חמישי 25 באפריל 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: צביקה טישלר
    ממון • 05.02.2019
    המאבק נשא פרי: עיוורת הצליחה למנוע ביטול תחנות ברכבת הקלה
    הוועדה לתשתיות לאומיות ביטלה את שלוחת הקו הסגול של הרכבת הקלה, מכיוון אוניברסיטת בר–אילן לתוך גבעת–שמואל • עינת מעין, תושבת העיר, החתימה 1,600 איש על עצומה, וערעורה התקבל: "זה קריטי עבורי"
    מאת אודי עציון

    בתחילת ינואר גילתה עינת מעין שתקוותה לרכבת קלה שתעבור בקרבת ביתה בגבעת־שמואל נכזבה. זאת אחרי שהוועדה לתשתיות לאומיות ביטלה לפתע את שלוחת הקו הסגול של הרכבת הקלה, מכיוון אוניברסיטת בר־אילן לתוך גבעת ־מואל, עד פתח־תקווה, בעקבות דרישת תושבים ועיריית גבעת־שמואל, ואת שתי התחנות שתוכננו לשלוחה.

     

    מעין (47) היא לא עוד תושבת העיר, אלא גם עיוורת, אם לשניים, שציפתה במיוחד לרכבת. "אני מתניידת לעבודה ועם הילדים שלי באוטובוס, ולאדם כבד ראייה זו משימה קשה עוד יותר מאשר לנוסעים אחרים. אוטובוס יכול לעבור בתחנה ולא לעצור, ואני לא אדע להרים את היד בזמן, כי לא אראה אותו", סיפרה אתמול ל"ממון". "קשה גם להחליף אוטובוסים, שבורחים לנו, כי אנחנו לא רואים את המספר. ומעבר לזה, מדובר בכלי תחבורה קריטי לאלפי תושבים, להגעה מהירה יותר למקומות העבודה והבילוי".

     

    אבל עינת לא ויתרה: היא החתימה 1,600 מתושבי גבעת־שמואל על דרישה לוועדה לשמוע את ערעורם על ההחלטה. ביחד עם האדריכל תושב העיר שאול רינד, וגיא אקוקה מהמרכז לעיוור, הגישה את הערעור, שאליו הצטרפה גם עיריית פתח־תקווה. בתחילה סירבה הוועדה לדון שוב בנושא בטענה ש"שמיעת הערעורים על מסלול הקו כבר הסתיימה בדצמבר". "אמרתי: 'איך אפשר היה לערער בדצמבר על החלטות שהתקבלו אז ונשמרו בחשאיות?', ולא ויתרתי. לפני עשרה ימים קיבלנו לפתע זימון לדיון נוסף", סיפרה אתמול.

     

    לדיון הגיעו שני הצדדים, לצד ראש עיריית פ"ת רמי גרינברג. "בכל פעם שפתחתי את הפה לדבר, המתנגדים לקו כתבו לי בפייסבוק שאם יש לי בעיה שאעבור דירה. בסוף התחלתי להגיד שבתור כבדת ראייה אני צריכה את הרכבת, ובלעדיה אני צריכה להוציא אלפי שקלים על מוניות, וכמוני יש עוד 30 נושאי תעודת עיוור בגבעת־שמואל. יש הרבה עיוורים שנשארים בבית בגלל הקושי להתנייד".

     

    בשבוע שעבר הודיעה הוועדה על החלטתה להחזיר את שתי התחנות שבוטלו. "הגענו למסקנה שהאינטרס הציבורי הוא להשאיר את הקו בתוכנית המקורית", ציינה הוועדה, אך הוסיפה מספר התניות, למשל שלא יינתן לקטע אישור בנייה עד שתאושר בניית תחנה מרשת המטרו העתידית בסמוך לתחנת קצה של הקו הסגול. עם זאת, גורמי תכנון מעריכים כי ההתניה לא תעכב את השלמת הקו הסגול, שעל בנייתו אחראית נת"ע, ושאמור להתחיל לפעול ב־2025.

     

    נתי ביאליסטוק־כהן, מנכ"ל המרכז לעיוור: "הוועדה שינתה את החלטתה מתוך התחשבות בחוסר הנוחות של התושבים, אך שכחה שיש אנשים נוספים, שנוטים לא לראות אותם, שתחבורה ציבורית עבורם היא 'סם החיים'. החברה בישראל צריכה להיות מכילה יותר לצרכים של אנשים עם מוגבלות".

     

    מנגד, קבוצת התושבים המתנגדת לקו, בטענה שהוא עובר ברחובות צרים ויפגע באיכות חייהם, מתכוונת להמשיך לפעול משפטית נגד המהלך.

     

    אגב, בירושלים נקבע סופית, כי הקו הכחול של הרכבת הקלה יעבור ברחוב עמק רפאים שבמושבה הגרמנית. גם כאן ניתנה ההחלטה אחרי מאבק ארוך של תושבים ובעלי עסקים נגד התוכנית, מול תמיכת תושבים אחרים.

     


    פרסום ראשון: 05.02.19 , 19:35