוספו מספרי כבישים חדשים ועודכנו קטעי דרך קיימים בהתאם לשיטת המספור ולרשת החדשה", הסביר השר כץ.

     

    אז איך נלמד את מספור הכבישים החדש? ראשית, יישמר העיקרון הנהוג כיום לפיו דרכים ראשיות ברמה הארצית מצוינות במספר חד־ספרתי ודרכים בין־מחוזיות מצוינות במספר דו־ספרתי. דרכי אורך ראשיות שחוצות מספר גדול של מחוזות יצוינו במספר דו־ספרתי המסתיים באפס (40, 60 וכו'). דרכים אזוריות קטנות יותר מסומנות בשלוש ספרות, ודרכים מקומיות בארבע. דרכים שחוצות את המדינה לרוחב (ממערב למזרח) יסומנו במספרים אי־זוגיים, ואילו צירי אורך (מצפון לדרום) - במספרים זוגיים. לסיום, המספרים הולכים וגדלים, בהתאמה, ממערב למזרח ומדרום לצפון (כביש 2 מערבי יותר מכביש 4, וכך הלאה).

     

    1
    1

     

    לפי השיטה החדשה לא יהיו מספרי כבישים לדרכים שנקטעות באמצע וממשיכות במקום אחר, כפי שהיה עד כה. שינוי נוסף ימנע מצב שבו יש קטע דרך משותף לשני מספרי כבישים שונים. ועוד חידוש: עד כה דרכים מהירות שמחברות בין ערים גדולות התחילו באמצע עיר אחת והסתיימו באמצע עיר אחרת. עתה מספר של כביש יתייחס לקטע שמכניסה לעיר לכניסה לעיר האחרת, ואילו הקטעים שמהכניסה למרכז יכונו פשוט בשמות הרחובות שלהם. לשם המחשה: כביש מספר 2 מגיע עד תל־אביב, והחל מהכניסה אליה הוא הופך לדרך נמיר.

     

    עד כה סומנו מספרי כבישים בשלושה צבעים. כחלק מהמהפכה עוברים לארבעה צבעים:

     

    כחול - לדרך ראשית מהירה; אדום - לדרך ראשית; ירוק - לדרך בעלת אופי אזורי; ושחור לדרך מקומית שמשמשת לגישה ליישובים. עד כה לכבישים רבים כאלה לא היה מספר, ועתה הם יקבלו מספרים בעלי ארבע ספרות.

     

    כבישים הסובבים מטרופולינים עירוניים יוגדרו "כבישי טבעת" ויבטלו קטעי דרך אחרים, באמצעות מספר אחיד. כך, למשל, הוחלט להעניק לכביש "סובב כינרת" את המספר 900. התוואי של הכביש החדש כולל בתוכו שורה של כבישים בשיטה הנוכחית, הישנה: 85, 90, 92 ו־87. כך שמספר אחד מחליף ארבעה מספרים - פשוט יותר. בדומה, כביש הטבעת בבאר־שבע ייקרא כביש 28 והוא יתחבר לכבישים 25, 6, 30, 34 ו־26.

     

    כביש 90, הארוך בכבישי ישראל, שזכה באחרונה לכינוי "כביש המוות" עקב ריבוי התאונות הקטלניות, יהפוך לכביש 8. כביש 57, ביחד עוקף כפר יונה שאמור להיסלל בקרוב, יהפוך לכביש 7. בנוסף, כבישים מהירים וראשיים ששודרגו בשנים האחרונות יהפכו לדו־ספרתיים בהתאם לנפח התנועה בהם, שגדל. כביש 431 (מראשל"צ למודיעין) יהפוך לכביש 43; כביש 443 (ממחלף בן שמן עד לכביש מעלה אדומים) יהפוך לכביש 45; הכבישים 412 ו־461 (מדרום תל־אביב ועד לבני עטרות) יהפכו לכביש 46; כביש 471 (מרמת־גן לנחשונים) יהפוך לכביש 47; כביש 531 (ממחלף כפר שמריהו בכביש 2 ועד למחלף חורשים בכביש 6) יהפוך לכביש 51; כביש 553 (ממחלף פולג בנתניה ועד היישוב יעף שבשרון) יהפוך לכביש 59.

     

    מנגד, יש כבישים שהוחלט "להורידם בדרגה" לאור ממדיהם ונפח התעבורה בהם. למשל, באזור ירושלים כביש 10 יהפוך לכביש 110; כביש 12 (מאילת ועד לצומת שיזפון) יהפוך לכביש 112; כביש 13 יהפוך לכביש 101; כביש 73 המחבר בין נהלל למזרע בעמק יזרעאל בצפון יהפוך לכביש 681; וכביש 57 באיו"ש יהפוך לכביש 577.

     

    לפי העדכון יבוטל מספור כפול של קטעי דרך חופפים. כך, למשל, כביש 6 יבטל את כביש 70 בכל הקטעים החופפים ביניהם. קטע הדרך מכביש 2 עד מחלף תות (ליד יקנעם) יהפוך לכביש 67. כמו כן, קטעי דרך שאינם רציפים יחולקו למספר כבישים שונים. כך, למשל, ציר 60 (הדרך הראשית המיתולוגית של יהודה ושומרון) עובר בתוך שטחה העירוני של ירושלים ומחולק למספר מקטעים בעקבות העברת חלק מהדרך לסמכות הרשות הפלסטינית. לכן, בשיטה החדשה המספר 60 יתאר את הכביש שבין באר־שבע לכניסה לירושלים בלבד. הקטע שמגבע בנימין (אדם, מחסום חיזמה) ועד יצהר ייקרא כביש 62; הקטע שבין ג'נין לעפולה ייקרא כביש 712; והקטע שבין עפולה לנצרת יהפוך לכביש 68.

     

    העדכון החדש יתאים את מספור הכבישים לחשיבות כל כביש ושימושו. כלומר, אם עד כה כביש "גדול" התחבר לכביש "קטן" שהגיע ליישוב - עתה יש מצבים שבהם מספרו של הכביש הקטן יבוטל. כך, למשל, כביש 71 בצפון ימשיך בסמוך לכפר יחזקאל לכביש 675 - ויבטל אותו, בעוד שהמשכו של כביש 71 כיום המגיע לעפולה יהפוך לכביש אזורי 711.

     

     

    yed660100