yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: אלעד גרשגורן
    חדשות • 29.01.2019
    לוקחות בחשבון
    מנהל התיכון בקיבוץ עין החורש שם לב לתופעה מטרידה: בכיתה י' שיעור הבנים והבנות שלמדו לבגרות בחמש יחידות מתמטיקה היה שווה, אבל בכיתה י"ב היחס השתנה ל־70% בנים ו־30% בנות • הפתרון שיזם - הפרדה בין התלמידים לתלמידות בלימודי המתמטיקה בשלוש השנים האחרונות - הוכיח את עצמו: כולם וכולן ייגשו לבגרות בקיץ הקרוב, ללא נשירה ועם ממוצע ציונים דומה • "בכיתת בנות האווירה יותר נינוחה ונעימה", הן מסבירות, "גם שם יש תחרותיות, אבל באופן מכבד"
    תמר טרבלסי-חדד

    פיילוט ראשוני של הפרדה מגדרית בלימודי מתמטיקה בבית הספר "מעיין השחר" שבקיבוץ עין החורש נחל הצלחה מסחררת: כל התלמידות ייגשו לבגרות מוגברת במתמטיקה בקיץ, בממוצע ציונים זהה לזה של התלמידים.

     

    הנהלת התיכון יזמה את הפיילוט, שבוצע בליווי מעקב ומחקר אקדמי של ד"ר עינב אייזיקוביץ־עודי, חוקרת בתחום החינוך המתמטי במכון ויצמן למדע, במטרה למנוע נשירה של בנות מלימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות, לאחר שהבחינו בתופעה חוזרת: בכיתה י' לומדים מתמטיקה חמש יחידות מספר דומה של בנים ובנות, אבל בכיתה י"ב היחס משתנה, ורק 30 אחוז מהניגשים לבגרות הן בנות.

     

    "התופעה חזרה על עצמה במשך שנים במתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב, והחלטתי שאני חייב לשנות זאת", אומר המנהל מנשה לוי. "בכיתה י' התלמידים משובצים בהתאם להישגים ומתחילים באותה רמה, אך בהמשך הבנות רצו לרדת לארבע יחידות. בנות ובנים מוכשרים באותה מידה ואין שום סיבה קוגניטיבית או הבדל אחר. במחקרים שנעשו בארץ ובעולם נמצא שכאשר בנות לומדות מתמטיקה בנפרד הן מצליחות יותר".

     

    לדבריו, ממצאי המחקרים תאמו תובנות שעלו בשיחות עם תלמידות שאמרו שלא יתנדבו לפתור תרגיל על הלוח, כיוון שאם יטעו, הבנים יצחקו עליהן. "תהליך הלמידה של הבנות שונה וחשוב להעמיק ולהבין, ואילו לבנים חשוב להגיע למטרה לפתור את התרגיל", אומר לוי. בנוסף, לדבריו, ישנם מסרים חברתיים סמויים שההורים, המורים והסביבה משדרים לבנות - שהבנים מוכשרים יותר במתמטיקה ואת הבנות ומעודדים לכיוון מדעי הרוח. למרות העלויות הכספיות הגבוהות, לוי מתכוון לפנות למשרד החינוך ולהציע להם לאמץ את התוכנית. "הממצאים הוכיחו לנו שההפרדה הצליחה. חמישים אחוז בנים וחמישים אחוז בנות ניגשים לבגרות, וההישגים כמובן טובים וזהים".

     

    ד"ר אייזיקוביץ ציינה כי בתחילה הבנים והבנות לא אהבו את רעיון ההפרדה. לדבריה, עידוד הלמידה הקבוצתית סייע רבות לאחווה ששררה בקרב הבנות, לעומת הקצנת התחרותיות בקרב הבנים. בעוד כיתת הבנים התאפיינה בתרגול יחידני, הבנות תירגלו בזוגות או בשלשות.

     

    המחקר המלווה מצא כי כמחצית מהבנות אמרו שהן חשות יותר ביטחון להעז ולשאול שאלות כשהן לומדות בכיתה ללא בנים. עוד עלה, כי התחרותיות תופסת יותר מקום בקרב בנים, ואילו אצל הבנות יש עזרה הדדית ותמיכה חברתית. ממצא בולט נוסף מתייחס למוּבְנוּת ולסדר בלמידה החשובים לבנות: הלוח מסודר מאוד, הייתה בו כותרת, היה מקום מוגדר בצידו לנוסחאות הרלוונטיות, ומקום מוגדר אחר לכתיבת שיעורי הבית.

     

    עוד העלה המחקר כי ההפרדה החלישה את הבנים המתקשים, שהרגישו שהם מתקשים יותר למול הקצנת התחרותיות בכיתה. בהיעדר הבנות בכיתה נעלם הגורם המאזן בתפיסה החברתית את "החולשה": בנים חלשים מרגישים פחות חלשים כאשר נמצאות לידם בנות.

     

    "אני אוהבת את רעיון ההפרדה במתמטיקה וחושבת שכדאי להפריד גם בפיזיקה", אומרת הדר ברוש, תלמידת י"ב. "בכיתת בנות האווירה יותר נינוחה ונעימה ויש יותר ביטחון לצעוק תשובות בלי שיצחקו עליי אם טעיתי. גם בכיתת בנות יש תחרותיות, אבל באופן מכבד ולא משפיל".

     

    "אין שום הבדל בין בנים לבנות מבחינת יכולות וציונים", מסכימה נעמי צ'רנוברוב, תלמידת כיתה י"ב. "ישנה צורת למידה שמתאימה יותר לבנות ודרך אחרת לבנים. בכיתת בנות אפשר לשאול ולקבל תשובות והבנים מתעצבנים מהסברים".

     


    פרסום ראשון: 29.01.19 , 23:48
    yed660100