החבילות מאסוס לא יגיעו לחג?
אתר האופנה החל לעבוד עם חברת השילוח האוסטרלית APG - שדורשת מסים גם בהזמנות של פחות מ–75 דולר • הלקוחות מתקשים לקבל מענה, ובינתיים החבילות מעוכבות או מוחזרות לאסוס • כך תימנעו מבקשת התשלום התמוהה
קשיים בקבלת חבילות מאתר האופנה האהוב ביותר על ישראלים: לקוחות מתלוננות שהן לא מצליחות לקבל את החבילות שהזמינו, משום שחברת משלוחים אוסטרלית דורשת מהן תשלום מס - למרות ששילמו על תכולת החבילה פחות מ־75 דולר.
אסוס החלה לעבוד עם APG, חברה־בת של הדואר האוסטרלי, לפני כ־3 שבועות - והתלונות החלו מיד בסוף מארס. במקביל אסוס מבשרת שתסיר 280 מותגים מהאתר, אך תכניס 190 אחרים במקומם, כולל המותג החביב על ישראליות: & Other Stories של H&M.
"בחרתי לקבל את החבילה דרך HFD אי־פוסט, חברה ישראלית שמשאירה את החבילה בבית עסק קרוב לבית שלי. פתאום קיבלתי הודעה מ־APG שעליי לשלם מכס", סיפרה ל"ממון" לקוחה שהזמינה פריטים ב־4 באפריל ולא קיבלה את החבילה. "ההזמנה עדיין לא הגיעה לארץ, איך מכס? מה גם שהזמנתי בהרבה פחות מ־75 דולר. פניתי לחברה דרך האתר ולא קיבלתי מענה. פניתי לאסוס ולא הבינו מה בדיוק קרה אז ביטלו לי את ההזמנה. חבל מאוד".
לא עונים לפניות
איך החבילות מגיעות ל־APG? בתום הקנייה באסוס, אפשר לבחור באופציית שילוח מועדפת: הראשונה היא בחירת אסוס, השנייה היא החברה הישראלית HFD ושירות e-post. החברה אחראית על השילוח בתוך ישראל בלבד, כך שהשילוח עד ישראל נעשה בידי חברות שילוח אחרות, בין היתר: APG. האופציה השלישית היא דואר ישראל, שמתברר שמי שבוחר בה יינצל מהבקשה התמוהה לתשלום מס על חבילה.
בעמוד הפייסבוק "ASOS אסוס ישראל" כתבה לקוחה שגם היא קיבלה מייל מ־APG, וזאת למרות שבאתר אסוס ההזמנה עדיין תחת סטטוס "בתהליך" ולא רשום בכלל שנשלחה. "הזמנתי רק אתמול אחר הצהריים, וגם לא בסכום שצריך לשלם עבורו מס. שירות הלקוחות לא יודע להגיד לי שום דבר מעבר ללבדוק עם המכס".
לקוחות אחרות התלוננו שקיבלו הודעה בלינק המעקב אחר החבילה, לפיה הן צריכות לשלם מס למרות שקנו מתחת לתקרת המע"מ. עדן כתבה: "אני כבר שבועיים מנסה לתפוס את APG והם לא עונים בשום מקום. אסוס אומרים שזה לא דרכם ושצריך לדבר עם המכס. כבר התייאשתי".
תקלה או מדיניות?
לקוחה נוספת סיפרה שכן הצליחה ליצור קשר עם APG. "כתבו לי שהייתה תקלה טכנית ושהמשלוח בדרך חזרה לאסוס ושאקבל את הכסף. לעומת זאת, שלחתי לאסוס הודעה ואמרו שהחבילה נתקעה במכס, מה שלא הגיוני כי שילמתי רק 50 פאונד, ושאקבל את החבילה כשאשלם את המכס. לא קיבלתי מייל על מכס ואין עם מי לדבר", כתבה.
רעות לונברג שמנהלת קבוצת קניות בפייסבוק אמרה ל"ממון" שגם אצלה יש תלונות על התופעה: "אסוס מסירה אחריות. הפתרון הוא לשלוח הודעה בצ'אט בפייסבוק לחברה האוסטרלית והם מזכים. והכי טוב: בחרו משלוח דרך הדואר".
מעיין ויינשטוק, אחת ממנהלות קבוצת "אסוס ישראל — asos Israel" אף כתבה פוסט מדריך בנושא. "אם מזמינים כרגע, כדאי לעקוב שההזמנה לא בסטטוס 'ממתינה לתשלום מסים' ללא סיבה. אם קרה, יש לפנות ל־APG בפייסבוק או באתר, וכן ליידע את אסוס". גם ויינשטוק ממליצה להזמין דרך דואר ישראל כדי למנוע את דרישת התשלום.
ב־HFD, שנפגעת מהסיפור, אמרו ל"ממון": "לא קיבלנו פניות על הדבר הזה וכל הסחורה שקיבלנו שוחררה".
ברשות המסים מסרו כי "הנושא מוכר ונבדק והחבילות של אסוס לא נעצרות במכס. המידע שהלקוחות קיבלו בעניין שגוי".
חבילה בדרך?
הזמנתם מאסוס? מה הבעיה ואיך תפתרו אותה
1. בחירה במשלוח דרך e-post HFD באתר אסוס מביאה לכך שהמשלוח עד ישראל נעשה באמצעות החברה האוסטרלית APG, שדורשת תשלום מסים על כל ההזמנות
2. הזמנתם בפחות מ־75 דולר? החבילה מתעכבת? צרו קשר עם החברה האוסטרלית, עדיף דרך פייסבוק, ובקשו לבטל את התשלום המנוגד לחוק
3. קחו בחשבון שגם אחרי הפנייה לחברה ייתכן שייקח כ־24 שעות לחבילה לצאת מחדש לדרך
4. רוצים להימנע מתשלום: בעת ההזמנה באתר אסוס בחרו באפשרות משלוח דרך דואר ישראל, לפחות עד שהבעיה תיפתר

