ראשון 20 באוקטובר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: שאטרסטוק
    כללי • 11.04.2019
    המסלול הירוק
    משרד הבריאות מקדם תקנות חדשות שיאפשרו לראשונה למשתמשי קנאביס לנהוג | השיטה: קביעת רף חוקי לחומר הפעיל בדם, כמו שנעשה עם אלכוהול | המגבלות: רק לבעלי מרשם רפואי ורק אחרי 3-4 שעות מהשימוש | הרלב"ד: הרף שמקדם משרד הבריאות גבוה מדי, נדרש מחקר נוסף
    רותם אליזרע ואודי עציון

    יש לכם בדם עד 5 ננוגרם של THC, החומר הפעיל של הקנאביס? עדיין תוכלו לנהוג. זאת בניגוד למדיניות הנוכחית שאינה מתירה כלל המצאות THC בדם, ויכולה להביא משתמשי קנאביס להיענש גם שבוע לאחר העישון.

     

    קביעת רף לחומר הפעיל בדם עומדת במרכז תקנות חדשות שמקדם משרד הבריאות, ונועדו לפתור את הבעייתיות של אכיפת האיסור לנהוג תחת השפעת סמים עבור מי שמחזיקים ברישיון ממשרד הבריאות לצרוך קנאביס מטעמים רפואיים. מי שלא קיבלו אישור כזה, לא יהיו כלולים בהקלות החדשות.

     

    קנאביס עדיין מוגדר בישראל כסם, ולכן אסור שבדמו של הנהג יימצאו שאריות בכל היקף ממנו, מחשש להשפעה של הסם על שיקול הדעת של הנהג בכביש. אולם בישראל יש יותר מ־30 אלף איש שקיבלו מהמדינה רישיון לצרוך קנאביס רפואי, כאמצעי לטיפול בכאבים או במחלות שמהן הם סובלים. לפי החוק כיום אותם משתמשים מאבדים את היכולת לאחר השימוש, שכן שרידי החומר הפעיל של הקנאביס עשויים להישאר בדמם ימים ארוכים לאחר השימוש. עבור מי שצורכים אותו בקביעות המשמעות ברורה: הקלה בכאבים תמורת ויתור על נהיגה.

     

    להקל על המשתמשים

    במשרד הבריאות מנסים כבר זמן רב להתמודד עם הבעיה. כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות", לפני שנה גיבש המשרד תקנות לפיהן יותר לנהוג למי שמחזיק ברישיון רפואי ונמצא במעקב מדי חצי שנה, לא נוטל סמים נוספים, ומטופל בקנאביס במינון שנע בין 40 ל־50 גרם לחודש. עוד נקבע, כי ניתן יהיה לנהוג רק אם חלפו שלוש שעות לפחות מרגע נטילת הקנאביס בשאיפה, או שש שעות במקרה של אידוי או בכל צורת שימוש אחרת.

     

    אולם התברר שהתקנות בניסוח הזה בעייתיות לאכיפה בידי המשטרה. לשוטר שעצר נהג לבדיקה, גם אם הנהג יציג לו את אישורי השימוש, אין באמת יכולת לדעת כמה זמן חלף מאז השימוש האחרון שלו ועד לרגע שעלה לכביש.

     

    "אנחנו ביקשנו לקדם תקנות שיתירו נהיגה לאחר שימוש בקנאביס רפואי", מסביר פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ומי שאמון על הנושא מטעם המשרד. "כיום אם עוצר אותך שוטר ומוצא שאריות של הסם — גם אם לא ביצעת שום עבירה — אתה עובר על החוק מעצם העובדה שעישנת סמים, אפילו אם יש לך רישיון לצריכת קנאביס רפואי".

     

    כיום ניתן למצוא שאריות של סמים בגופו של אדם גם שבועיים לאחר העישון, ולכן התקנה הקיימת כיום אינה ריאלית. "ביקשנו לשנות את החוק ולאפשר לאנשים לנהוג גם לאחר שעישנו", מסביר פרופ' גרוטו. "בהתחלה רצינו לקבוע תקנות שיקבעו שלאחר שלוש או ארבע שעות לאחר השימוש ניתן לנהוג, אבל אז המשרד לביטחון פנים והמשטרה סירבו לשינוי התקנות האלו בטענה שאין להם שום דרך לאכוף את זה. הם סברו ששוטר לא יוכל לדעת כמה שעות חלפו מאז שהנהג עישן".

     

    מנכ"לית הרלב"ד, עו"ד רחלי טבת-ויזל
    מנכ"לית הרלב"ד, עו"ד רחלי טבת-ויזל

     

     

    כמה ננוגרם מותר?

    במשרד הבריאות ביצעו עבודת מטה נוספת וגיבשו מסמך חדש על בסיס התייעצות עם מומחים בתחום, שקבעו סף של 5 ננוגרם למיליליטר שיהיה הרף המותר לשימוש. "את הסף הזה ניתן למדוד באמצעות בדיקות מיוחדות. כיום קיימות ערכות שניתן לתת אותן לשוטרים והם יוכלו לעצור נהג ולבדוק את כמות שאריות הסם שנמצאות אצלו בדם", מוסיף פרופ' גרוטו. "אנחנו סבורים שכמו שניתן לנהוג גם לאחר שתייה של כמות קטנה של אלכוהול, אין סיבה שלא יהיה ניתן לאפשר לאנשים לנהוג לאחר שימוש בקנאביס רפואי".

     

    ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) מזהירים כי הרף שמקדם משרד הבריאות גבוה מדי. לפי מסמך שהעבירה הרשות למשרד הבריאות, בהולנד נקבע רף של 3 ננוגרם THC למיליליטר דם, ובגרמניה רף של 1 ננוגרם THC, שם אגב הוא תקף לכל נהג, בין אם בידיו מרשם לקנאביס רפואי ובין אם לא. ועדות בין לאומיות ממליצות על רף שבין 3.5 עד 5 THC.

     

    ברשות דורשים גם לקבוע רף שונה ונמוך יותר לנהגים חדשים, כפי שקיים בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, ולהבטיח שלמשטרה יהיו כלים לאכוף את התקנות. "נדרש שבטרם ייכנסו לתוקפן תקנות המדברות על סף שכרות יהיו בידי משטרת ישראל אמצעים יעילים לאכיפת התקנות, שאחרת יהפכו התקנות לאות מתה. דומנו, כי כיום אין בידי המשטרה אמצעים כאלה". בעבר, כאשר קבעה הכנסת רף אלכוהול נמוך יותר לנהגים חדשים ומקצועיים, עברו ארבע שנים עד שהמשטרה הצטיידה במכשירי ינשוף שיכולים לאכוף אותו.

     

    לפי הרלב"ד, טרם נערכו בעולם מחקרים שבדקו השפעה של אישור למשתמשי קנאביס רפואי לנהוג על תאונות הדרכים. מחקרים שבדקו השפעת צריכת קנאביס בנסיבות חברתיות הראו כי מדובר בגורם סיכון, שגובר כאשר מדובר במי שמשתמש בו באופן מזדמן ונוהג בסמוך לעישון, ומגדיל את הסיכוי לתאונה פי 1.5־2.2. הנהיגה של משתמשים כרוניים על בסיס רפואית תושפע כאמור פחות.

     

     

    פרופ' איתמר גרוטו, משנה למנכ"ל משרד הבריאות
    פרופ' איתמר גרוטו, משנה למנכ"ל משרד הבריאות

     

    "היום החוק לא מבדיל בין קנאביס להירואין מבחינת השימוש ונהיגה", מסבירה מנכ"לית הרלב"ד, עו"ד רחלי טבת־ויזל. "אישור לבעלי רישיון רפואי לנהוג יוכל לסייע לחולים רבים. אבל לפני כן צריך שיהיה מידע מסודר על ההשפעות של המינונים השונים של הקנאביס, גם מבחינת העוצמה וגם מבחינת משך הזמן שבו נמשכת ההשפעה, ואז לתרגם את המידע לכמות החומרים הפעילים בדם שעימה מותר יהיה לנהוג. זה מידע שלא קיים כיום במחקרים שנערכו בנושא. סיוע לחולים לא יכול לבוא על חשבון שאר משתמשי הדרך, שעלולים להיות חשופים יותר לתאונות. וצריך גם לצייד את המשטרה ביכולת למדוד את הטווח שיאושר. בעולם כבר נכנסות לשימוש בדיקות רוק לאיתור קנאביס, בנוסף לבדיקות דם ושתן. בדיקות רוק עשוויות להיות כלי שגם שוטר יוכל להפעיל, אבל צריך לבחון את אמינותן ולהתאים את החוק לשימוש בהן".

     

    קנאביס זה לא כמו אלכוהול

    מחקר שנערך בנורבגיה ב־2013, לא מצא הוכחה מובהקת לכך שנהיגה תחת השפעת קנאביס מגדילה את מספר ההרוגים או הפצועים בתאונות דרכים, אך כן קבע שזיהה עלייה בנזק לרכוש. פרופ' דוד שנער מאוניברסיטת בן גוריון, שחקר את הנושא, קבע שבמחקרים של ניסוי מבוקר, ניתן להבחין בליקויים בתפקוד בנהיגה, אך התוצאות אינן עקביות כמו תחת השפעת אלכוהול. לדבריו, נהגים תחת השפעת מריחואנה מודעים יותר למגבלות שלהם, ועקב כך חלקם נוקטים בהתנהגות מפצה.

     

    במשרד הבריאות אומרים בתגובה, כי רמת הסיכון של הנהיגה לאחר שימוש בקנאביס רפואי בכמות קטנה לא משפיעה באופן מהותי על שיקול הדעת של הנהג. "התייעצנו עם טוקסיקולוגים ומומחים רבים בארץ ובעולם והגענו למסקנה שאין באמת סיבה שלא לאשר נהיגה לאחר שימוש בסם. הדבר הזה מקובל בחלק ממדינות בארצות הברית ובחלק ממדינות אירופה, "יש הרבה אנשים שיש להם התוויה ורישיון לשימוש בקנאביס רפואי אז אין סיבה להקשות עליהם עוד יותר ולמנוע מהם לנהוג. אנחנו צריכים לנקוט במדיניות שמקלה על החולים — כל עוד הדבר לא מסכן אותן ואת שאר הנהגים על הכביש".

     

    בשנים האחרונות מספר המשתמשים בקנאביס רפואי הולך וגדל. ב־2015 היו בארץ 22 אלף בעלי רישיון ממשרד הבריאות לצריכת הסם מסיבות רפואיות, ומספרם גדל בכמעט 50% בתוך שלוש שנים. גם הספרות הרפואית מוצאת שלשימוש בסם הזה יש יכולות להקל בכאבים ולתת מענה רפואי לחולים רבים. "אנחנו מבינים שאיסור גורף של נהיגה אחרי שימוש בקנאביס רפואי עלולה להוביל למצב שבו אחרי נהגים לא יוכלו לעלות על הרכב בגלל שהם נזקקים לטיפול הזה ואין לזה שום הצדקה", מסכם פרופ' גרוטו.

     


    פרסום ראשון: 11.04.19 , 22:59