yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: דודי חסון
    24 שעות • 05.01.2019
    העולה החדשה שסוגרת מעגל עם אופנת אתא
    אופנת אתא נחשבה במשך שנים למותג הכי ישראלי שיש. זה יותר מסמלי שהדוגמנית אניה מרטירוסוב שעלתה לארץ מטשקנט מציגה עכשיו קולקציה חדשה שעיצבה עבור המותג המיתולוגי. בראיון היא מספרת איך זה מתקשר לבית הספר הדתי שבו למדה בבני־ברק וכיצד חוויית ההגירה והילדות הקשה השפיעו על היצירה שלה
    סהר שלו

    על שקיות הפלסטיק שעומדות בחלון הראווה של חנות "אתא" בתל־אביב מתנוסס המספר 1991 — השנה שבה הדוגמנית אניה מרטירוסוב עלתה לישראל מטשקנט, והשנה שבה זכתה אוזבקיסטן בעצמאות. זו גם נקודת המוצא לקולקציה החדשה של מרטירוסוב לאתא, קולקציה שכולה טבולה בחוויית ההגירה, בזיכרונות מהמולדת ובמעבר לארץ חדשה.

     

    עד היום כמעט אף אחד בעולם האופנה המקומית לא טיפל בחוויית ההגירה הרוסית (להוציא את המעצבת מאיה בש, שעלתה גם היא מהגוש הסובייטי). בזמן שמסעדות ומעדניות מביאות כבר שנים אל הקולינריה הישראלית את הטעמים מהמולדת הישנה, עולם האופנה מדביק את הפער באיחור אופנתי. ולא שלא היו הזדמנויות להיתלות על הטרנד הפוסט־סובייטי באופנה העולמית. עכשיו מגיעה מרטירוסוב, 31, היישר למותג המתחדש של אתא, על כל הליבה המיתולוגית שהוא אוחז בכנפיו, ומתקנת את ההיסטוריה, עם קולקציית קפסולה מרגשת שמקפלת בתוכה את כל מה שיכול להיכנס תחת הכותרת "חוויית הגירה".

     

    צילום: דודי חסון
    צילום: דודי חסון

     

    "עליתי ב־1991 מטשקנט לבני־ברק", מספרת מרטירוסוב, "הלכתי אז לבית ספר דתי כי לאבא שלי, שהיה חילוני גמור, היה חשוב שנלך למסגרת דתית קשוחה, וכך נאלצתי ללבוש מדי בית ספר, חולצת תכלת וחצאית ג'ינס. יש מצב שהתלבושת הזו פשוט השתקעה לי בתודעה, והנה עכשיו ההדהוד ארוך השנים הזה מצא את הביטוי שלו בקולקציה הזו לאתא — חיבור שנובע מערכים של בגדי בייסיק, בגדי פועלים בעצם, ומראה שאינו מתאמץ".

     

    הקולקציה כוללת 12 פריטים כמו חליפות ג'ינס, אוברולים, חליפות ניילון, טרנינג וסווטשירטים עם הכיתוב "1991", ואפילו הלוגו המפורסם של אתא (שבמקור היה קיצור של "אריגי תוצרת ארצנו") תורגם בשגיאת כתיב קירילי, אולי כדי לסמן את השבר של המעבר משם לכאן.

     

    במובנים מסוימים גם לאתא זו סגירת מעגל. גם את המותג הישראלי הוותיק הקימו אנשים שעלו לפה ממזרח אירופה, וגם פה ניסו לייצר בגדי עבודה ופנאי ידידותיים ללובש, במחיר נגיש ובאיכות ללא פשרות. אמנם מרטירוסוב מספרת שהמעבר לא היה טראומטי, אבל החיים המשפחתיים המאושרים לכאורה הסתירו ילדות קשוחה בצל אב תאב סדר וניקיון, שהתנהג גם באלימות, בעיקר כלפי אמה ואחיה הגדול. "אחי הגדול חטף בשביל כולנו, אבל זו הייתה סביבה לא נעימה, כמעט לחיות במסדר צבאי כי הוא היה איש צבא. לכן כשהוא עזב את הבית כשהייתי בת 8 וחזר לרוסיה זו הייתה הקלה עצומה".

     

    צילום: דודי חסון
    צילום: דודי חסון

     

    וכך, ממשפחה מבוססת יחסית נשארה משפחת מרטירוסוב ללא אמצעים. אמה גילתה שהאב השאיר חובות ענק, הם נאלצו למכור את הבית החדש שבנו באשדוד וחזרו לבני־ברק, לדירה קטנה. "למרות העובדה שפתאום היינו עניים וחווינו עיקולים מההוצאה לפועל, ההרגשה הייתה של שחרור. העדפתי את הקושי הכלכלי מאשר את אווירת הצבא האלימה שהייתה בבית, מהפחד שבכל בוקר יהיה משהו חדש להתמודד איתו מול אבא שאי־אפשר היה לצפות אותו. אמא שלי נאלצה לעבוד בשלוש עבודות ולהשלים את החסך. אם יש מישהי שאני מעריצה - זו אותה".

     

    בחטיבת הביניים כבר למדה מרטירוסוב בבית ספר חילוני ולאט־לאט החלה לפלס דרכה בעולם הדוגמנות המקומי. "תמיד הייתי עוף מוזר", היא מספרת. "לא כל כך הבינו מי זו הילדה הרזה והגבוהה, לא התאמתי למיינסטרים הישראלי. אבל הטסט הראשון היה אצל הצלם דודי חסון ומשם הכל החל לזוז. הוא גם זה שצילם את הקולקציה לאתא — כך שיש פה סגירת מעגל".

     

    בגיל 19 מרטירוסוב פרצה רשמית לעולם הדוגמנות עם הסוכן עופר רפאלי וגם החלה לבדוק קריירה בינלאומית. היא עברה לפריז לכמה חודשים, אבל חזרה משם אחרי שנכנסה להיריון בגיל 22 מבן זוגה דאז. כשהייתה בת 23 כבר נולדה בתה הבכורה, איימי, וכעבור שנתיים ילדה את אליס. "אמנם נפרדנו לפני שבע שנים", היא מספרת, "אבל אנחנו מגדלים אותן ביחד ואנחנו ביחסים טובים. בכלל, אימהות זה אחד הדברים שאני הכי גאה בהם, ובעיקר התחושה שהצלחתי לשלב קריירה של דוגמנית ולהיות אמא בלי שזה יפריע אחד לשני".

     

    צילום: דודי חסון
    צילום: דודי חסון

     

     

    אחרי שדיגמנה בחו"ל על המסלולים של דיור, פראדה וגוצ'י, וגם אצלנו עבור בתי אופנה מקומיים רבים, ביניהם למעצב אלון ליבנה ורונן חן (לו עיצבה קולקציית קפסולה לפני מספר שנים) — עברה מרטירוסוב גם לרשתות החברתיות, שם היא מפעילה חשבונות פופולריים שלה ושל הבנות שלה. "אנשים פתאום מתחברים אליי דווקא בגלל שאני משלבת את הבנות שלי כחלק מהעשייה", היא מספרת. "יש להן חשבון משל עצמן שאני מנהלת, ואני מרגישה שזה טבעי. הן הרי גדלו לתוך העולם הזה. הן אוהבות לשתף איתי פעולה ואפשר לראות איך זה כל כך טבעי עבורן. הרי ילדים, שלא כמונו, לא יכולים לזייף. מבחינתי זה אלבום תמונות שאפשר למנף יום אחד למשהו עסקי. אני שולטת בנראות שלהן שליטה מלאה, וזה לגמרי בסדר מבחינתי".

     

    כיום חיה מרטירוסוב בישראל עם שתי בנותיה, וללא שאר בני המשפחה שחזרו לרוסיה. "אני נצר מרטירוסוב היחיד שנשאר פה, אני צריכה להמציא את עצמי מחדש", היא מסיימת בחיוך.

     

    את הקולקציה של אניה מרטירוסוב ואתא אפשר להשיג באלנבי 93 ת"א, רוטשילד 141 ת"א, השל"ה 3 תל־אביב ובאתר www.atawear.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 05.01.19 , 20:26
    yed660100