גלגל בלי מזל

אם אתם נוהגים במאזדה, כדאי שתשגיחו עליה היטב: זו המכונית הפופולרית ביותר בקרב גנבי מכוניות בישראל • אחריה בדירוג: טויוטה ויונדאי • ירושלים היא העיר שבה מתבצעות הכי הרבה גניבות כאלה, ואחריה תל־אביב ובאר־שבע • אבל יש גם חדשות טובות: בשנה החולפת נרשמה ירידה של 13 אחוז בגניבת רכבים • "אנחנו מתמודדים עם כנופיות מתוחכמות שמחזיקות במכשור טכנולוגי משוכלל", אומרים במשטרה, "20 שניות והרכב נפרץ"

פחות גניבות, יותר כתבי אישום: על אף העלייה בכמות הרכבים שעולים מדי שנה על הכבישים בישראל, במשטרה הצליחו לרשום הישג משמעותי בשנה החולפת והביאו לירידה במספר גניבות כלי הרכב. למעשה, בשנת 2018 נגנבו הכי פחות רכבים בהשוואה לכל שנה אחרת באלף הנוכחי. לצד זה, הוגשו יותר כתבי אישום נגד מי שבכל זאת גנבו מכוניות.

 

מאזדה זוכה בהישג המפוקפק להיות המכונית המבוקשת ביותר בקרב גנבי הרכב בישראל, ואחריה טויוטה ויונדאי (ראו איור). בירושלים, שהיא העיר הגדולה בישראל, גונבים הכי הרבה מכוניות, כשתל־אביב אחריה בדירוג. למקום השלישי הגיעה באר־שבע, שהיא רק העיר השמינית בישראל מבחינת גודל האוכלוסייה.

 

"אנחנו מתמודדים עם כנופיות מתוחכמות המחזיקות במכשור טכנולוגי משוכלל — 20 שניות והרכב נפרץ בצורה שקטה", אומרים במשטרת ישראל, ובכל זאת מתגאים שם בירידה של 13 אחוז במספר הגניבות יחסית לשנה שעברה. הירידה הזאת מוסברת בעובדה שהמשטרה סימנה בשנת 2018 את המאבק בגניבות הרכב כאחד מיעדיה העיקריים — ובהתאם שידרגה את שיטות איסוף המודיעין שלה וגם הציוד הטכנולוגי שברשותה נעשה מתקדם יותר.

 

בסך הכל נפתחו בשנת החולפת 11,536 תיקי חקירה של כלי רכב (כולל אופנועים ומשאיות). לצורך השוואה, בשנת 2015 נפתחו 16,916 תיקי חקירה כאלה, 16,662 תיקים נפתחו ב־2016 ו־13,256 ב־2017. בקטגוריית הרכבים הדו־גלגליים הירידה מרשימה עוד יותר ועומדת על 20 אחוז: מ־3,578 תיקים שנפתחו ב־2015 ל־2,003 תיקים בלבד שנפתחו ב־2018. בו־זמנית, מספר כתבי האישום על גניבת רכב עולה בהתמדה — מ־825 ב־2015 ל־962 בשנה החולפת.

 

במשטרה הצליחו לפענח כיצד עובד שוק גניבות המכוניות. "רכב שנגנב בתל־אביב, יש סבירות גבוהה שתוך חצי שעה הוא מגיע לרשות הפלסטינית ומשם מועבר למשחטה", מסביר נצ"מ חנן אדרי, מפקד יחידת אתג"ר (איתור ותפיסת גנבי רכב) בלהב 433. "ברשות הפלסטינית לוקח עוד 30־20 דקות לפרק את הרכב ואז מסדרים את החלקים לפי מנועים, גירים, דלתות, מכסה מנוע וחלקים נוספים. חלקי החילוף מועברים למוסכים, והאזרחים שמתקנים את רכבם במקומות אלו מגדילים את המעגל של ההיצע והביקוש ומניעים את שוק הרכבים הגנובים".

 

כדי להתמודד עם התופעה התמקדו במשטרה בשני מישורים: פעילות הסברה שמטרתה למנוע מהאזרח להשתמש בשירותיהם של מוסכים, המשתמשים בחלקים גנובים; וגדיעת הביקוש באמצעות פירוק משחטות הרכב, המספקות את חלקי החילוף הגנובים. "אם רוצים לצמצם את התופעה צריך לגעת במשחטות ובכנופיות גנבי הרכב", אומר נצ"מ אדרי. "ואכן, בשנת 2018 היחידה עצרה 20 כנופיות. זה נתון משמעותי בטיפול בתופעה".

 

מדובר באתגר לא פשוט. "אנחנו מתמודדים עם כנופיות מתוחכמות", אומר נצ"מ אדרי. "אלה כבר לא כנופיות שמתעסקות עם שבירת חלון אלא כאלה המגיעות עם מכשור טכנולוגי מתוחכם, שמצליח להתגבר על אזעקת הרכב ואמצעי אבטחה אחרים. מעצר של 20 כנופיות דרש מאיתנו לבצע עבודת איסוף מודיעינית ולשתף פעולה עם המחוזות השונים במשטרה, הצבא, שב"כ וחברת איתוראן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים