yed300250
הכי מטוקבקות
    נהג הביטחון אמור לפקח על פעולתו ולהתערב במקרה חירום. השאטל האוטונומי של גולדן דראגון | צילום: אודי עציון
    ממון • 07.03.2019
    תוכנית האוטונומיה
    אנחנו מתקרבים לסיבוב, כשמולנו משאית ומכונית פרטית. האם המצלמות שעל הגג ומכ"ם הלייזר בחזית יזהו למחשב של הרכב את הנתיב והמכשולים, והוא יפנה שמאלה, או שאנחנו בדרך למבחן ריסוק לא מתוכנן? אודי עציון נסע לראשונה ברכב החשמלי האוטונומי של גולדן דראגון שהופך את הנהג למיותר
    אודי עציון

    הגענו אתמול לגני התערוכה בתל־אביב כדי לנהוג בשאטל האוטונומי הראשון בישראל. בעצם לא לנהוג, גם ה"נהג" כאן הוא סוג של נוסע. השאטל האדום־שחור נוסע במהירות של 10 קמ"ש כשאני יושב, רק יושב, מאחורי ההגה – שעדיין נמצא כאן בשביל אותם רגעים שבהם נהג אנושי ייקח שליטה. יוצאים לנסיעה במוסך או במתחמים סגורים שבהם הכלי מורשה לנוע.

     

    אנחנו מתקרבים לסיבוב. מולנו משאית ומכונית פרטית. מעלינו על הגג 2 מצלמות 360 מעלות, בחזית מכ"ם לייזר (ליידאר) בודד, ובחלק האחורי שניים נוספים בכל צד. האם יזהו למחשב את הנתיב והמכשולים, והוא יפנה שמאלה, או שתכף נבצע כאן מבחן ריסוק לא מתוכנן.

     

    הפניה קלה של ההגה כבר 15 מטר לפני הפנייה מראה שהנתיב נבחר וזוהה, אם כי כאן מתבססת ההחלטה בעיקר על הנתיב שנקבע מראש, באמצעות GPS. החיישנים רלוונטים יותר לזיהוי מכשולים לא צפויים בדרך. בסך הכל נסענו כאן דקות ארוכות במיניבוס שזה עתה נחת מסין, כאשר גם בזמן שהולכי רגל פורצים לכביש הפנימי, ומכונית פרטית חודרת אליו כדי לאתגר את המחשב, השאטל בלם בזמן.

     

    השאטל של גולדן דראגון הוא הרכב האוטונומי הראשון שמגיע לישראל ואינו אב טיפוס של תעשיית הרכב, כמו רכבים שכבר נוסעים כאן של מובילאיי וג'נרל מוטורס, אלא מיועד לשרת את הציבור ולהסיע נוסעים. עם זאת, עדיין לא מדובר ברכב האוטונומי המוחלט: השאטל מיועד לנסיעה במתחמים סגורים ובמהירויות נמוכות, ואינו מסוגל לתמוך טכנולוגית בנסיעה אוטונומית חופשית בכבישים ציבוריים.

     

    השאטל האוטונומי של גולדן דראגון
    השאטל האוטונומי של גולדן דראגון

     

    מדובר ברכב חשמלי באורך של 6.2 מטרים, שיכול להסיע בין 14 נוסעים בישיבה, ועד 19 נוסעים כשחלקם בעמידה. בתצוגה אתמול הוא הוגבל לנסיעה ב־10 קמ"ש, אבל זו תעלה כשתאושר התקינה הישראלית לשאטלים אוטונומיים שצפויה לאפשר נסיעה ב־30 קמ"ש. הרכב יתוכנת לנסוע מהר יותר.

     

    השאטל מצויד במנוע חשמלי, ויכול להגיע לטווח מרבי של 150 ק"מ, תלוי בגודל הסוללה, 45 או 70 קילווואט. דוד אוחנה, מנכ"ל גולדן דראגון ישראל, אומר שטעינה מלאה של שתי הסוללות, המצוידות במטענים שונים, אורכת כרבע שעה בלבד. "אפשר להתאים את גודל הסוללה ואת קצב הטעינה למסלול שיעשה השאטל. רכב שייסע באזור הררי יהיה במפרט שונה מרכב שייסע בקמפוסים שטוחים יותר, למשל".

     

    הרכב מנווט לפי GPS במסלולים קבועים. כאמור, יש גם עמדה לנהג ביטחון, שאמור לפקח על פעולתו ולהתערב במקרה חירום. גם התקינה הישראלית שמכינים כעת במשרד התחבורה צפויה לדרוש בשלב הראשון קיומו של משגיח כזה.

     

    באב הטיפוס שהגיע לארץ אין עדיין רמפה להעלאת עגלות נכים, אך כזאת קיימת במפרט האוטובוס, וגם עמודים לעגון אליהם את כיסא הגלגלים בזמן הנסיעה. וחשוב לא פחות: יש מזגן שמגיע כבר מהמפעל. מה שאולי עוד דורש קצת חידוד הוא תאוצה ראשונית קצת חזקה לפעמים, בדיוק כמו נהג האוטובוס האנושי שאתם מכירים שלוחץ חזק מדי על הדוושה והנוסעים עפים לאחור. מתברר שיש כזה דבר "אותנטי מדי".

     

    גולדן דראגון מתמחה בייצור אוטובוסים ורכבים מסחריים. זיכיון היבוא שלה נמצא בידי משפחת בליליוס, שמכרה בארץ לחברות התחבורה הציבורית כבר מאות אוטובוסים עירוניים ותיירותיים. החברה גם בונה עם מפעלי האוטובוסים המקומיים, מרכבים והארגז, אב טיפוס לאוטובוס חשמלי עירוני, שיורכב בארץ על בסיס שלדה שתגיע מסין.

     

    עשרות כלים כאלה כבר פועלים בסין. גולדן דראגון ישראל מנהלת שיחות עם כמה מוסדות אוניברסיטאיים גדולים להפעלת שאטלים אוטונומיים. מדובר במוסדות שמשתרעים על פני שטחים גדולים, ושהסטודנטים ואנשי הסגל שלהם צועדים דקות ארוכות מדי יום, גם בגשם, בין המבנים השונים בהם. בחלקם, כמו בטכניון, הם נדרשים גם לצעוד בעליות ארוכות. בעתיד יכולים להיות שאטלים כאלה רלוונטיים גם לבסיסי צה"ל הגדולים, למתחמי שדות תעופה ומפעלי התעשיות הביטחוניות הגדולים. ההפעלה שלהם אמורה להיות זולה משמעותית מרכבי הסעה קיימים, בזכות השימוש באנרגיה חשמלית ובעתיד עם האפשרות לוותר על נהג צמוד.

     

    "שאטל אוטונומי לא יהיה הרבה יותר יקר ממיניבוס דיזל שעושה היום את העבודה", אומר דני בליליוס, הבעלים של אוטו חן, יבואנית גולדן דראגון. "אני מעריך שכבר בתוך שנה נוכל לראות כאן בישראל כלים כאלה פועלים במתחמים סגורים".

     

    נהגי תחבורה ציבורית צריכים לדאוג לפרנסה שלהם?

     

    בליליוס: "התחבורה האוטונומית נמצאת בשלב שבו היא משלימה את התחבורה הציבורית הקיימת, לא באה במקומה".

     

    כפי שנחשף ב"ממון", כבר מתנהלות בישראל מספר יוזמות להפעלת שאטלים אוטונומיים. אוניברסיטת בר־אילן אמורה להתחיל להפעיל בקרוב שירות הסעה בשאטל של חברת NAVYA הצרפתית, להסעות בשטח הקמפוס שלה בגבעת שמואל. השאטל שלה מסוגל להסיע 11 נוסעים בישיבה ועוד 5 בעמידה, במהירות של עד 45 קמ"ש. בנסיעות בקמפוס בישראל יוסעו הנוסעים בישיבה בלבד, והמהירות תוגבל כעת ל־25 קמ"ש. הכלים מיובאים בידי משוב מערכות ובחודשיים הראשונים יופעלו כפיילוט ללא נוסעים ובלילות, כדי לבחון את בטיחותם.

     

    עיריית אשדוד כבר חתמה עם חברת ההנדסה הסינגפורית ST Engineering על הסכם להפעלת שאטלים אוטונומיים בעיר בשנת 2020, במסגרת מרכז מחקר לתחבורה חכמה. השאטלים יופעלו בידי חברת BWR הישראלית, שעורכת מיפוי GPS מדויק בעיר הדרוש להפעלת רכבים כאלה.

     


    פרסום ראשון: 07.03.19 , 17:07
    yed660100