yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: אלכס קולומויסקי
    24 שעות • 13.02.2019
    תרימו לו
    כל מי שפגש את קובי מרימי במהלך המסע הארוך שלו לתהילה, הבין מיד שמדובר במשהו מיוחד. "ענק" ו"גדול מהחיים" הן רק חלק מהמחמאות שחולקים לו אנשי המקצוע. מצד שני, לא כולם בטוחים שהוא הבחירה הטובה ביותר להביא ניצחון נוסף באירוויזיון, וגם מרימי עצמו מנסה לצנן את הציפיות הגבוהות שתולים בו: "אני אעלה לבמה, אתן את כל כולי ואשיר הכי טוב שאני יכול. ואם באמת נצליח גם להביא את הדאבל, זה יהיה עוד חלום שהתגשם"
    יואב בירנברג | צילומים: אלכס קולומויסקי

    כולם ציפו שיום למחרת הזכייה בקדם אירוויזיון, קובי מרימי ירגיש סוף־סוף המלך של הכיתה. הרי הוא כבר מזמן לא קובי בן ה־16, הילד חסר הביטחון מתיכון אוהל שם ברמת־גן, ששקל 140 קילו. עכשיו הוא על גג העולם, האיש הכי מדובר בישראל מאז הזכייה בגמר הכוכב הבא. "מלך הכיתה זו הגדרה מוזרה, מוזרה מאוד לגביי", הוא אומר בביישנות. "אני החנון שהגשים חלום, חלום שהוא חלם עליו כל חייו". 24 שעות אחרי הזכייה, נדמה שמרימי עדיין לא התעורר מהחלום. "ישנתי כל כך מעט בלילה שאחרי הזכייה, ואני פוחד לישון כדי שלא אתעורר אחר כך ואבין שזה היה רק חלום, פנטזיה, הזיה. גם עכשיו כשאתה מדבר איתי, נראה לי שעוד לא באמת הבנתי שזכיתי. זה בטח יגיע בסוף השבוע, שארגע קצת. אני כל פעם אומר, 'זה בטח יגיע מחר', אבל זה עוד לא קרה".

     

    אתה עד כדי כך לא מפרגן לעצמך?

     

    "מפרגן. עבדתי מאוד קשה כדי להצליח והרבה זמן הרגיש לי שזה עדיין לא זה. הרגשתי שאני הולך אחרי חוקים מסוימים ולא מביא את עצמי עד הסוף על הבמה. לא מביא את קובי כמו שהוא. התוכנית הזאת איפשרה לי לעמוד על במה כסולן, לעשות מה שבא לי ולשיר כמו שאני הכי אוהב. הקהל שכל כך פחדתי ממנו, שחששתי שלא יאהב אותי, בסופו של דבר הכי קיבל אותי, חיבק ותמך. בשבילי לשיר זה לחשוף את כל כולי, את ההוויה שלי, ופחדתי שיראו את הקובי האמיתי ולא יאהבו אותו. הפחד שלא יאהבו אותי, גם אם עברו הרבה שנים מאז, תמיד יישאר. התוכנית הזאת הוכיחה לי ששווה לנסות להתגבר על הפחד ולעמוד מולו זקוף, לא כפוף".

     

    עכשיו בכלל לא יהיה לך זמן לפחד. מדינה שלמה תולה בך תקוות שתביא את הדאבל.

     

    "לשמחתי יש מסביבי צוות מדהים, וביחד איתם נעבוד מאוד קשה כדי לייצג את המדינה על הצד הטוב ביותר ולהביא כמה שיותר כבוד. אני אעלה לבמת האירוויזיון, אתן את כל כולי ואשיר הכי טוב שאני יכול, ואם באמת נצליח גם להביא את הדאבל, זה יהיה עוד חלום שהתגשם".

     

    צילום: אלכס קולומויסקי
    צילום: אלכס קולומויסקי

     

    אי־אפשר להתעלם מההשוואות לפרדי מרקיורי.

     

    "אני לא מתיימר להיות פרדי מרקיורי. הוא אחד בדורו, אני כלום לעומתו. על הדמיון לפרדי שמעתי מעט מאוד לפני התוכנית, וגם מאז ש'כוכב נולד' התחילה, השפמים שלנו לא נפגשו. גדלתי עליו ואני מעריץ אותו על היכולת להעביר נטו בעזרת הקול שלו כל כך הרבה רגש. אני מקווה שיום אחד גם אני מצליח לעשות את זה כמוהו".

     

    "הבנו ישר שהוא ענק"

     

    הזכייה של מרימי, 28, כמו זו של נטע ברזילי, מוכיחה שהכל אפשרי. גם בסיפור שלו, ממש כמו בשל נטע, יש את כל המרכיבים של סיפור סינדרלה. צעיר בתחילת דרכו, שגר בדירת שותפים ומוצא את עצמו לפתע על גג העולם. מרימי נולד וגדל ברמת־גן לזוג הורים בעלי צרכנייה (כן, האמא הזאת שליוותה אותו כל רגע בעונה של "הכוכב הבא", האמא שקובי מקדיש לה את הניצחון). בתיכון הבינו מהר שמדובר בנער מוכשר במיוחד. כבר אז היו שניבאו לו הצלחה גדולה. שלשום ארגנו בתיכון "אוהל שם" צפייה המונית בגמר וגם ראש העיר כרמל שאמה, התקשר למרימי לברך על הזכייה. "כתלמיד קובי היה מאוד חברותי, אהוב וצנוע", אומרת המורה שלו ללשון חגית יצחקי. "היה לו קול יפה גם אז, ובמסע בפולין הוא שר באחד הטקסים, את 'האר את עיניו' של עידן רייכל, וכולם התרגשו ממנו ודיברו על ההופעה שלו".

     

    כשהגיע הזמן להתגייס לצבא, מרימי ניסה ללא הצלחה להתקבל ללהקה צבאית ובהמשך גם לתיאטרון צה"ל. את שירותו הצבאי עשה לבסוף בשלישות ברמת־גן. לאחר שהשתחרר הפחית 50 קילוגרמים ממשקלו והחל ללמוד בסטודיו למשחק של ניסן נתיב. הוא שיחק שם בין השאר בהצגות "מעגל הגיר הקווקזי", "האשליה", "תפילה" ו"הגברת הזאת ממקסים". המנהל שלו מיקי ורשביאק מפרגן. "אני מתגעגע אליו, הרוח הנחושה של קובי התבטאה גם בדרך הקבלה שלו לבית הספר", הוא מספר. "קובי ניסה להתקבל בפעם הראשונה לניסן נתיב ולא הצליח, שנה מאוחר יותר הוא בא שוב, והוכיח שרוחו נחושה להיות אמן. מתוך מאות האנשים שנרשמו באותה שנה, שלפתי אותו בפינצטה".

     

    קובי מרימי בהצגות "התפילה" ו"אשליה" בסטודיו למשחק של ניסן נתיב | צילום: אורי רובינשטיין
    קובי מרימי בהצגות "התפילה" ו"אשליה" בסטודיו למשחק של ניסן נתיב | צילום: אורי רובינשטיין

     

    כבר אז ידעתם שהוא יגיע רחוק?

     

    "יש לו פוטנציאל אדיר, והוא הצליח לממש אותו גם במהלך הלימודים, בדרך שבה התקדם מתלמיד לאמן מקצועי. הוא עשה כמה וכמה תפקידים, בחלקם ראשיים. הוא עשה גם דמויות אקסצנטריות, שונות לחלוטין מהדמות שראינו בתחרות. הוא לא רק הבחור הביישן. יש לו הרבה פנים. גם במהלך הלימודים אפשר היה להבחין בדבקות שלו במטרה. תוך כדי אחת ההצגות הוא קרע רצועה בברך. עשינו איזו אימפרוביזציה, הוספנו לו קב אחד, והוא הכניס את זה לתוך התפקיד. זה נתן נופך מאוד מעניין לדמות ששיחק".

     

    עד התחרות קובי לא הגדיר את עצמו כזמר, אלא ראה את עצמו יותר כשחקן.

     

    "זאת כבר השנה השנייה שבוגר שלנו מגיע לצמרת התחרות, קודם זאת הייתה דיאנה גולבי שכמעט זכתה. השאלה אם זה מקרי או לא — ימים יגידו, כי אצלנו עיקר העבודה זה לימודי משחק. אבל אצלו אפשר היה להבחין בביצועים כבר אז. הוא לא שר על הבמה כזמר רגיל, אלא כמישהו שנותן לשירה אקס פקטור נוסף של שחקן. בביטחון מלא אפשר להגיד שלא הפרענו לו להצליח, שזו גם כן תורה לא פשוטה".

     

    אחרי סיום הלימודים מרימי עבד קשה כדי לפרנס את עצמו. במשך חמש שנים עבד כקופאי בקולנוע לב בתל־אביב ובהמשך כמארח בבר. אחת התחנות הראשונות שלו עם סיום לימודי המשחק הייתה בחג המחזמר של בת־ים, שייסד אורי פסטר. מרימי גילם את נתן העזתי במחזמר "משיח עכשיו" שכתב אפרים סידון, הלחין יונתן כנען וביימה שירית לי וייס. התפקיד הזה זיכה אותו בפרס השחקן המבטיח של הפסטיבל. כנען הפך מאז למעריץ מושבע שלו. "מהרגע הראשון הבנתי שהוא ענק, גדול מהחיים", הוא אומר. "הוא עשה תפקיד מדהים. יש לו קול מאוד שונה ומיוחד. הוא הביא את האלתורים שמאוד מאפיינים אותו. היה לנו חיבור מיידי. הכריזמה שלו זה משהו מטורף, עוצמתי".

     

    צפיתי בו ב"כוכב הבא"?

     

    "איזו שאלה?! ראיתי את כל העונה. אחרי האודישן הראשון דיברנו. אמרתי לו שהוא ענק, שנראה לי שהוא הולך לזכות והלוואי שהוא ייצג אותנו באירוויזיון כי נראה לי שהוא יכול לזכות. לי היה ברור שיזכה. ברור שהצבעתי לו. הבת שלי ואני היינו במתח. כל המשפחה ישבה והחזיקה לו אצבעות למרות שכל הזמן אמרתי להם שזה לא כוחות, שהוא אוכל את שאר המתחרים בלי מלח. לוקח את זה בהליכה. מבחינתי לא היה מצב שהוא לא יזכה. מישהו כמוהו לא רואים בארץ, אין אצלנו איכויות כמו שלו. זה מרגיש משהו בינלאומי. הוא גם בנאדם מדהים: צנוע, מקסים, ומקצועי בטירוף".

     

    מצא את ההבדלים: פרדי מרקיורי | צילום: גטי אימג'ס
    מצא את ההבדלים: פרדי מרקיורי | צילום: גטי אימג'ס

     

    וכולם גם משווים אותו לפרדי מרקיורי.

     

    "אני חולה על פרדי מרקיורי, אבל קובי זה משהו אחר לדעתי. הוא מביא משהו חדש שהוא רק שלו".

     

    גם אפרים סידון מפרגן למרימי בגדול. "הכרתי אותו רק בחזרות", הוא אומר, "אבל כבר כשהוא פתח את הפה בפגישה הראשונה הבנת שיש פה כישרון בלתי רגיל. חוץ מכישרון במשחק ובזמרה יש פה איש צנוע, בחור על־הכיפאק, שאוהב את העבודה ומתמסר אליה בלי גינונים. למרות שהיה לו תפקיד משמעותי לא היו לו גינונים של כוכב".

     

    קובי הזכיר יותר מפעם בתוכנית את הביישנות הכרונית שלו. בטח הבחנת בזה.

     

    "הוא לא היה שחצן, אבל גם לא ביישן במיוחד. הוא היה איש שקט. ברגע שמגיע המחזאי והכותב, ויש הבדלי שנים בינו לבין השחקנים הצעירים, הם מתנהגים ביראת כבוד".

     

    שירית לי וייס, שביימה את מרימי בחג המחזמר קטפה אותו משם לאופרה הישראלית, שם ביימה את "חליל הקסמים". "הוא בחור מופלא, אין מילה אחרת להגדיר אותו", היא מתלהבת. "ברגע ששמענו אותו שר בפעם הראשונה באודישן עפנו ונפלנו מתדהמה. יש לו קול, אישיות, כריזמה, והוא גם שחקן מצוין. כשיצרתי את הטקטסט ל'חליל הקסמים', אני וקרן חובב, השותפה שלי, התאמנו את האופרה לקובי. הפכנו את התפקיד הכבד למשהו קומי, קליל, צבעוני מאוד. קובי היה כמובן מדהים בתפקיד הזה. הוא בא כשחקן לתוך העם הזה של זמרי האופרה והשתלב ביניהם נהדר ועשה דמות פנטסטית".

     

    ומה הסיכויים שלו באירוויזיון?

     

    "אני מקווה מכל הלב שיצליח. ראיתי את כל הכוכב הבא בזכותו. שתיתי בצימאון כל שיר שלו. הוא נכנס ללב והמשיך להיכנס, אמנותית ואישיותית".

     

    צילום: אורי רובינשטיין
    צילום: אורי רובינשטיין

     

    "האירוויזיון זה עולם אחר"

     

    למרות כל המחמאות, האירוויזיון שייערך במאי (וישודר בכאן 11) הוא מגרש משחקים אחר לגמרי. מרימי יצטרך שוב להילחם, כמו שעשה כל חייו, כדי להצליח. אנשי המקצוע חלוקים לגבי הסיכוי שלו לשחזר את ההצלחה של נטע. "קובי זמר מדהים", אומר גל אוחובסקי. "הוא מאוד מיוחד ובולט, אם כי יש לו בעיה שבהקשרים מסוימים הוא עשוי להיראות מעט מיושן. יש קו מאוד דק בין להיות נפלא, לבין להיראות טיפה מפעם, ולכן מאוד חשוב שימצאו לו שיר שהוא לא רק שיר טוב, אלא שבאופן ממזרי מוציא אותו מאוד עכשווי. זה משהו מאוד חמקמק, אבל כשזמר גדול בא לאירוויזון היום ונותן הרבה ויברטו בקול, זה יכול גם להיגמר במקומות אחרונים".

     

    הוא זכה בצדק בתחרות?

     

    "אני חושב שמתוך הארבעה שהיו שם, הקרב, בעיניי, היה בינו ובין מאיה בוסקילה — הם מאותו דבר. לצערי איכשהו התפספס לה השיר הראשון והיה ברור שאבוד לה. כתריה היא זמרת מצוינת אבל אני לא חושב שהיא אפויה מספיק, ושפיטה היא לא לטעמי. זה נראה לי אוריינטליזם, וזה לא אוכל".

     

    גם צדי צרפתי מתקשה לחזות מה יקרה עם מרימי באירוויזיון. "אם מחר הייתי מקבל איזשהו מחזמר שמחפשים בו גבר עם נוכחות חזקה מאוד, קובי הוא הבחירה האידיאלית. הוא זמר מחזות, זמר נפלא. כמעט אין מישהו בדור הצעיר בארץ שמקביל לו מבחינת הנוכחות הקולית והפיזית. האירוויזיון זה פופ, זה עולם אחר. בוא נראה. אני מאוד מקווה בשבילו שיצליח גם שם".

     

    ויזהר כהן, שהביא לנו את הניצחון באירוויזיון עם "אבניבי" ב־1978, מסכם: "יש לקובי הרבה מה לתת, אבל מאוד חשוב שיהיה לו צוות מקצועי סביבו שיכוון אותו נכון, ושלא ינסה להפוך אותו למשהו שאינו קובי. הכי חשוב למצוא את השיר שיכול לבטא את שיא הפוטנציאל הקולי והבימתי שלו. גם בעמידה הגמלונית שלו יש איזשהו חן. בסופו של אנחנו לפעמים שוכחים שמה שמנצח בסוף בתחרות זה השיר הנכון. אם כל המורכבות הזאת תימצא, הכל אפשרי".

     

    *

     

    לאן נעלם דורון מדלי? | רז שכניק

    שם בולט אחד נעדר אתמול מהחגיגה של "הכוכב הבא לאירוויזיון": דורון מדלי, האיש שיצר את TOY לנטע ברזילי יחד עם סתיו בגר (גם ג'ק ווייט מהוויט סטרייפס הוכנס לעוגת היוצרים במסגרת הפשרה אחרי טענת ההעתקה). בעוד בגר השתתף שלשום בתוכנית, בנקודת השיפוט, וזכה להוקרה ותודה, מדלי לא היה שם ושמו לא הוזכר.

     

    למדלי זכויות רבות בהצלחה של "כוכב נולד" — האמא של "הכוכב הבא" — עוד בימיה הראשונים, כמפיק האחראי על המתמודדים. לאחר מכן תרם גם להצלחת "הכוכב הבא", כשיצר שירים לאירוויזיון לשני זוכי התוכנית נדב גדג' ("גולדן בוי") וחובי סטאר ("מייד אוף סטארס"), שניהם העפילו לגמר.

     

    אז למה בכל זאת לא היה מדלי חלק מהתוכנית שלשום? מתברר שבקשת ובטדי הפקות דווקא רצו להעניק לו את הכבוד ואף הזמינו אותו לנקודת השיפוט, כמו את הקולגה סתיו בגר. אלא שכאן התערבה רשת, שבה מועסק כעת מדלי כשופט בעונה החדשה של "דה וויס", וסירבה לשחררו לטובת המתחרים.

     

    רשת ומדלי סירבו להגיב.

     


    פרסום ראשון: 13.02.19 , 20:10
    yed660100