yed300250
הכי מטוקבקות
    העבודות של נת"ע בבת-ים | צילום: צביקה טישלר
    ממון • 28.01.2019
    בת־ים: נשבש את עבודות הרכבת הקלה
    בבת ים החליטו לעשות הכל כדי לעצור את עבודות הרכבת הקלה בטענה שיש חשש לשלומם של הולכי הרגל בתוואי והיעדר מענה לצמצום מקומות החניה • הדרך: פקחים יתנו מדי יום דוחות בסך אלפי שקלים לפועלים • נת"ע: "הכל תואם ואושר"
    עופר פטרסבורג

    באוקטובר 2021 אמור להתחיל לפעול הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן, הקו האדום. אלא שסכסוך בין עיריית בת־ים לחברת נת"ע, האחראית על העבודות, עלול לגרום לעיכוב בפתיחת הקו. אתמול החל מבצע של הפקחים והשוטרים העירוניים בבת־ים לשיבוש העבודות תוך הטלת קנסות כבדים על צוותי נת"ע לאורך ציר יוספטל־הרצל.

     

    ביוזמת ראש העיר החדש צביקה ברוט, מתכננים הפקקים לחלק דוחות ללא הפסקה לחברת נת"ע על לכלוך, חריגות, חניות אסורות, תמרור ללא רישיון ועבירות נוספות שעשויות להסתכם בקנסות של עשרות אלפי שקלים. במקביל, נערכים בעירייה לצעדים נוספים שלא יאפשרו את המשך העבודות.

     

    לדברי ברוט, הוא לא יאפשר את המשך העבודות אם נת"ע לא תיתן מענה לבעיות מרכזיות הנוגעות לתוואי הרכבת שצפוי לעבור בעיר, בהן חשש לשלומם של הולכי הרגל לאורך התוואי (העילי), והיעדר מענה לצמצום מקומות החניה לאורך התוואי.

     

    הקו האדום מתחיל בפתח־תקווה וחוצה גם את בת־ים, בני־ברק, רמת־גן ותל־אביב. הוא יהווה את "עמוד השדרה" של מערכת הסעת ההמונים. הוא יעבור באזורים העמוסים ביותר במטרופולין וצפוי לשרת את מספר הנוסעים הרב ביותר ביחס לקווים עתידיים שיוקמו.

     

    פקחי העירייה נותנים דוחות אתמול
    פקחי העירייה נותנים דוחות אתמול

     

     

    בבני־ברק כבר היה מאבק לאחרונה בין העירייה לנת"ע (ראו מסגרת). המחלוקת בין עיריית בת־ים לבין נת"ע החלה כבר לפני כמה שנים, כשבעירייה האשימו כי התוואי פוגע בתושבים. בסרטון שפירסם ברוט בעמוד הפייסבוק שלו בסוף השבוע אמר כי "הרכבת הקלה היא פרויקט חשוב ואנחנו אוהבים אותו, אבל לא אאפשר לפגוע בדרך באינטרס של תושבי בת־ים. התקופה הזו נגמרה". ברוט הוסיף כי "נת״ע עושה עבודה חשובה ואנחנו רוצים בהצלחתה, אבל היא חייבת לדעת לשמור על האינטרס של התושבים לאורך התוואי".

     

    בעירייה ציינו כי יש בידיהם חוות דעת מקצועית של מהנדסים ומומחי בטיחות, ולפיה התכנון הנוכחי עלול לעלות בחייהם של הולכי רגל מאחר שהמדרכה ברחוב הרצל הראשי תשמש במקביל גם הולכי רגל וגם כלי רכב ומשאיות, שישתמשו בה ככביש שירות.

     

    בנוסף, נת״ע צפויה לבטל את רוב החניות בצד המזרחי של הרחוב. לפני שבועיים זימן ברוט לפגישה את מנכ״ל נת״ע יהודה בר־און וצוות החברה, ודרש כי נציגי העירייה ישותפו בכל תהליכי התקדמות התוואי. כמה ימים לאחר מכן הגיע שר התחבורה ישראל כץ לביקור אצל ברוט, והבטיח לתת מענה לסוגיית החניות באמצעות חניונים תת־קרקעיים.

     

    אלא שבעירייה טוענים שבנת״ע המשיכו לפעול באופן עצמאי וללא תיאום מראש, ואף הרחיבו את העבודות לרחובות נוספים בעיר. בנוסף, טרם התקבל בעירייה אישור רשמי להבטחה של נת"ע לבניית חניונים תת־קרקעיים, שיכולים לתת מענה מספק לצורכי התושבים.

     

    צביקה ברוט | צילום: יריב כץ
    צביקה ברוט | צילום: יריב כץ

     

     

    ״אנחנו רוצים להיות שותפים מלאים של נת״ע ושל משרד התחבורה, אבל הם חייבים להבין שהם לא יכולים יותר לעשות ככל העולה על רוחם", אמר בכיר בעירייה, "אם נת״ע ירצו שיתוף פעולה בת־ים תהיה השותפה הכי נאמנה שלהם, אבל אם הם יתעלמו מבעיות הבטיחות, יסכנו תושבים ויגרמו לבעיות חניה הם לא יעמדו בזמנים של הפרויקט״.

     

    מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "נת״ע מקימה את הקו האדום לשירותם של תושבי בת־ים. כל הסדרי התנועה מתואמים ומאושרים ע״י הגורמים המקצועיים לרבות סידורי הבטיחות הנדרשים". ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

     

    הסכסוך הקודם: עיריית בני־ברק לא הצליחה לעצור את העבודות | עופר פטרסבורג

      

    מקום נוסף שבו היו חיכוכים בעבודות הרכבת הקלה הוא בני־ברק, סביב מלחמות השבת. לפני כשלושה חודשים פנתה נת"ע בדחיפות לבית המשפט המחוזי בתל־אביב כדי שיורה לעיריית בני־ברק שלא לנתק לה את המים. הבקשה הוגשה לאחר שעיריית בני־ברק איימה לסגור לנת"ע את השיבר בטענה שהיא מבצעת עבודות בשבת, פעולה שלכאורה המדינה ונת"ע התחייבו שלא לבצע. עיריית בני־ברק ביקשה, ללא הצלחה, להפסיק את העבודות באמצעות צווים שונים.

    בנת"ע טענו כי "עיריית בני־ברק מנהלת מלחמת דת משולחת רסן תוך סיכון חיי אדם וזלזול בוטה בפסיקת בית המשפט. עצירת מכונות הכרייה מתחת לציר ז'בוטינסקי עלולה לגרום לבולענים ולקריסת קרקע. נת"ע תמשיך בעבודות להקמת הקו האדום תוך שמירה על בטיחות התושבים". לטענת גורמים בעיריית בני־ברק, עוד לא נאמרה המילה האחרונה ויש ויכוח סביב התוואי העתידי של המטרו המתוכנן. בנת"ע שיגרו אולטימטום שאם העירייה תערים קשיים, יתוכנן מסלול אלטרנטיבי מחוץ לעיר.

    מנת"ע נמסר כי "אנחנו עובדים כרגיל. על פי החלטת בית המשפט מותר לנו לבצע בשבת עבודות הכרחיות מטעמי בטיחות".

     


    פרסום ראשון: 28.01.19 , 20:16
    yed660100