yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    7 לילות • 10.04.2019
    לאן נעלם הרייטינג?
    הימים שבהם גמר של ריאליטי קיבל 45 אחוז רייטינג בערוץ 2 חלפו מהעולם. היום, מעטות התוכניות בפריים־טיים שמצליחות לגרד את ה־20 אחוז. הסיבות מגוונות - הבלגן שיצר פיצול ומיזוג הערוצים, הטכנולוגיה המשתנה ולוח שידורים מיושן - אבל המשמעות אחת: בקצב הזה, לא רחוק היום שעוד ערוץ בישראל ייסגר
    רז שכניק

    לא ממש מזמן, עוד בעשור הנוכחי, בערה על המסך מדורת שבט של ממש. הסדר היה ברור: ערוץ 2 תחילה, בפער פנומנלי. 'האח הגדול' עשה פעם רייטינג של 45.5 אחוז בפרק הפתיחה, 'דה וויס' נעה סביב 40 אחוז בשלבי הכיסאות, חדשות 2 נהנתה לפעמים מ־30 פלוס, גם ללא סיבות מיוחדות כמו בחירות. כמעט כל גמר של תוכנית ריאליטי, גם כזה שלא קשור לאירוויזיון, קיבל מעמד של אירוע מדיה שאי־אפשר להחמיץ.

     

    אבל הרבה השתנה, ומאוד מהר. השנה האחרונה של העשור נפתחה במיזוג בין שני כוחות גדולים בשוק - רשת וערוץ 10 - וסימנה באופן רשמי וסופי שתם עידן. למעט באירועים מאוד־מאוד מצומצמים - אירוויזיון או בחירות - כבר אי־אפשר לדבר במונחים של מדורות שבט. תוכניות בלב הפריים משיגות רייטינג חלש, באחוזים של גבינות בריאות יחסית. איך אוהבים לומר האמריקאים? נטפליקס אנד צ'יל.

     

    נחזור ל־2016. בין ינואר לאפריל, ממוצע הפריים־טיים של ערוץ 2 - כלומר בין 20:00 ל־23:00 - עמד על 23.1 אחוז מכובדים. ערוץ 10 השיג אז 8.3 אחוזים, ערוץ 1 עמד על 3.5 בלבד. שנה אחר כך, כבר אפשר היה לראות את תחילת ההידרדרות, והפיצול של ערוץ 2 לקראת סוף 2017 טרף את הקלפים והקטין את כוחם של השחקנים בנפרד.

     

    בינואר־אפריל 2018 רשמה קשת רק 12.7 אחוז בפריים־טיים, רשת קבעה 9.6, ערוץ 10 היה על 6.4 בלבד, וכאן עם שלושה אחוזים דלילים. המספרים האלה לא נתנו ברירה לרשת וערוץ 10 אלא להתמזג, בתהליך, כך קיוו בשוק הטלוויזיה, שיתקן בצורה מסוימת את המספרים. אבל זה לא ממש קרה. מאז המיזוג השיגה קשת 16.3 אחוז ורשת־עשר עומדת על 10.5. ב'כאן' העסקים כרגיל: 3.7 אחוזים. אבל הסיפור יותר גדול מהמספרים היבשים, כי גם ברמה הנקודתית לא רואים שום שינוי. גמר 'האח הגדול' האחרון (עונת VIP!) סיפק רייטינג של 22.3 אחוז בלבד - שהיום נחשב לאחד השיאים מאז הפיצול, ופעם ציין ערב משעמם במיוחד בערוץ 2.

     

    × × ×

     

    יש מספר סיבות מרכזיות לתהליך הזה, והן לא בהכרח אינטואיטיביות. הראשונה היא אובדן האפיקים של 22 ו־10 שגרמו לקהל להפסיק לפעול על אוטומט ולצאת מההרגל. לפי הערכות בשוק, המשמעות של מחיקת 22 הייתה קיזוז של לפחות 20 אחוז ברייטינג עבור קשת ורשת, כשגם ערוץ 10 נפגע מהמעבר לאפיק אחר, אם כי פחות. גם הטכנולוגיה החדשה כמובן, מקזזת אחוזים ניכרים נוספים מהרייטינג. הקהל עובר יותר ויותר לצפייה נדחית, לצפייה בסלולר, לצפייה במחשב - שיטות שאינן מדידות כרגע. המסכים הקטנים זמינים יותר והאינטרנט מהיר יותר, כך שהוויתור על הטלוויזיה נהיה נוח יותר.

     

    אבל אסור להקל על הערוצים ולהיתלות רק בעניין טכני. גם התוכן המוצע בעייתי. "תסתכל על המסך", אומר בכיר באחד הערוצים, "הוא נראה אותו דבר כבר שנים, זועק מזקנה. 80 אחוז מהמוצרים בפריים־טיים בערוצים המסחריים הם כאלה שרצים כבר שש שנים ויותר: 'האח הגדול', 'הישרדות', 'מאסטר שף', 'גב האומה' או 'מצב האומה', 'עובדה', 'סברי מרנן', 'המירוץ למיליון', 'דה וויס', 'גידי ואהרוני' וגם 'ארץ נהדרת' שעדיין מעולה, אבל חייבת לעבור מתיחת פנים, כי האולפן פשוט נראה אותו אולפן.

     

     

     

    "גם ברצועות היום אין חידושים כמעט", הוא ממשיך, "הצופים מתעייפים והפרצופים הם אותם פרצופים כבר שנים: אמנון לוי, עודד בן עמי, יעקב אילון, רפי רשף, גיא פינס. כשאתה לא מחדש לקהל, אפילו לא בנראות, הבעיה גדולה. חלק מהם מביאים רייטינג טוב גם היום, הם מקצוענים, זה ברור, אבל מתי ראית העזה עם פנים ממש חדשות? חשיבה מחוץ לקופסה?". הוא מוסיף שיש הוכחות בשטח שהרענון משתלם. "כשקשת הביאו את ה'נינג'ה', זה היה לוק אחר פתאום על המסך, 'חתונה ממבט ראשון' הביאה גם היא רענון. גם 'בשבילה גיבורים עפים', 'ההרמון', 'נבסו' ואפילו 'המרדף' של כאן. '2025' נכשלה, זה נכון, כי כשמאחורי המראה הנוצץ יש בלגן, זה לא יוכל לעבוד רק בזכות העטיפה. אבל אנחנו בבעיה. הקהל מזדקן, הצעירים לא באים".

     

    דווקא נטפליקס היא סיבה שולית יחסית בשלב זה. למרות ההייפ המובן והשיח הלוהט בטוויטר, ענקית הסטרימינג האמריקאית עדיין לא ממש מצליחה לפגוע בפריים־טיים, אלא בצורה מאוד זניחה. רוב הקהל בישראל עדיין לא מנוי לנטפליקס ולפי הערכות בשוק, גם מי שכן מנוי לא מתחפר בממשק הנוצץ בשעות הפריים־טיים, כך שכרגע - בדגש על ממש כרגע - זו לא בעיה. יש להניח שסטרימינג יתחיל להקשות על הערוצים המסחריים כשגם אפל, דיסני ואמזון ייכנסו בגדול למשחק.

     

     

    × × ×

     

    ויש גם שורה תחתונה של השחקנים עצמם. במונחי רייטינג, קשת היא היחידה שיכולה להיות מרוצה. היא מובילה בפער עצום על רשת אחרי המיזוג, למרות הכישלון המהדהד של '2025' שקיזז אחוזים יקרים מהממוצע.

     

    רשת מאכזבת מאוד. במקום חיבור של שני גופים לחברה חזקה יותר בהיבט של רייטינג - רשת הייתה עם 9.6 בינואר־אפריל 2018, עשר עם 6.4 - השלם קטן מסך חלקיו. נרשמה חולשה אחרי המיזוג ונראה שחלק גדול מהקהל הוותיק של ערוץ 10 לא הצטרף לצופי רשת. גם מעל תאגיד כאן - שכבר אינו בהרצה - מרחפת כותרת של אכזבה והוא לא מצליח להתרומם ברייטינג, למרות שסולק מדרכו מתחרה מאתגר כמו ערוץ 10.

     

    כלכלית, אין פה שאלה בכלל. הן קשת והן רשת ממשיכות להעלות תוכניות יקרות מול קהל יעד מצומצם ממילא, בשוק הישראלי הקטן, ומפסידות כל הדרך אל הבנק. אם הכספים ימשיכו לזרום באותה רמה מול מספרים כאלה, אנחנו עלולים לראות ערוץ נוסף נפרד מהמפה.

     


    פרסום ראשון: 10.04.19 , 20:27
    yed660100