yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: שאול גולן
    ממון • 12.02.2019
    מרד בעלי המשאיות: "לא נעבור לגז טבעי"
    אחרי שההחזר על סולר החל לרדת כדי לעודד מעבר לגז, המובילים טוענים: בארץ אין שיווק משאיות כאלה או תחנות תדלוק בגז • המדינה: "אין הצדקה לסבסד סולר, מקדמים תחנות"
    מאת אודי עציון

    חברות ההובלה הגדולות מסרבות לשתף פעולה עם יוזמת הממשלה להעברת המשאיות לתדלוק בגז טבעי.

     

    ל"ממון" נודע שבכנס מועצת המובילים הוחלט כי לא ישתתפו ברכישת משאיות מונעות בגז וביוזמות להקמת תחנות תדלוק כאלה. לדבריהן, העולם עובר למשאיות חשמליות, והמדינה דוחפת את השינוי אף שאין בארץ תחנות תדלוק בגז ומשאיות שמונעות כך.

     

    לפני כשנה, במסגרת חוק אוויר נקי, החל קיצוץ ההחזר על הסולר לרכב מסחרי, כולל רכב מסחרי כבד, כדי לעודד מעבר שלו להנעה בגז טבעי.

     

    כיום, ציי משאיות ואוטובוסים מקבלים מהמדינה החזר חלקי של מס הדלק. הסיבה: בעבר סולר היה זול מאוד, וכשהעלו את המס עליו פיצו אותם חלקית – כי אילו נדרשו לשלם את כולו, היו מעלים למשק את מחירי ההובלה. ואולם, ההחזר פוחת בהדרגה, ועד 2024 ייעלם לגמרי. המדינה התחייבה שעד אז יפעלו בארץ 25 תחנות לתדלוק בגז, אך כיום פועלת רק אחת, באלון התבור. עיריית חיפה, שמפעילה 20 משאיות אשפה, מקבלת גז במכליות מאשדוד בהיעדר תחנה בעיר.

     

    |
    |

     

     

    לדברי גבי בן־הרוש, יו"ר מועצת המובילים, "כל המהלך היה רק תירוץ להפחתת ההחזר על הסולר. אין אפשרות מעשית לעבור לציי גז ואין סיבה. זה לא כלכלי ולא נדרש. נקבע שבכל שנה נדווח לוועדת הכספים איך המהלך מתקדם. נבוא לוועדה ונסביר שמדובר בהונאה". דוד כוכבא, מנכ"ל המועצה, אמר: "הורדת הבלו על הגז, כך שיהיה זול ב־1.10 שקלים מהבלו על הסולר, לא מצדיק הסבת מנועי דיזל לגז טבעי. זה עולה כ־15 אלף דולר למשאית, ששווה 35 אלף דולר ומחזיקה 5 שנות עבודה. הטווח שלה הוא רק 200 ק"מ, ו־25 תחנות לא יספיקו. עד שהן יקומו, נעבור למשאית חשמלית. באיטליה עברו לגז לפני 30 שנה. פה איבדו את המומנטום. משאיות הדיזל החדשות, בתקן יורו 6, נקיות בהרבה מהדיזלים של עד לפני כמה שנים".

     

    מעבר לכך, אין היצע. לרוב יבואני הרכב אין משאיות המונעות בגז. בארץ מקובל להשתמש במשאיות 4X6, ובארה"ב ובאירופה אין כאלו משאיות על גז. לפי חישוב שהוצג בכנס, החזר ההשקעה על משאית מונעת בגז ארוך מדי, גם עם פער המחיר בין סולר וגז. משאית שעולה 45 אלף יורו תחזיר את ההשקעה תוך 4־12 שנה, תלוי בנסועה. גם ביבוא אין כדאיות: הקמת תא לטיפול במשאית גז עולה 400 אלף שקל.

     

    מרשות המסים וממשרדי האנרגיה והגנת הסביבה נמסר: "שימוש בסולר הוא מזהם, ואין הצדקה לסבסדו. ההחזר מבוטל בהדרגה, כדי לאפשר לזכאים לדרוש אלטרנטיבות מהיבואנים. 37 תחנות גז זכו בקול קורא של משרד האנרגיה למענקים ורשת ביטחון".

     


    פרסום ראשון: 12.02.19 , 19:36
    yed660100