yed300250
הכי מטוקבקות
    איור: זאב אנגלמאיר
    זמנים מודרנים  • 15.04.2019
    כך תגשימי את החלום שלך להתפטר ולהפוך לעצמאית
    יש לך בראש (או בבטן) עסק שתמיד חלמת להקים, את מרגישה מיצוי במקום העבודה, ובגדול נמאס לך להחתים כרטיס ולדווח שעות? יכול להיות שמתגבש אצלך הרצון להתפטר, ולהקים עסק! אז ראשית, ברכותינו ובהצלחה. ושנית, את יוצאת למסע, וכמו בכל מסע את זקוקה למפה ומדריך. הנה כמה עצות שיחסכו לך הרבה אנרגיה, דמעות ואולי גם כסף
    מירי בן־דוד ליוי ׀ איור: זאב אנגלמאיר

    1. את מקום העבודה כשכירה - אל תעזבי בחיפזון: למרות שהפיתוי לעזוב את העבודה ולהתחיל במשהו חדש וקסום מאוד גדול, כדאי לעשות זאת בהדרגתיות. נדרשת תקופת ניסיון, ונדרשים משאבים רבים להקמת עסק. עזיבה של עבודה עם משכורת קבועה עלולה לערער את היציבות בבית ולגרום למתחים פנימיים. תני לזה את הזמן, עשי את השינוי ממקום בטוח, והכי חשוב - תיהני מהדרך.

     

    2. פתחי את העסק ממקום של החלטה שקולה וממקום חיובי, תוך בירור מעמיק ויסודי. בדקי היטב בינך לבין עצמך מה המניע ומה המנוע לפעולה הזו - חשוב שזה יהיה מתוך מקום חיובי ולא מתוך תסכול של שחיקה או רגשות שליליים למקום העבודה הנוכחי או למהותך כשכירה. עשי את המהלך מהשכל ולא מהרגש.

     

    3. עשי עבודת שטח ועבודת עומק ותכנון בהקשר של הרעיון העסקי שלך. חשוב שהמטרה שלך ושל העסק תהיה ברורה. בדקי למה זה חשוב לך? איזה עסק את רוצה? כמה כסף את צריכה? כמה השקעה תידרש? מה את מוכנה לעשות בשביל זה? מה יהיו התפקידים שלך בעסק ובאיזה חלקים שלו תאצילי סמכויות?

     

    4. הגדירי לעצמך את הגבולות והמסגרת של העסק. מה יהיו שעות העבודה שלך, וכיצד תוכלי לנהל לו"ז שיש בו כל מה שאת רוצה וחשוב לך, כדי שישמרו על האיזון בין העסק לשאר התחומים, האם תיתני מתנות ותעשי הנחות. היזהרי שלא להיות העצמאית שמוותרת על אוכל, שינה, ספורט, משפחה, חברים ותחביבים. הכניסי ללוח שלך חופשות, פינוקים, פגישות עם חברות בבית קפה. ניהול הזמן שלך תוך כדי איזון יהיה לאבן דרך בהצלחה הגדולה שלך.

     

    5. בשלב ההתחלתי: עבדי ככל האפשר עם מה שיש ונצלי משאבים קיימים. אחת הדרכים הכי נפוצות להתמודדות עם חוסר ביטחון ופחד מכישלון זה להיגרר להוצאות גדולות שצוברות חובות כמו קורסים, לימודים, מנטורים ותוכניות ליווי יקרות ומפתות. את תגידי שזו השקעה, אבל מה שאת צריכה באמת זה עוד ביטחון, עוד ניסיון, עוד הוכחות שאת מקצועית, שווה ומעל המתחרים. לכן כדאי לצבור עוד ניסיון (גם בחינם), לקבל המלצות והפניות, ולאחר מכן לשלם על שירותים שאת מסוגלת לעמוד בהם כמו לימודים, פרסום, יועץ עסקי. העסק לא יכול לרוץ יותר מהר ממך, גם אם תשקיעי בו כסף שאין לך, אם עדיין לא רכשת את המיומנות והמקצועיות. הכסף לא מקצר דרכים.

     

    6. לפני שאת רצה לפתוח תיקים ברשויות המס – עצרי. כדאי לבדוק קודם שהרעיון העסקי "מבושל" היטב, שיש לך לקוחות פוטנציאליים ושאת באמת יודעת לתת ערך ללקוחות הללו. אפשר לפרסם, לשווק ולייצר ערך ללקוח עוד טרם פתיחת התיקים ברשויות. עשי זאת רק כשאת מגיעה לשלב מכירה ממשית. מאוד מומלץ להתייעץ עם יועץ מס או רואה חשבון - יש לך מספיק דברים חדשים להתמודד איתם, והטעויות הראשוניות עולות הרבה כסף, זמן ועצבים.

     

    7. בשלב עזיבת העבודה כשכירה - בדקי אם מיצית את כל זכויותייך.

     

    • גמר חשבון מהמעסיק בסיום עבודה: שימי לב שקיבלת את כל מה שמגיע לך - פיצויי פיטורים, פדיון חופשה, דמי הבראה. חשוב לבדוק את תקינותם של החישובים ולא להסתמך על חישוב המעסיק.

     

    • אם ידוע לך כי את צפויה להיות ללא הכנסות - ניתן לקבל דמי אבטלה אם פוטרת על ידי המעסיק, וגם אם התפטרת את יכולה להיות זכאית לדמי אבטלה שלושה חודשים. ניתן לבדוק את התנאים באתר הביטוח הלאומי.

     

    • חישוב מס ההכנסה הינו שנתי, כך שיש משמעות למועד בו תפסיקי לעבוד ולקבל הכנסות כשכירה. ייתכן שאף תהיי זכאית להחזר מס ששילמת כשכירה. לכן הקפידי לבדוק זאת בסיום שנת המס.

     

    8. שמרי בצד הון ראשוני לתחילת הדרך - לכל עסק עלויות הקמה וייסוד שונות בהתאם לסוג העסק. חשבי היכן את יכולה לחסוך (למשל - אפשר לרכוש ציוד משרדי באתרי יד שנייה) ואל תתבססי על "רווחים עתידיים". קחי בחשבון תקופה בה ההכנסה תהיה נמוכה.

     

    9. הגדירי באופן מדויק את העסק. גבשי את הרעיון לגבי המוצר או השירות שאת רוצה לקדם: עלייך לשאול את עצמך מה את מתכוונת להציע לאחרים שהם יהיו מוכנים לשלם עבורו - בדרך כלל מדובר במוצר פיזי/דיגיטלי או שירות. תאספי נתונים על השוק אליו את מעוניינת להיכנס והציגי רעיון בסיסי מגובש שכן הצעד הראשון הוא קריטי - גם אם בעתיד הרעיון עשוי להשתנות.

     

    10. זכרי שלנהל עסק זה מקצוע בפני עצמו: את כבר לא שכירה אבל זה לא אומר שתעבדי פחות. ההפך הוא הנכון. את יכולה להיות מומחית גדולה בתחומך ובמקביל לעבוד על ניהול העסק. למדי מה נדרש ממך כדי להקים עסק בישראל וכן את העסקים בענף בו את מעוניינת להשתלב. התנהלי כמנהלת: קבעי יעדים, פרקי למשימות, שבצי אותן בתוך לוח זמנים והקצי להן משאבים - משאבי זמן לפגישות והכנות חומרים ומשאבים כספיים לפי תחזית הוצאות והכנסות לתקופת מעבר.

     

    11. חשבי - מה מבדל אותך מאחרים? בעולם של הצפת מידע וריבוי תחרות חשוב ואפילו קריטי לגבש כבר בהתחלה תשובה לשאלה מה מבדל אותך מעסקים מתחרים ובכלל, כיצד תבלטי מבעד לכל הרעש? איך תגרמי ללקוחות לבחור דווקא בך? מה האישיות או ה־DNA הייחודי שלך שבגינו הלקוחות בוחרים בך שוב בכל יום מחדש? בידול נכון יכול לקדם את העסק שלך, לפתח נאמנות לקוחות ולשפר את הרווחיות.

     

    12. תלמדי את העסקים בענף שלך ואת המתחרים: זה הזמן לפנות לכל מי שאת מכירה ולשאול שאלות וללמוד מניסיונם של אחרים. הרשמי לפורומים של בעלי המקצוע ברשתות חברתיות, הצטרפי לקהילות נשים עצמאיות וקהילות רלוונטיות למקצוע. בדקי האם קיימות התארגנויות עירוניות - יש מקומות בהם הרשות המקומית או העירייה מארגנים קבוצות עסקים. כך תוכלי ללמוד מה נכון או לא נכון לעשות ומול מי את תתחרי בעתיד. עשי עבודת ריגול תעשייתי - זה מאוד לגיטימי ומועיל.

     

    13. הגדירי את קהל הלקוחות שלך – כולם זו לא תשובה. גם אם קהל היעד שלך מאוד רחב, עדיין ראוי שתשאלי את עצמך שאלות שיעזרו להגדיר אותו בצורה נכונה ומדויקת יותר. לעיתים קיים פער בין הקהל שישתמש במוצר/שירות, לבין מי שירכוש אותו. לכן חשוב לשאול, למשל, מי משלם בפועל. לכל מוצר או שירות יש קהל לקוחות ממוקד שיש להבינו ולבסס עליו את הפעילות השיווקית.

     

    14. תכנני את תזרים המזומנים, זה הבסיס להתנהלות הכלכלית שלך: התקופה הראשונה בחיי מרבית העסקים הצעירים מאופיינת בחוסר יציבות מבחינת זרם ההכנסות. רצוי לתכנן מראש, לפחות את השנה הראשונה מבחינה תזרימית. מה צפי ההכנסות המתוכנן מהעסק וממקורות אחרים שיש לך ביחס להוצאות הרגילות שלך, הוצאות ההקמה וההוצאות השוטפות של העסק, לצד איזה חסכונות יש לך וכמה מהם את מוכנה "לבזבז" בחייו הראשונים של העסק. בלי תזרים מזומנים יציב ומתוכנן יהיה מאוד קשה להחזיק מעמד, ותכנון הוא כלי חשוב כדי להצליח.

     

    15. זכרי שמיתוג זה לא רק לוגו: כל עסק חדש רוצה להפוך למותג ולהפוך למוצר או השירות הכי מוכר ואהוב בתחום. יש גירויים, סמלים והסחות דעת וביניהם עלייך לייצר מיתוג זכיר שמשקף את המוצר או השירות שלך. מיתוג הוא לא רק לוגו, הוא תדמית העסק ותנאי הכרחי להצלחתו. הביסוס הזה גם יגדיר את מהלכי השיווק העתידיים שלך ואיך שיתפוס אותך קהל הלקוחות שלך. ובאשר ללוגו עצמו: מומלץ לרוץ כמה חודשים עם העסק ולגבש היטב את האג'נדה שלך ורק אז לעצב אותו עם איש מקצוע.

     

    16. לעולם אל תפסיקי להתפתח ולהתאים את עצמך לצרכים המשתנים של השוק: השוק העסקי משתנה על פני הזמן, ועלייך להיות עם היד על הדופק בכל השינויים שיכולים להשפיע על העסק שלך ולהיות קשובה לצרכים המשתנים של הלקוחות. הקצי זמן וכסף לקורסים, השתלמויות וגם כנסים בינלאומיים שמדויקים לך, ושמרי על היכולת להסתגל לשינויים תכופים הדורשים התאמות ברמת העסק.

     

    17. הקצי מקום אמיתי לתמיכה ולפרגון סביבך. היציאה לעצמאות דורשת משאבים רבים - פיזיים, כספיים, נפשיים ורוחניים. קשה עד בלתי אפשרי יהיה להצליח אם לא תקבלי תמיכה מהבית. לכן, כדאי לקיים שיחה עם בן הזוג, להסביר מול מה אתם עומדים כתא משפחתי ולוודא שיש את התמיכה הנדרשת. אפשר ומומלץ להסתייע ביועץ כדי שישקף לכולכם את התהליך הצפוי, על כל יתרונותיו וחסרונותיו.

     

    זה גם הזמן לוודא כי כל בני הבית מבינים שהעצמאות שלך היא דרך חיים. ולא רק בתוך הבית: דאגי לסביבה תומכת שתהיה איתך שם בכל שעה וסנני קולות מהסביבה הפחות תומכת.

     

    18. החלטות בוחנים לפי הסדר הבא – עסקי, כלכלי, מיסוי: לפני כל החלטה, בחני האם היא מקדמת אותך עסקית (האם היא מכוונת אותך לעבר המטרות שהגדרת לעצמך והאם היא מתאימה לערכים שלך?). כשהתשובה חיובית עברי למבחן הכלכלי (האם היא מייצרת לך את הרווח הכלכלי שרצית? האם היא מאפשרת לך להשיא את התשואה שציפית לקבל על הפעילות?). כשהתשובה חיובית בחני את ההחלטה מבחינת מיסוי (האם ניתן לבצע את הפעילות העסקית שמקדמת אותך ומייצרת רווח מספק בצורה כזאת שתשלמי רק את מינימום המס החוקי הנדרש?). אם אחת מהתשובות היא שלילית - עצרי וחשבי מסלול מחדש לגבי המהלך הזה.

     

    19. שיווק ומכירות זה לא צחוק: סיכוי גדול שכשכירה לא התמודדת עם אתגר השיווק והמכירות. כעצמאית תהיי חייבת להתמודד איתם, אחרת - לא יהיה כאן עסק. חשוב להשקיע בלימוד השיווק והמכירות כי זה לרוב הדבר הכי פחות אהוב והכי מתבקש. מה גם שאף אחד לא יעשה זאת טוב ממך.

     

    20. זכרי שסבלנות, תבונה וביקורת (עצמית ובמידה) מאוד חשובות להצלחתך. הקמת עסק לוקחת זמן. הרבה זמן. ונדרשת הרבה תבונה, ביקורת עצמית והבנה שכל הזמן צריך לשפר, לשנות, לבחון ולהתקדם. חשוב שיהיה לך גם את הגריט, אותו מרכיב נסתר שמהווה את הבסיס האיתן עליו עומדות הנשים המצליחות - להט, תשוקה ויכולת התמדה. אם אין לך אותו, כנראה את בעסק הלא נכון.

     

    21. מישהו לרוץ איתו. לאורך זמן, ובמינון הנכון. לא משנה כמה בכירה היית כשכירה, עד היום - היה לך מנהל. עכשיו זה עומד להשתנות. את זו שצריכה להגדיר את החזון, המטרות, היעדים וכמובן את הדרך. קחי איתך לדרך מישהו שכבר עשה את התהליך. מישהו שיכוון, יזהיר מ"בורות", וגם ימריץ ויעודד. זה יכול להיות מנטור, יועץ או חברה שאת מוכנה לספר לה הכל כי יהיו גם רגעים לא קלים. ומותר להיכשל. אבל מישהו צריך להיות שם כדי להנחות ולהחזיר למסלול.

     

    22. עבדי עם תוכנית עסקית מסודרת ומדי פעם רענני אותה בהתאם למה שקורה בשטח. חשוב להיות מתוכננת אבל באותה מידה - חשוב להיות גמישה ולשים לב למה שקורה בדרך.

     

    23. תמחור נכון הוא בסיס חשוב. אל תתפתי למכור בזול רק כדי למכור כי זה גם לא יהיה לך משתלם כלכלית וגם יגרום לתסכולים אצלך. הכיני דרגות שונות של שירותים ומוצרים כדי להשאיר בחירה ללקוחות שלך לרכוש את מה שמתאים ומשתלם להם.

     

    24. עבדי על עניין הסדר והארגון וכן על המשמעת העצמית שלך. צ'פרי את עצמך כשאת מסיימת משימות, היי צמודה ליומן ודאגי להתנהלות מאורגנת ומופתית. קבעי פגישות גם עם עצמך. אם זה לא יהיה כתוב ביומן - זה כנראה לא יקרה.  

     

    25. אל תקטרי. נכון, תמיד יש על מה וזה סוג של פורקן מיידי, אבל זה עלול לגרום לנזק שלא ניתן לאמוד. כי על מה תרצי להוציא קיטור? על מה שנתפס בעינייך כבעיה, חוסר צדק, או סתם אירוע מעצבן, אבל דווקא הוצאת הקיטור היא זו שמייצרת עוד ועוד ממנו. כדי לשחרר את זה, כתבי את האירוע על נייר, והכניסי לקופסה שעליה כתוב - "בעיות קטנות ומרגיזות - כבר חושבת על פתרון". די מהר תגלי רעיונות יצירתיים. כדי לשמור על מחוייבות גבוהה והנאה בעבודה, מומלץ להכין גם קופסת תודות וברכות מלקוחות, ואם תעבדי נכון יהיו לך הרבה כאלה.

     

    כך הן עשו את זה

    חמש נשים שהיו שכירות והפכו לעצמאיות מעניקות את עצת הזהב שלהן

     

    גל נמני ממודיעין, מנחת סדנאות בתחום החדשנות וההנגשה הטכנולוגית לבעלי עסקים, ארגונים ומוסדות חינוך. "אני מציעה לכל אישה שרוצה להגשים את עצמה ואת חלומותיה ללכת עם החלום, אך בחוכמה. לפני שאת מחליטה לצאת עם החלום, בדקי והתייעצי. אני מוקפת בחברות עצמאיות - כל אחת עושה את הדבר שהיא הכי־הכי אוהבת, אבל אני רואה גם כאלו שנגרמה להן עוגמת נפש או שביזבזו כסף בלי לראות תוצאות, רק בגלל אותו אי־דיוק. גם אני הגשמתי את החלום שלי לעשות את מה שאני עושה, אחרי חשיבה מעמיקה, ניסוח של הדברים, חקר ובדיקת היתכנות להצלחה".

     

    גל נמני | צילום: מהאלבום הפרטי
    גל נמני | צילום: מהאלבום הפרטי

     

    תהילה אביטל מירושלים, בעלת חברת תיירות פרטית לטיולים מאורגנים לנשים. "אני מדמה את המעבר הזה למסע: לפניו צריך לנשום עמוק, להתרחק מאויבים (אנשים שינסו להניא אותך מהמטרה ויגידו לך שאת לא נורמלית שאת עוזבת משרה בטוחה עם משכורת מסודרת ושכמוך יש המון בשוק). הייתי מורה במשך שנים ואף אחד לא הבין איך ויתרתי על התנאים הסוציאליים ועל אזור הנוחות. אבל במסע הזה צריך גם מפה וספרי הדרכה - חשוב ללמוד בלי הפסקה על כל ההיבטים של העסק שלך ולשלוט בכל התחומים. חשוב גם ליהנות מהדרך הזו, להתלהב מכל דבר קטן ולהיות בשיא התשוקה והאהבה תוך כדי ראייה אל האופק - צריך שיהיה לך חזון לגבי העתיד הרחוק ותוכנית כיצד להגיע לשם".

     

    תהילה אביטל | צילום: מהאלבום הפרטי
    תהילה אביטל | צילום: מהאלבום הפרטי

     

    טרי אדלר מפתח־תקווה, נטורופתית ומאמנת ב־NLP לבריאות, מנחת סדנאות ומרצה בארגוני אמונה עצמית. "חשוב שתקצי לך פינת עבודה, בה תקבלי את הלקוחות/המטופלים ושם תארגני ניירת ויומן. גם בימים שאני עובדת על המחשב אני מתלבשת, יוצאת לעבודה ואף פעם לא נשארת עם פיג'מה. כשאני מקבלת שיחת עבודה היא תמיד תתנהל בפינת העבודה ולא תוך כדי קניות בסופר. האנרגיה עוברת בטלפון והלקוחות מרגישים הכל".

     

    טרי אדלר | צילום: מהאלבום הפרטי
    טרי אדלר | צילום: מהאלבום הפרטי

     

    אביגיל שילה מגבעת־שמואל, מאפרת וקוסמטיקאית. "במשך שנים הייתי שכירה, מנהלת בעסק גדול ומצליח עם 60 עובדים. שם רכשתי מיומנויות בין־אישיות שלקחתי איתי לעסק והבנתי שהגורם האנושי הוא שקובע. עם החשיבות העצומה במקצועיות, חשוב ביותר להיות אנושית, נעימה ורגישה ללקוחות, באיזה תחום שבו תבחרי. בקורס היזמות לימדו אותנו תרגיל נפלא - לפנות אל מספר לקוחות ולשאול למה הגיעו דווקא אליי. כשסיפרתי למרצה שהגיעו אליי בגלל שזו אני ואף אחת לא דיברה על המקצועיות, היא ענתה שזה סוד ההצלחה - למגנט אלייך את הלקוחות".

     

    אביגיל שילה | צילום: מהאלבום הפרטי
    אביגיל שילה | צילום: מהאלבום הפרטי

     

    רונית ביטון מתל־מונד, עוסקת בייעוץ, הדרכות ושיווק ברשתות החברתיות. "אישה שהייתה שכירה, רגילה שדאגו לה לכל - לרכב, לטלפון ואפילו לארוחת הצהריים. אני שמחה שנכנסתי לעולם העצמאות אחרי אימון אישי שעברתי. המעבר לא קל וצריך איש מקצוע שמסביר, מכין אותך וגם הופך אותך לחסינה מול כל הקולות שנשמעים מסביב ולפעמים מקשים על המוטיבציה".

     

    רונית ביטון | צילום: מהאלבום הפרטי
    רונית ביטון | צילום: מהאלבום הפרטי

     

    mirilivi@gmail.com

     

    ייעוץ מקצועי: רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה המפעילה את מערך מעוף; רו"ח איל דרורי, הבעלים של "אלדר יועצים"; שרון גולדנברג, רואת חשבון ויועצת פיננסית לעסקים, בודקת שכר מוסמכת והבעלים של paycheck - מומחים לבדיקות שכר; נאוה שמואל, מתרגמת ייעוד לכסף, יזמית ומנטורית עסקית; ענת מישר, יועצת עסקית ומאמנת נשים אחרי לידה ובצמתים בחיים

     


    פרסום ראשון: 15.04.19 , 21:50
    yed660100