נא לגעת

Touchit מבית אופיס דיפו, שנפתחה אתמול בדיוטי פרי בנתב"ג, היא החנות היחידה בארץ שמאפשרת להתנסות במוצרי חשמל ואלקטרוניקה • "ממון" ערך הצצה ראשונה, ומצא מגוון סטנדים להפעלת מוצרים - מטלפוניים סלולריים עד שואבי אבק • אפילו כוס קפה תוכלו להכין (אבל לא לשתות) • ואיך המחירים?

ב־Touchit מבית אופיס דיפו, חנות הדיוטי פרי שנפתחה אתמול (חמישי) בנתב"ג, תוכלו להכין לעצמכם כוס קפה נספרסו – אבל לא לשתות. תנאי המכרז של רשות שדות התעופה אוסרים על טעימות בשטח החנות, אומרים לי. גם קפסולות רוצים למכור כאן, ומחכים לאישור החברה העולמית. אם זה יקרה זה יהיה חידוש: מכירת קפסולות מחוץ לבוטיקים ולאתר נספרסו במחירים הזולים בארץ. וזה לא החידוש היחיד בחנות, שנפתחה בהשקה רכה. כפי שמעיד שמה היא מכוונת מגע ולהתנסות. צורת שיווק מוכרת מתחום הצעצועים, לא בחשמל ואלקטרוניקה. מגוון מוצרים בסטנדים יעודיים פתוחים לניסוי. לדברי רני צים, הבעלים. "כל אחד יכול לנסות את מכשירי החשמל, שואבים, מגהצים – בלי לגהץ כמובן – להפעיל מיקסרים ובלנדרים, וכמובן את כל הסלולריים שיהיו פתוחים". כך הופכת החנות ליחידה בארץ שמאפשרת להתנסות במוצרי חשמל ואלקטרוניקה לפני הקנייה. השאלה היא רק כמה זמן יהיה לכם בדרך למטוס.

 

באופיס דיפו מודעים לכך. קוצר הזמן של הטסים, בגלל בדיקות הביטחון והנטייה להגיע ברגע האחרון, מקצרים את השהייה בחנויות, בטח בטרמינל 1 של הלואו־קוסט. כאן עשו הכל כדי למשוך אותך פנימה, ולאפשר לך לקנות מהר. כשיעלה האתר של החנות לאינטרנט, בעוד כשבועיים, תוכלו להזמין מוצר מהבית, עד 24 שעות לפני הטיסה, ולאסוף אותו בחנות בהעברת כרטיס האשראי. במקום 13 קופות, ודוכני התצוגה משמשים כמיני מחסנים – המוכרן ישלוף את המוצר, ולא תצטרכו לחכות שירוץ למחסן.

 

מסלול התנועה בחנות ידידותי. להיטים כמו שואבי דייסון קיבלו תצוגה כבר בכניסה. בסלולר ישנם כל השמות הגדולים, כולל דגמים יקרים ("אמרו לנו, 'ברגע שתמכרו טלפון ב־1,500 שקל, כבר לא תמכרו ב־3,000'. לדעתנו יש קהל לשניהם"). לדברי גורם בענף, הרווח על הדגמים האלו גדול יותר.

 

מספר הפריטים בחנות כולה הוקפץ. "כשהגענו ל־10,000 פריטים הפסקנו לספור", אומרים לי. בימים הראשונים לא כולם יופיעו. הוראות הביטחון מחייבות להעביר שיקוף כל מכשיר אלקטרוני שנכנס. העיכובים באישור הרשות לפתוח את החנות, כולל עתירה לבג"ץ של צים, עיכבו הליכים, ועכשיו עובדים כאן מסביב לשעון. לצד מוצרים קטנים לבית, ניתן יהיה לקנות מקרר/תנור/מכונת כביסה בעמדה אדומה ובולטת. כאן אל תצפו למציאות, המחיר כולל מסים, אבל גם הובלה ואחריות. מסכי טלוויזיה מקיפים קיר ענק וימחישו מבצעים ומוצרים שצים חפץ ביקרם. "אני זוכר כילד את ימי סקאל, שמכר מכונות כביסה או וידיאו, והפך 'מוצרים ב־200 דולר' למושג. הוריי היו מנצלים כל נסיעה לחו"ל כדי להצטייד", הוא אומר.

 

רני צים | צילום: צביקה טישלר
רני צים | צילום: צביקה טישלר

 

לצד הנוכחות הסלולרית, הוגדלו קטגוריות פופולריות של עולמות הגיימינג והרחפנים, שיכללו הצעות בין 400־6,000 שקל.

 

הנראות פונקציונלית, מסודרת, ורחוקה מהמראה בתקופת א.ל.מ, ואפילו באג וסקאל. התצוגה נחלקת בין מדפים, לסטנדים לבנים ושולחנות, ספק אחד לכל תצוגה. היבואנים משלמים על הצבה כזו – במימון היצרנית העולמית, המכירות בחשיבותה של נקודת המכירה. וזה מקור הכנסה שיניב לצים מעל 3 מיליון דולר בשנה. סטנד של 1.5־2 מטרים עולה 5,000־10,000 דולר בחודש. יבואנים כמו סמסונג, אפל וואווי וונספרסו, מציבים גם עובדים משלהם להדגמת המוצרים.

 

אז באמת זול פה?

 

תלוי מה. לפני שמסתערים, בידקו באתר החנות, שיעלה כאמור בשבועיים הקרובים, והשוו למחירים בארץ. לפי השוואה שערכנו, יש מחירים משתלמים – בעיקר מבצעים, שחלקם זמניים, אבל לא רק. צים מבטיח מבצעים אגרסיביים בהשוואה למפעיל הקודם, כמו מכונת נספרסו אסנזה מיני ב־99 דולר. בפתיחה וסביב פסח יוצע XBOX ב־200 דולר, ובימי הפתיחה, גם טלוויזיה טושיבה 32 אינץ' ב־149 דולר. בהמשך יהיו מבצעים בסגנון "מוצר היום", והרבה יותר פריטים במבצעי ה־200 דולר המפורסמים של ימי סולי סקאל העליזים.

 

תחזית המחזור התמתנה

 

הצפי למחזור השנתי זהיר לעומת שיחתי עם צים בעת קבלת הזיכיון. אז דיבר על 550־600 מיליון שקל, והשבוע צפה 385 מיליון השנה, ותוך 3־4 שנים, עם הגידול הצפוי של 10% בתנועת הנוסעים, מחזור של 470 מיליון שקל ויותר.

 

ויש לו אתגרים – למשל ההתמודדות עם אילת, או עם העובדה שבעולם כולו יורדת קניית מוצרי חשמל ואלקטרוניקה בשדות תעופה. באירופה וארה"ב היא ממש שולית, בעיקר גאדג'טים. אפילו חנות החשמל בנמל התעופה של הונג קונג לא מרשימה.

 

בעשור האחרון פרחו חנויות כאלו דווקא ביפן, על רקע תיירות סינית מסיבית. הרשת הגדולה בתחום, LAOX, הפכה מרשת רגילה במרכזי הערים לרשת דיוטי פרי, והצליחה להיפטר מחובות ענק ולהפוך לרווחית. אחריה באו נוספות. המצב השתנה ב־2016 כשהתייר הסיני הפך לתייר של חוויות במקום תייר קניות. גם שם מנסים להתמודד, מוסיפים קטגוריות שאינן חשמל – אפילו מוצרי קוסמטיקה וקימונו – ומשתפות פעולה עם חברות אי־קומרס סיניות.

 

הורידו את האוזניות

 

ממש מהצד השני של הרחבה, אני מגלה מתחרה בלתי צפוי – מנכ"ל התו השמיני יובל ניסנבום. הרשת, בעבר חנות למכירת דיסקים, השתנתה בעקבות הירידה בתחום. עיקר מכירותיה בנתב"ג הן של אוזניות וגאדג'טים מעולם השמע – שהיוו תחילה קטגוריה בולטת גם ב־Touchit. ניסנבום החליט להילחם. "לפי תנאי המכרז", אמר ל"ממון" בזעם, "השנה אין להם שום זכות לגעת באוזניות ובדיסקים. נפעל בכל דרך להפסקת המכירה. אני בטוח שברשות יגבו אותנו – בדיוק כפי שלא ייתנו לי למכור טלוויזיות". צים דחה את הדברים, וטען כי גם המפעיל הקודם מכר אוזניות ושהן כלולות במכרז, אבל ניסנבום לא הרים ידיים. ברשות גיבו בתחילה את צים, אך בהמשך חזרו בהם, והודיעו ל"ממון" ולצים, כי החנות החדשה לא תמכור אוזניות שנועדו למוזיקה בלבד – פריט מבוקש ורווחי בדרך כלל בחנויות דיוטי פרי בעולם – אלא רק אוזניות גיימינג, בלוטות' וסלולר. זאת עד סוף 2019. בעקבות זאת הוסרו מהחנות שלל דגמי אוזניות.

 

"חלון ראווה של ישראל"

 

ובכל זאת, כשהגעתי לחנות ביום רביעי השבוע, יום לפני הפתיחה, צים לא הסתיר את התרגשותו. "הפעם אני מתרגש יותר מאשר בחנויות אחרות שפתחתי, כי זה עדיין חלון הראווה של ישראל", אמר. "ב־2018 עברו בנתב"ג 12.5 מיליון נוסעים, רובם בטרמינל 3. השנה צפויה עלייה, וינואר כבר הוכיח את זה. כמה מהנוסעים ייכנסו לחנות? נעשה את המקסימום כדי שייכנסו כמה שיותר".

 

אתה בעצמך מייבא מוצרי חשמל תחת השם "רויאל", בעיקר מוצרים זולים מסין. כמה מהם מצויים בחנויות?

 

"למעט סלולריים של וואווי, לא הכנסתי מוצרים שאני מייבא. כי מי שמגיע לדיוטי פרי מחפש מותגים ואנחנו נותנים לו מותגים בכל קשת המחירים".

 

מה ההבדל בין הסניפים בטרמינלים השונים?

 

"כמו שנהגתי בענף המזון ובאופיס דיפו, גם כאן פונים לכל הקהלים. בחנות הגדולה יוצב כל המגוון, גם מוצרי יוקרה. קומקום סמאג שעולה בארץ 1,400 שקל יעלה 200 דולר אבל אין טעם להציעו לנוסעי לואו־קוסט. בטרמינל 1 יהיו סלולריים בסיסיים, מוצרי טיפוח, מכונות גילוח, רחפנים בעד 2,000 שקל".

 

אתה לא חושש שהמכס יעקוב אחריך בעשר עיניים? יפעיל קונים מדומים לבדוק שלא מוכרים למי שלא טס, ישלחו פקח על תקן נוסע לחוץ שמאחר לטיסה? די שעובד מנומנם ב־4 לפנות בוקר לא ימלא פרטי כרטיס טיסה לפני החיוב, ואתה בצרות.

 

"אנחנו עובדים מסודר, לא משחקים עם המכס. 30 שנה אני בעסקים. מה שקרה לפני פתיחת החנות ("ממון" דיווח על קשיים ועיכובים בגלל שותפו של צים בחנויות באילת, ש"ח), לא קשור אליי אלא לשותף זוטר באילת, שהיה שותף ב־1% בנתב"ג והוצאנו אותו. הפקדנו 10 מיליון שקל ערבויות לדרישת המכס כדי לפתוח את החנות. צריך פרופורציות בחיים. ארגון שמחזיק אלפי עובדים, לא ייתכן שעל טעות של עובד יירו לבעל הבית בראש. נעשה בקרות, נפעיל עובדים סמויים, כדי להבטיח שהכל יתנהל על פי חוק".

 

שטח החנויות: 670 מ"ר בטרמינל 3, 290 מ"ר בטרמינל 1

 

היקף ההשקעה:  10 מיליון שקל

 

המחזור האחרון של הזכיין הקודם, א.ל.מ: 350 מיליון שקל

 

דמי הזיכיון לרשות שדות התעופה: 53.9 מיליון שקל בשנה

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים