גיבורי החופה חזרו לשמיים
הטייס סרן י' והנווט סגן ר', שהצליחו באומץ לב להנחית מטוס אף־15 לאחר שחופתו ניתקה ממנו בגובה 30 אלף רגל, חזרו לטיסה מבצעית
זו הייתה תקלה טכנית נדירה שכמעט הסתיימה באסון: בתחילת החודש התנתקה חופת מטוס אף־15 בגובה 30 אלף רגל בעת טיסת אימונים, אך הטייסים הצליחו להנחית את המטוס בשלום למרות הסיטואציה המסוכנת והתנאים הקשים. השבוע הם חזרו לטיסה מבצעית.
הטייס, סרן י', משתייך לטייסת האדומה, אך טס גם בטייסת אבירי הזנב הכפול, שבה טס באופן קבוע הנווט שהיה איתו במטוס האף־15, סגן ר'. סרן י' הצליח לחזור לטוס כמעט באופן מיידי, ואילו סגן ר', שסבל מכוויות קור כתוצאה מהנחיתה המורכבת, חזר לכשירות מבצעית מאוחר יותר. בצמרת חיל האוויר סבורים כי יש לציין את תפקודם של הטייסים לשבח.
בעקבות התקרית קורקע מערך מטוסי ה"בז" מאימונים, וכעת נבחנים כמה כיוונים שהיו יכולים לגרום לתקלה החמורה: תקלה במנגנונים הפירוטכניים של החופה, במנגנון הנעילה שלה או ברכיבים אחרים. הטייסת עדיין מקורקעת מאימונים עד שתסתיים החקירה ויובן מה גרם לניתוק החופה, אך היא משתתפת בפעילות מבצעית. אירוע הבטיחות, שנחשף ב"ידיעות אחרונות" לפני שבועיים, כלל ניתוק של חופת מטוס ה"בז" (אף־15 דו־מושבי) במהלך גיחת אימונים שגרתית ליד נבטים. הטייסים, שמצאו את עצמם חשופים בתנאים קשים של קור, רוח ורעש, החליטו שלא לנטוש את המטוס בגובה הרב. באומץ לב ובמקצועיות הם עלו מול מגדל הפיקוח בבסיס נבטים ודיווחו על האירוע.
בהקלטה מתקרית האירוע נשמעים שני הטייסים הצעירים זמן קצר לאחר ניתוק החופה, בגובה של 30 אלף רגל, כ־9 ק"מ מעל לקרקע. השניים הצליחו להנחית את המטוס ללא פגע בבסיס חיל האוויר שהיה במרחק של כ־15 ק"מ מהם. ״הטייס למעשה נחת כמו בנסיעה מהירה על אופנוע, שבה הנהג מוריד ראשו כלפי מטה. זה קרה מאפס ל־100, בבום די גדול, והטייסים דיברו זה עם זה בצעקות. היו שלושה־ארבעה מקרים כאלה בארבעת העשורים האחרונים". אמר אז קצין בכיר בחיל האוויר.

