שתף קטע נבחר
 

מכה גדולה בכנף

הלחץ של בואינג לא עזר: בניגוד להמלצות מנהל התעופה האמריקאי, ולמרות הקשרים ההדוקים בין נשיא ארה"ב למנכ"ל ענקית המטוסים, הורה אמש טראמפ בצו נשיאותי מיוחד "המטוסים מקורקעים עד שיימצא פתרון" • אתמול התברר: בחודשים האחרונים דיווחו חמישה טייסים אמריקאים על בעיות דומות לאלה בהן נתקל הטייס האתיופי שמטוסו התרסק

טלטלה בעולם התעופה: הקשרים הפוליטיים החזקים עם ראשי הממשל ואובדן המוניטין וההכנסות לא סייעו לחברת בואינג. ארה"ב נאלצה להתקפל והצטרפה אמש למדינות שקירקעו את מטוסי הבואינג 737 מקס־8, שהיו מעורבים בשתי התרסקויות קטלניות בחמשת החודשים האחרונים. לפני כן הודיעה קנדה כי היא אוסרת באופן מיידי על הטסת מטוסי הבואינג מאותו הדגם במרחב האווירי שלה.

 

הנשיא טראמפ הודיע כי הורה על קרקוע של כל צי מטוסי הבואינג 737 מקס־8 ומקס־9 . לדבריו, "בואינג היא חברה מדהימה שעובדת קשה כרגע. המטוסים מקורקעים עכשיו עד שימצאו פתרון". בכך הפך טראמפ את ההנחיות הקודמות של מינהל התעופה האמריקאי. ההוראה היא בצו נשיאותי מיוחד של טראמפ.

 

בעקבות ההחלטה האמריקאית אמר אמש שר התחבורה, ישראל כץ, ל"ידיעות אחרונות": "ראשית, בדקתי שאין מטוסים כאלה בחברות הישראליות. כעת, אחרי ההחלטה האמריקאית, הנחיתי למנוע גם כניסת מטוסים זרים מסוג זה לישראל".

 

חברת בואינג הוציאה אמש הודעה לפיה היא תומכת בפעולה הזמנית שבה נקטו מדינות וחברות לקרקע את מטוסי הבואינג 737 מקס, אבל באותה הודעה כי גם מודיעה כי היא משוכנעת לחלוטין כי מדובר במטוס בטוח. רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית מסרה כי ייקחו כמה חודשים לפני שיושלמו תיקוני התוכנה למטוסים שקורקעו.

 

אתמול התברר כי טייס חברת התעופה האתיופית הודיע למגדל הפיקוח כי הוא מתקשה לשלוט במטוס מייד אחרי ההמראה מאדיס־אבבה. הוא קיבל אישור להסתובב ולנחות בחזרה, אבל אז נותק עימו הקשר, ושלוש דקות לאחר מכן המטוס התרסק ו־157 איש נהרגו.

 

בארה"ב נחשף כי בחודשים האחרונים דיווחו חמישה טייסים אמריקאים על בעיות דומות לאלה של הטייס האתיופי. באחת התלונות נאמר כי הטייס האוטומטי הפסיק לתפקד לזמן קצר, והמטוס החל לצלול לכמה שניות לפני שהמחשב חזר לפעולה. בתלונה דומה אחרת סיפר טייס כי הוא נאלץ לנתק לגמרי את המערכת כדי להמשיך בטיסה.

 

עד אתמול אנשי תעופה מקצועיים בארה"ב לא הבינו את ההתעקשות של מינהל התעופה האמריקאי, FAA, שלא לקרקע את המטוסים המרכיבים חלק גדול מהצי של חברות אמריקן איירליינס, סאות׳ווסט, יונייטד ואייר קנדה. העניין כולו הסתבך לאור הקשרים ההדוקים בין דונלד טראמפ למנכ"ל בואינג, דניס מילנבורג, שתרם מיליון דולר לטקס ההשבעה של טראמפ לנשיאות ב־2017. מילנבורג התקשר שלשום לטראמפ וביקש ממנו אישית שלא לקרקע את המטוסים.

 

בין השנים 1989 ל־1992 היה טראמפ הבעלים של חברת תעופה בשם Trump Shuttle, שפשטה את הרגל, והוא מקיים קשרים עסקיים עם ראשי חברות תעופה אמריקאיות. טראמפ ניהל באופן אישי מו"מ עם מילנבורג כדי להוריד את תג המחיר של מטוס "אייר פורס 1", והשתמש במטוסי בואינג כרקע לנאומים בקמפיין. שר ההגנה בפועל, פטריק שנהאן, עבד במשך 31 שנה בבואינג. ואילו ניקי היילי, לשעבר השגרירה באו"ם, תצטרף בחודש הבא למועצת המנהלים של בואינג.

 

פורסם לראשונה 13.03.19, 23:37

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים