חשמלית ושמה תשוקה

השנה יעלו על כבישי הארץ אלפי מכוניות חשמליות שייטענו מהרשת הביתית. אודי עציון יצא לבחון את המהפכה החשמלית החדשה ולהבין: האם סוף עידן הבנזין במדינה מתקרב, ומתי בדיוק יסכימו הישראלים לוותר על תחנות הדלק - ולחבר את האוטו לשקע

בנזין? תחנות דלק? נדב קוולרצ'יק כבר מזמן לא החזיק ביד פייה של משאבת בנזין 95 אוקטן, או סולר. על הניסאן ליף 2017 שלו יש מדבקות גדולות שעליהן כתוב "זה רכב חשמלי", והוא טוען אותה בבית. על הגג יש לו תאים סולאריים - כך שהוא אפילו מייצר בבית את החשמל שהיא זקוקה לו. החזון של אלון מאסק, הגורו של המכוניות החשמליות, מתממש בכפר סירקין.

 

"כבר כשהייתי ילד הקסים אותי הרעיון של מכונית חשמלית", אומר קוולרצ'יק (45), מומחה למערכות למידה. "בשביל מה לנסוע עם מנוע בעירה פנימית שכל הזמן יש בו התפוצצויות פנימיות? רק אחרי שהרכב הקודם שלי הלך טוטאל־לוס בתאונה החלטתי שהגיע הזמן".

 

הליף של קוולרצ'יק הגיעה לארץ ביבוא אישי מארה"ב, אחרי שמצא אותה באיביי. לאחר ניצול הטבות המס האמריקאיות והישראליות, הוא שילם לפני קצת יותר משנה רק 88 אלף שקל עבור משפחתית קומפקטית, שעברה עד אז רק כמה מאות קילומטרים אצל הבעלים הראשון שלה. היום באים אליו להתייעץ אם לעבור לחשמליות.

 

"הליף היא הסובארו של החשמליות, פתרון עממי מוצלח. התאוצות זריזות, בשנייה אני יוצא לעקיפה, ואני מגיע איתה לטווחים של סביב 200 ק"מ, טוען אחת ליומיים, ומאוד מבסוט. הנסיעות שלי די קבועות ומתוכננות, כך שאני יכול לתכנן את הטעינות. אני מסתובב בין אוניברסיטאות, ובעבר הגעתי איתה מהבית לבאר־שבע וגם לחיפה וחזרתי בלי בעיה. אני מדבר עליה בהרצאות שאני נותן בעבודה, כדי לשבור את הקרח וכדי לקדם את הרעיון של מעבר לרכב חשמלי. כולם מסכימים שזה העתיד של התחבורה. כשאני נוסע בכביש אני מרגישכאילו אני מרחף בחללית, מסתכל על נהגים אחרים וחושב, 'איך אתם ממשיכים לנסוע ברכבים רגילים? תצטרפו למהפכה'".

 

 

בתחילת העשור הייתה לרגע ישראל אחת המדינות המתקדמות בעולם מבחינת רכב חשמלי, כאשר שי אגסי ועידן עופר השיקו את מיזם "בטר פלייס", שמכר רנו פלואנס ZE חשמליות עם סוללות שאפשר היה להחליף בתחנות מיוחדות, בניסיון לעקוף את בעיית הטווח של החשמליות הראשונות. במאי 2013 קרס המיזם לאחר שהושקעו בו יותר מ־800 מיליון דולר, ומאז, בזמן שהעולם המשיך להתקדם לאיטו לעידן החשמלי, בישראל הפכו המכוניות החשמליות למשהו שרק משוגעים לדבר נוסעים בו, מסיבות אקולוגיות או כחובבי טכנולוגיה. למרות זאת, עדיין נוסעות על כבישי ישראל כמה מאות פלואנסים חשמליות, לצד כמה עשרות ניסאן ליף כמו של נדב, שמיעוטן נמכרו בידי קרסו ורובן הגיעו ביבוא אישי.

 

2019 היא השנה שבה מתחדש הזרם לחשמליות בישראל. אם ב־2018 נמכרו כאן רק 150 חשמליות משני דגמים, השנה ינחתו כאן עוד עשרה. אפילו מדינת ישראל הרשמית מנסה לקדם כיום שימוש במכוניות חשמליות, כששר האנרגיה היוצא יובל שטייניץ הכריז שמשנת 2030 ייאסר יבוא של מכוניות בנזין ודיזל לארץ. ניסינו לבדוק כיצד תוכל קופת המדינה להסתדר ללא 20 מיליארד השקלים שנכנסים אליה כל שנה ממסים על בנזין וסולר, עד כמה קרוב המעבר שלנו למכוניות חשמליות, והאם המדינה עושה מספיק כדי לקדם אותו?

 

המכונית החשמלית של בטר פלייס בעמדת  טעינה ב- 2011
המכונית החשמלית של בטר פלייס בעמדת טעינה ב- 2011

 

המודל הנורווגי

 

אם יש מדינה אחת ששאר העולם מסתכל עליה כיום בהערצה או בחשש, תלוי איפה עומד הדובר מבחינת יחסו לחשמליות, הרי זו נורווגיה. המדינה הסקנדינבית הכריזה כי החל משנת 2025 היא תאסור מכירת רכבי בנזין וסולר, ובינתיים מקדמת מכירת חשמליות עם הטבת מיסוי והתקנה נרחבת של עמדות טעינה. התוצאה: 31% מ־148 אלף המכוניות החדשות שנמכרו בנורווגיה ב־2018 היו 100% חשמליות, לעומת 20.8 ב־2017 ורק 5.5% ב־2013.

 

 

סוכנות האנרגיה הבינלאומית, מצידה, מציגה מספרים גבוהים עוד יותר: לפי הסוכנות, שמחשבת יחד נתוני מכירות של מכוניות חשמליות לגמרי והיברידיות נטענות, שמתחברות לשקע ונוסעות כ־50 ק"מ על חשמל לפני שהן עוברות להשתמש במנוע שריפה פנימית, 39% מהמכוניות החדשות בנורווגיה היו מחושמלות, הרבה לפני שאר העולם: 12% באיסלנד ו־6% בשוודיה. ארה"ב וסין, שני שוקי הרכב הגדולים בעולם, ממוקמים בינתיים הרחק מאחור, כאשר שיעור המחושמלות בסין כמעט כפול מאשר בארה"ב: 2.2% בבייג'ין ו־1.2% בוושינגטון.

 

המכונית הנמכרת ביותר בנורווגיה בשנה החולפת הייתה ניסאן ליף בדור החדש והמשודרג שלה, לפני הגרסה החשמלית של פולקסווגן גולף, ב־מ־וו i3 החשמלית ורכב הכביש־שטח של טסלה, המודל X. במקום החמישי: מיצובישי אאוטלנדר בגרסה ההיברידית הנטענת.

 

ואיפה אנחנו? רק שניים מחמשת הדגמים האלה נמכרים כיום בישראל, הב־מ־וו והמיצובישי. ב־2018 תפסו המכוניות המחושמלות אחוז אחד בלבד מכלל המכירות, כאשר מכירות החשמליות הטהורות היו זניחות, רק 145 מדגם הסופר־מיני רנו זואי שעולה 125 אלף שקל ורק 5 ב־מ־וו i3 שעולה 250 אלף שקל. רוב המכירות היו של היברידיות נטענות, בראשן וולוו XC60 T8 עם 408 יחידות (380 אלף שקל), מיצובישי אאוטלנדר PHEV (400 אלף שקל) ומרצדס E350e הסלונית (450 אלף שקל). מי שכיכבה השנה אצלנו ולא נכנסת לדירוג הזה היא יונדאי איוניק ההיברידית, שמסרה 10,120 מכוניות והייתה הרכב הנמכר בארץ ב־2018, ובכך הופכת את ישראל לאחת המדינות היחידות בעולם שבה מכונית היברידית מובילה את טבלאות המכירות.

 

כל המחירים, יצוין, הם אחרי שקלול הטבות המס הנדיבות שמעניקה המדינה לרכבים המחושמלים: רק 10% מס קנייה לרכב חשמלי לגמרי, 20% להיברידי נטען ו־30% להיברידי רגיל, במקום 83% לרכב רגיל. ההטבות הופכות את רוב ההיברידיות הנטענות לזולות משמעותית מדגמי בנזין ודיזל מקבילים, פער שיכול להגיע למאות אלפי שקלים בדגמי פאר. כך כבשו בשנה החולפת המכוניות האלה קטגוריית שוק ראשונה אי־פעם, כאשר ב־מ־וו 740E הייתה מכונית הפאר הנמכרת ביותר: מחירה מתחיל ב־750 אלף שקל, לעומת 900 אלף שקל עם מנוע בנזין. הטבת המס שנועדה לסייע להחדיר את הטכנולוגיה החדשה לשוק הפכה בעיקר להנחה לעשירים. אם בנורווגיה העשירה כבר מדברים על צמצום ההטבות למכוניות חשמליות בגלל הפגיעה בהכנסות המדינה, אין ספק שהנושא נדון כבר בירושלים.

 

המיסוי הוא אחד הנושאים שבהם מטפל צוות ממשלתי בין־משרדי מיוחד. "אנחנו בודקים עם האוצר ועם רשות המסים לכמה זמן אפשר יהיה להבטיח בוודאות שההטבה הקיימת תישמר", אומר ד"ר ענת בונשטיין, ראש מינהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה. "אנחנו רוצים לעודד את ההתעוררות בתחום הרכב החשמלי, אם היא רק חלק ממהפכת התחבורה החכמה, כי לא מספיק להחליף רכב בנזין בחשמלי, צריך להבטיח שתהיה תחבורה חכמה, מקושרת ואוטונומית".

 

משרדי הממשלה מגבשים גם המלצות לעידוד השימוש והרכישה של רכב חשמלי, מעבר להטבות המס, הכוללות גם הנחה של 1,000 שקל בשווי השימוש למקבלי רכב מהעבודה. אחת ההמלצות המתגבשות: להתיר לחשמליות לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית, הטבה שקיימת גם בחו"ל, ייתכן שעם הגבלה של מספר נוסעים מינימלי. בנוסף יקדם הצוות הקמת עמדות טעינה בקריות הממשלה ברחבי הארץ, כשהמדינה תרכוש מספר משמעותי של רכבים חשמליים. הצוות יגיש את ההמלצות ברבעון השני של השנה, אם כי הדיון בהן ימתין להקמת הממשלה החדשה.

 

ד"ר בונשטיין: "אני במינהלת מאז הקמתה לפני שש שנים, ובהתחלה, כשהיינו מדברים בנושא עם משרדי הממשלה, זה לא היה חלק מהאג'נדה שלהם. נראה קפיצה נוספת ברכישה של חשמליות ב־2020, וב־2025 הן כבר יהיו נתח משמעותי מבין מכירות הרכב החדש".

 

צוות ממשלתי בכיר נוסף, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יואב הורוביץ ומנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר־אייל, עוסק בשיתופי פעולה להשקת רכבים אוטונומיים חשמליים בארץ, כמו זה שעליו הכריזו פולקסווגן העולמית, מובילאיי וצ'מפיון מוטורס ואמור להביא להפעלת שירותי מוניות ללא נהג במרכז הארץ ב־2022. הפרויקט יכלול גם התקנת תשתית טעינה עבור הרכבים החשמליים.

 

כך או כך, ב־2019 צפויות להימכר בישראל לפי בדיקת "7 ימים" בין 1,000 ל־1,500 חשמליות 100%, ועוד כ־3,000 דגמים היברידיים נטענים. לפי ההערכות, מכירות הרכב השנה יהיו נמוכות במעט מאשר בשנה החולפת, כך ששיעור המכוניות המחושמלות שנמכרות בארץ יוכפל ב־2019. בין הדגמים הבולטים: יונדאי איוניק 100% חשמלית במחיר של 160 אלף שקל (טווח רשמי: 280 ק"מ), יבואנית ניסאן תשיק במחצית השנייה של השנה את הליף החדשה (כ־170־180 אלף שקל, עם טווח של 285 ק"מ לפי התקן החדש והמחמיר). יבואנית קיה תביא את הגרסה החשמלית של הנירו שנמכרת כאן בדגם היברידי (מחיר: מעל 170 אלף שקל, 440 ק"מ טווח לפי אותו התקן). באותו זמן עשויה להגיע אלינו גם שברולט בולט (מחיר כ־180 אלף שקל, טווח 390 ק"מ). לקראת סוף השנה יגיע גם הג'יפון הסיני MG eZS, שדגם הבנזין שלו כבר נמכר בארץ (מחיר טרם נקבע, טווח 430 ק"מ). את מכירות הדגמים ההיברידיים הנטענים יתגברו גרסאות כאלה לקיה נירו (156 אלף שקל) ולמיצובישי אאוטלנדר PHEV מחודש (טרם נקבע מחיר).

 

"הביקוש מגיע כעת יותר מציי הרכב מאשר מלקוחות פרטיים", אומר דווידי פיאמנטה, ראש חטיבת הרכב הפרטי בכלמוביל. "לקוחות פרטיים ינהרו לחשמליות רק כשפער המחיר ביניהן למכוניות הבנזין יצטמצם, כיום הוא עומד על 20־30 אלף שקל לגרסאות מקבילות, בתנאי שהטבות המיסוי לא ישונו. גם בהיברידיים המעבר לקח לא מעט זמן, עמיתינו מטויוטה התחילו למכור בארץ את הפריוס ב־2005, ועברו עוד 13 שנים עד שמכונית היברידית הפכה לנמכרת ביותר בארץ. יש לנו כבר לקוח עסקי שהזמין 28 איוניק חשמליות, ויש גם פרטיים שהשאירו מקדמות כדי להיות ראשונים".

 

ואף אחד מהם לא שאל איך מגיעים לאילת עם רכב שנתון היצרן שלו הוא 280 ק"מ טווח?

 

"כמה פעמים אנשים יורדים לאילת בנסיעה בשנה - פעם? פעמיים? נציע ללקוחות במקרה כזה לקבל מאיתנו איוניק היברידית לנסיעה כזאת. כמובן שגם איוניק חשמלית יכולה להגיע לאילת, היא רק זקוקה לטעינה בדרך, בעמדות שכבר קיימות או מוקמות".

 

כמה חשמליות תוכלו למכור השנה?

 

"אנחנו כבר נמצאים בשלב שהביקוש גדול מההיצע. לאיוניק קיבלנו בינתיים השנה הקצאה של 200 שאני מנסה להעלות ל־500. אני מחכה להשיק את הגרסה החשמלית של הקרוסאובר קונא, עם טווח ארוך יותר. אני מעריך שהייתי יכול למכור ממנה 1,500 יחידות השנה, למרות שהיא תהיה יקרה יותר, וניאבק על הכמויות. השוק הנורווגי קולט עכשיו חלק ניכר מהיקף הייצור הנוכחי. המגבלה העולמית היא קצב ייצור הסוללות, שמגביל את קצב ייצור החשמליות. זה מה שיעכב בשנים הקרובות את הגידול בכמויות החשמליות".

 

 

ויש גם בליסינג

 

גם שוק היוקרה יזכה בארץ לחשמליות חדשות, עם צמד קרוסאוברים ירוקים: יגואר i-פייס (454 אלף שקל, 480 ק"מ טווח), ואאודי אי־טרון (393 אלף שקל, 400 ק"מ טווח). האאודי, למרות מחירו, עומד להיות אחד הרכבים החשמליים הנמכרים בארץ השנה. ניב אורון, מנהל חטיבת אאודי בצ'מפיון מוטורס, מגלה שעד כה נרשמו לו כבר יותר מ־200 הזמנות, למרות שהרכבים הראשונים יגיעו רק באפריל. "החשמל הוא כבר לא טכנולוגיה של העתיד, זה משהו שמתחיל לקרות עכשיו. יש לקוחות שנוסעים היום ברכב היברידי נטען וביקשו לעבור לחשמלי מלא, ויש כאלה שנחשפו לחשמליות בחו"ל ורוצים גם. מי שכבר נוסע בהיברידי נטען כבר רגיל לחבר את הרכב לחשמל, אחרים מכירים את זה מהסמארטפון והאופניים. בינתיים הביקוש חזק, אבל קשה לדעת כמה נוכל למכור השנה. יש תמיד בהתחלה ביקוש של לקוחות שרוצים להיות ראשונים, עם הדגם הכי חדש ומדובר".

 

ובטח גם נשאלתם איך תגיעו לאילת.

 

"לאי־טרון יש טווח של 400 ק"מ. ובכל זאת אנחנו משקיעים בהקמת שתי עמדות טעינה מהירות, 150 קילוואט, שיכולות לטעון 80% מהטווח שלו בתוך חצי שעה, אחת בדרך לאילת ואחת בדרך לחרמון".

 

"ייקח עוד 3־5 שנים עד שהחשמליות יתפסו חלק משמעותי מהמכירות", אומרת גלית עיני, משנה למנכ"ל UMI, יבואנית מותגי ג'נרל מוטורס. "זו לא תהיה קפיצה ישר מאפס למאה, אבל כן מאפס ל־4% כבר בטווח הקרוב. השוק בישראל חיכה למכוניות עם טווח אמיתי של 300-400 ק"מ והן כאן. ייקח זמן להגיע ללב הציבור, הלקוחות הראשונים יהיו מאמצים ראשוניים (early adaptors) וברגע שיהיה היצע נרחב של רכבים במחיר תחרותי יגיע הבום. אם זה לא האוטו הבא שלך, אז זה שיגיע אחריו".

 

ואיפה טסלה האמריקאית, החשמלית הנמכרת והמדוברת ביותר בעולם? טסלה מכרה ב־2018 שיא של רבע מיליון מכוניות חשמליות, אבל בינתיים היא לא ממהרת להשיק פעילות בארץ. ניסיונות ליבוא אישי של מכוניותיה לא קיבלו בינתיים את אישור משרד התחבורה. "נשמח לראות את טסלה בישראל, כמו כל חשמלית אחרת, זה בהחלט נושא שאנחנו מעודדים", אומר אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, "אבל כל עוד אין מוסך מוסמך בארץ, והיצרן לא מוכן לקחת אחריות גם על שליחת מכונאים מחו"ל כשצריך, אנחנו לא יכולים לאפשר גם יבוא אישי. אנחנו צריכים לגלות אחריות גם למי שירכוש כאן בעתיד טסלה משומשת וגם למשתמשי הדרך האחרים".

 

גם בחברות הליסינג, שרוכשות כמחצית מהמכוניות החדשות, אפשר לחוש את השינוי. בתקופת בטר פלייס הן לא מיהרו לרכוש מכוניות חשמליות, היום הן מדברות אחרת. "אז התחום היה בשלב של החלוציות, עם אופק עסקי פחות ברור. היום יש ביקוש מצד הלקוחות שלנו ומתחיל להיווצר היצע", אומר אייל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות, החברה־האם של חברת הליסינג שלמה סיקסט. קבוצת שלמה נכנסה גם לתחום טעינת החשמליות עם חברת אפקון, ועם רכישת זיכיון היבוא של יצרנית המכוניות והאוטובוסים החשמליים הסינית BYD. "המאסה של החשמליות תגיע ב־2021, עם חשמליות פחות יקרות וכאלה שייסעו 450 ק"מ ואף יותר. אבל כבר היום יש לקוחות שנוסעים הרבה והמעבר כדאי להם כלכלית הודות לעלויות השימוש הנמוכות", אומר גור. "כולם יצטרכו להתאים את עצמם. גם אנחנו וגם חברות הדלק, שיתעסקו יותר ויותר בטעינת חשמליות".

 

שאלת הטעינה היא רק אחד המפתחות; רק לכמחצית מהישראלים יש חניה פרטית שאפשר להציב בה עמדת טעינה לרכב חשמלי. משרד האנרגיה ישקיע השנה 25 מיליון שקל בסבסוד הקמתן של כ־2,600 עמדות טעינה ציבוריות, ברחובות הערים, בחניונים ובמקומות עבודה, וכ־60 עמדות טעינה מהירה המאפשרות טעינה של 80% מהסוללה בתוך כחצי שעה בלבד. עמדות ראשונות יוצבו כבר השנה.

 

על התקציב הממשלתי יתחרו חברות כמו אפקון ו־EVMETER, וג'ינרג'י, שמפעילה מאז 2012 עמדות טעינה רגילה ברחבי הארץ ופורסת כעת 15 עמדות טעינה מהירות בהשקעה של 4 מיליון שקל, במימון המדינה. "כרגע מטעינים אצלנו בעיקר בעלי פלואנס שנשארו מבטר פלייס, והעמדות מותקנות בחניונים ציבוריים כמו של אחוזת החוף בתל־אביב ובבתי מלון. יש בעיה של שמירת מקומות החניה שליד העמדות עבור נהגי חשמליות, שאינה מחויבת בחוק כיום", אומר רן אלויה, מייסד ומנכ"ל ג'ינרג'י, שפועלת גם בחו"ל. "חלק מעמדות הטעינה המהירה אנחנו מציבים בתחנות דלק, ואני מעריך שנראה עוד במסגרת המכרז החדש. בעלי תחנות הדלק חשבו שיש להם ביזנס לעוד 50 שנה, ועכשיו כבר די ברור שבתוך עשר שנים 50% מהמכוניות החדשות יהיו חשמליות. גם אם עדיין ייסעו כאן מכוניות בנזין ודיזל עוד הרבה שנים, יצטרכו להציב עמדות טעינה מהירה בתחנות כדי להישאר רלוונטיים".

 

שי אגסי, המנכ"ל לשעבר של בטר פלייס: "פעם התווכחו איתי אם העתיד חשמלי, היום זה כבר ברור לכולם"

 

אני עדיין נוהג ברנו פלואנס חשמלית. המכונית שלי מספרה 001 גרסת המאה הראשונים. בכל אחת מהמאה יש שתי חתימות. האחת שלי, השנייה של קרלוס גוהן – מנכ"ל רנו־ניסאן. הוא יושב כבר חודשיים במעצר בכלא יפני – יש הטוענים על לא עוול בכפו.

כבר יותר משנה אני מנסה לרכוש מכונית חשמלית בישראל. אחת שתרווח לי קצת את טווח הנסיעה היורד והולך שמספקת הסוללה שלי, בת השבע, שמסיימת את חייה. הזואי של רנו הייתה אמורה להיות הרכב השני של בטר פלייס, אבל אם כבר מחליפים, אז שתהיה סוללה שמסוגלת לספק טווח של 400 ק"מ. טסלה אי־אפשר לייבא לישראל. את השברולט בולט כבר יותר משנה הרגולטור לא מאפשר להביא, בגלל בעיה של תקינת פנסים אירופית.

 

והנה השנה מתחילות להגיע לישראל מכוניות חשמליות עם טווח רציני – שש שנים אחרי סגירת בטר פלייס אולי אפשר יהיה גם בישראל שוב לקנות מכונית שמשתווה לשוק העולמי. לא לפני זמנם, רק באותו הזמן עם שאר העולם.

 

פעם התווכחו איתי אם העתיד חשמלי, היום כבר ברור לכולם. כל יום עוד יצרנית רכב מכריזה על תקציבי עתק לחשמול כל צי הדגמים העתידי שלה. אלו שמכרו סיפורים על דיזל שילמו קנסות במיליארדים. אלו שפינטזו על מכוניות מימן – עדיין מוכרים פנטזיות. רק סוללות הפכו זולות יותר עם טווח ארוך יותר. והעתיד – הוא היום.

 

וכשבישראל מחכים לחשמליות, בעולם עוברים לאוטונומיות. בשנים הקרובות כל יצרני הרכב ייצרו מכוניות שנוהגות את עצמן. חלקן הגדול ישתמשו בטכנולוגיות ישראליות, שמפותחות בין השאר במובילאיי ובאינטל בישראל. המהפכה הזו חייבת לקרות בישראל. רכבים אוטונומיים ייסעו כמעט 24 שעות ביממה. הם יהיו חשמליים, כי הדלק יקר מדי כשנוסעים כל היום, כל יום. מהפכת האוטונומיות תשלים את מהפכת החשמול. שתיהן יסיימו את התלות העולמית בנפט, ואת תאונות הדרכים – שתי בעיות קשות מאוד שפוגעות בנו הישראלים.

 

אלה טכנולוגיות שמשנות את העתיד, והעתיד הוא כבר כאן. ועד אז אני אחפש את המכונית האחרונה שאקנה בחיי. חשמלית עם טווח סוללה של 400 ק״מ, לא ממותג יוקרתי דווקא. מחכה שמישהו כבר ייבא אותה.

 

שי אגסי
שי אגסי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
כל התגובות לכתבה "חשמלית ושמה תשוקה"
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים