שישי 18 בינואר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    חדשות • 25.12.2018
    סכנת הפייק
    הפרופילים המזויפים, הבוטים והאלגוריתמים עלולים להפוך לשחקנים המרכזיים בבחירות
    עינב שיף

    בחירות 2016 בארה"ב היו קו פרשת המים בכל הנוגע לרשתות החברתיות. המחדל הקולוסלי של פייסבוק, שתומרנה בקלילות מעוררת השתאות על ידי גורמים רוסיים, הציב לראשונה באופן מובהק את הפלטפורמות הדיגיטליות באור חדש: לא מהמתרס שמעודד את הדמוקרטיה, אלא זה שמהווה סכנה ממשית להמשך קיומה.

     

    אלא שמאז רק מתבהר כמה מעט אנחנו באמת יודעים על מניפולציות פוליטיות ברשת. לפני שבוע, לדוגמה, פירסמה ועדת המודיעין של הסנאט האמריקאי שני דוחות, שחשפו פרטים חדשים ומאוד מטרידים על היקף ועומק המאמץ הרוסי לפורר את המרקם הדמוקרטי בארצות־הברית דרך הזירות הקולניות והמיידיות באינטרנט.

     

    מתברר, למשל, שפעילות הסייבר הרוסית לא נבלמה לאחר כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן. גם הזרקור העצום שהוטל על פייסבוק לא בדיוק הבהיל מישהו: לפי אחד הדוחות, "הסוכנות הרוסית למחקר באינטרנט" הבינה את הרמז ופשוט עברה לזרוע הרס וחורבן באינסטגרם. אינסטגרם, יש להזכיר, שייכת לפייסבוק, שאוהבת לקחת אחריות, להתנצל ולהבטיח להשתפר. אבל לפי הדוח, בכירי האימפריה ניסו למזער את חלקה בשימועים שנערכו בקונגרס. גם גוגל, יוטיוב וטוויטר לא יוצאות נקיות מהדוחות הללו. "מה שהכי מטריד", אמר יו"ר הוועדה, הסנאטור הרפובליקני ריצ'רד בר, "זה שהפעילויות הללו לא נעצרו".

     

    לא נעצרו, וגם אין סיבה להניח שהן מוגבלות לארה"ב. לא צריך להיות מומחה סייבר כדי להבחין שגם השיח הישראלי ברשתות נגוע בתופעות כגון בוטים, פרופילים מזויפים ולייקים אקזוטיים מאינדונזיה. האווירה המחניקה בפייסבוק ובטוויטר, שרק הולכת ונעשית רעילה יותר, אינה כזאת רק בזכות האופי האגרסיבי והנפוח מחשיבות עצמית של המדיה הזאת, אלא גם בעקבות אקטים מלאכותיים שמתבצעים בשירות אינטרס כלשהו.

     

    ואין בנמצא מועד אידיאלי יותר להפצת שיסוי וזיהום מאשר בחירות. במובן הזה, הבחירות הכלליות ב־2015 והמוניציפליות לפני כחודשיים נראות כמו פרומו דל לעומת התקופה הקרובה. הנושא הזה, קרוב לוודאי, מעסיק את המתמודדים בכל הצדדים - הגנתית והתקפית. השאלה היא עד כמה מערכת אכיפת החוק מוכנה - ויותר חשוב: מסוגלת ורוצה - להיערך לקראת אפשרות של ניסיון בוטה מבחוץ לערער את יסודות השיטה. שאלה לא פחות קריטית היא כמה מהישראלים מבינים, שתמו הימים בהם טקטיקת השכנוע הכי מתוחכמת הייתה תשדיר תעמולה ממזרי.

     

    הרבה סוגיות צפויות לצוף בבחירות 2019: ביטחון, כלכלה, משפט, שחיתות, זהות. הבעיה היא האם מי שיכריע בהן יהיו בני אדם, או האלגוריתמים ששואפים לשלוט בהם.

     


    פרסום ראשון: 25.12.18 , 23:22