שחור לבן שחור

המהפכה שלא הייתה: הוליווד עיטרה את השחורים השנה, אבל בעיקר בפרסי ניחומים

"כל פעם שיש סרט על נהג שמסיע מישהו, אני מפסיד את האוסקר", אמר בהומור זועף במסיבת עיתונאים בסוף הטקס רווי הטלטלות הבמאי ספייק לי. זו כמובן בדיחה פנימית מעולה של לי, מרדן ופה גדול נצחי. הבמאי השחור הבועט והחשוב באמריקה עדיין חי את העלבון של הטקס מלפני 30 שנה שבו זכה "הנהג של מיס דייזי" — סרט שמרני, חנפני ומלטף על קשישה לבנה שמצילה נהג שחור (מורגן פרימן) — בעוד שסרטו פורץ הדרך, הזועם והנשכני של לי, "עשה את הדבר הנכון", אפילו לא היה מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר.

 

והנה, שלושים שנה עברו, וההיסטוריה חוזרת עם מקצה שיפורים קל וסמלי. הפעם ספייק לי זכה סוף־סוף באוסקר מכובד (על התסריט לסרטו "שחור על לבן"). הנאום התזזיתי והפוליטי שלו על הבמה סחט את כמות התשואות הנכבדת ביותר במהלך הלילה. אבל בסוף את הפרס הגדול הוא ראה הולך לסרט שהוא בעצם תאום עכשווי של "מיס דייזי" - "הספר הירוק" הוא דרמה קומית חביבה ולא מזיקה על שחור ולבן שמתחברים במהלך נסיעה בדרום, ושנועד להוציא את הצופים עם תחושה חמימה בבטן שהכל יהיה בסדר באמריקה. מובן שכל יוצרי הסרט לבנים.

 

ספייק לי הוא לא המנצח־מפסיד היחיד בטקס. "רומא" גרף שלושה פרסים חשובים לבמאי שלו, ורשם הישג היסטורי כנציג נטפליקס ראשון בתחרות, אבל ניגף בפרס האחרון שהיה נקמתה של הוליווד השמרנית בענקית הסטרימינג. "הפנתר השחור" ו"ספיידרמן: ממד העכביש" סיפקו שיא של כל הזמנים בזכיות ליוצרים שחורים מאחורי הקלעים, אבל אלו בסוף פרסי ניחומים.

 

לי, שלא הסתיר במהלך השבועות האחרונים את התיעוב שלו כלפי "הספר הירוק", הפנה את גבו לסרט הזוכה וביקש לצאת מהאולם. על פי התיאורים שכבר רצים בטוויטר מהטקס, המאבטחים עצרו אותו ודרשו ממנו לעצור. ללמדכם שגם אם הרגע זכית באוסקר, אם אתה שחור באמריקה — תמיד יהיה מי שבסוף יגיד לך ללכת לשבת בשקט במקום שלך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים