ועדת התשתיות מקדמת את חיבור רכבת העמק לירדן

האם בקרוב תחזור רכבת העמק לגבול ירדן וממנה לעמאן? ל"ממון" נודע כי הוועדה הארצית לתשתיות לאומית, בראשות זאב בילסקי, מקדמת בימים האחרונים את אישור התוכנית להארכת מסילת העמק מבית שאן ועד מעבר הגבול נהר הירדן (מעבר השייח חוסיין). בכך צפוי לצאת לדרך צעד ראשון מתוך מהלך כולל של הממשלה להקמת מסופי מטענים במעברי הגבול - גלבוע, תרקומיא, ארז ונהר הירדן עד לשנת 2030.

 

במסגרת התוכנית תונח תשתית למסילת רכבת מנמל חיפה ועד עמאן שבירדן, שתשנע מטעני יצוא ויבוא ירדני ועיראקי אל נמלי הים התיכון של ישראל (חיפה ואשדוד) ומשם בעיקר לטורקיה. החיבור יעשה באמצעות מסילת העמק מתחנת הרכבת בית־שאן עד הגבול.

 

התוכנית כוללת תוואי מסילה כפולה באורך כ־15 ק"מ, 3 גשרי רכבת (נחל דושן, כביש 90, נחל חרוד) מנהרה באורך כ־2.2 ק"מ, הפרדות מפלסיות עם כבישים לאורך התוואי, מסוף מטענים משולב ותחנת נוסעים בממשק תפעולי עם מעבר הגבול. על פי התוכנית, תוואי המסילה יחל בתחנת הרכבת בית־שאן, ימשיך דרך אזור התעשייה, יחצה את כביש 90 ונחל חרוד בגישור ויסתיים כאמור בסמוך למעבר הגבול נהר הירדן. תוואי המסילה מתוכנן להמשיך בעתיד מאזור גשר שייח חוסיין לכיוון אירביד ובכך ליצור פוטנציאל לשינוע סחורות דרך נמל חיפה אל תוך ירדן וממנה הלאה למדינות נוספות. זאת בניגוד למצב היום בו סחורות ירדניות שונעו באמצעות משאיות אל מעבר הגבול הסמוך לבית שאן וממנו לנמל חיפה.

 

מתכננת הוועדה, נאוה אלינסקי־רדעי ציינה כי "התחלנו לקדם תוכנית יש בה תקווה לשותפות במזרח התיכון. התוכנית תתרום לחיזוק שיתוף הפעולה בין מדינת ישראל לירדן ומדינות נוספות, הן בהיבט הכלכלי והן באסטרטגי. כמו כן, התוכנית תעצים את פעילות הייבוא והייצוא של נמל חיפה שנבנה בימים בסטנדרטים בינלאומיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים