yed300250
הכי מטוקבקות
    ה"אדיר" בטיסה מעל הנגב | צילום: חיל האוויר
    חדשות • 24.04.2019
    אדיר בריבוע
    מהשבוע, בבסיס חיל האוויר בנבטים כבר יש שתי טייסות של האף־35 אדיר - מערכת הנשק המתקדמת ביותר שבידי ישראל • ליחידה החדשה הוענק השם "מגיני הדרום", כדי להנציח טייסת עבר שפעלה עשרות שנים, לחמה בכל המלחמות מאז מבצע קדש ואיבדה בקרבות 23 טייסים • בחודשים הקרובים תכשיר את אנשיה ותקלוט מטוסים חדשים שמיוצרים כיום בארה"ב, והיא צפויה להיות מבצעית בשנה הבאה
    יוסי יהושוע

    חיזוק משמעותי לחוד החנית של צה"ל: חיל האוויר פתח השבוע טייסת חדשה, שנייה במספר, שתפעיל את מטוס הקרב אף־35 "אדיר", המטוס המתקדם ביותר שבשירות כיום.

     

    כפי שנהוג בחיל האוויר, הטייסת החדשה לא קיבלה מספר ושם חדשים, אלא את אלה של טייסת 116, "מגיני הדרום", שנסגרה בעקבות קיצוצי תקציב לפני כארבע שנים לאחר עשרות שנות פעילות.

     

    "בשבוע שעבר חנכנו בטייסת 116 את מבנה ההקמה וחשפנו את הסמל המחודש של הטייסת, שמבוסס על הסמל המקורי", סיפר מפקד הטייסת, סא"ל נ'. לדבריו, הקמת טייסת 116 הופכת את האדיר מטייסת למערך, ו"חלק נכבד מתהליך ההקמה עוסק במורכבותו של המעבר הזה. אנחנו לוקחים טייסת שהתפתחה מאוד, שומרים עליה חזקה ומצמיחים לצידה טייסת נוספת". הטייסת החדשה צפויה להפוך למבצעית בתחילת 2020.

     

    עד כה הגיעו לישראל 14 מטוסים שמשתתפים בפעילות מבצעית, ומטוס נוסף עבר לידי חיל האוויר בארצות הברית. קצב ההצטיידות הוא של 6 מטוסים בשנה, ועד 2024 תושלם העסקה של 50 מטוסים. אז תצטרך ישראל להחליט האם לממש את האופציה לרכוש עוד 25 מטוסים או טייסת F-15i. חיל האוויר פועל בסוריה מול מערכות הנ"מ הרוסיות, וניתן להעריך כי גם מטוסי האדיר השתתפו בתקיפות וצברו ניסיון מבצעי. נכון לעכשיו הם לא פעלו מול מערכות ההגנה אס־300, אבל בעבר דווח ממקורות זרים כי המטוסים הללו התאמנו מול האתגר הזה.

     

    טקס פתיחת הטייסת החדשה | צילום: דובר צהל
    טקס פתיחת הטייסת החדשה | צילום: דובר צהל

     

     

    לפני שבועיים נעלם מטוס קרב חמקן F-35 של חיל האוויר היפני ממסכי המכ"ם בעת שהיה בטיסת אימונים שגרתית מעל האוקיינוס השקט, צפונית ליפן. שר ההגנה היפני הודיע כי כל 12 מטוסי ה־F-35 בחיל האוויר היפני מקורקעים בינתיים. טייסת 116 הוקמה בשנת 1956 כטייסת מטוסי מוסטנג תחת השם "טייסת הכנף המעופפת". ב־1961 הוצא מטוס המוסטנג מהשירות, והטייסת נסגרה. באוקטובר 1961 היא הוקמה מחדש בבסיס חצור עם הטייסים ומטוסי המיסטר IV של טייסת 101, וזמן קצר לאחר מכן עברה בחזרה לבסיס תל נוף. ב־2002 סיימה הטייסת את טיסותיה המבצעיות כטייסת סקייהוק, וב-2003 קלטה את מטוסי ה"נץ" (F-16A/B) ושמה שונה ל"מגיני הדרום".

     

    במהלך השנים איבדה טייסת 116 עשרים ושלושה מטייסיה במלחמות ישראל, ביניהם טייס אחד במבצע קדש, שניים בששת הימים, אחד במלחמת ההתשה ושניים במלחמת יום כיפור. הטייסת הינה הטייסת הראשונה מאז הקמת בסיס נבטים ב - 1983, וב־2015 נסגרה כטייסת "נץ", במה שהיווה את סוף העידן המבצעי של מטוס הנץ בחיל האוויר.

     

    גם טייסת מטוסי האדיר הראשונה קיבלה את שמה ומספרה של טייסת שנסגרה - טייסת 140 ("נשר הזהב"), שהוקמה ב־1950 ושימשה לאימון חניכי קורס טיס. היא הוקמה מחדש ב־1973 כטייסת סקייהוק, ושוב ב־1986 כטייסת מטוסי נץ. כחלק מצעדי הקיצוצים שנעשו במערכת הביטחון בסוף שנת 2013, נפרד חיל האוויר מטייסות מבצעיות ובהן טייסת 140, שנסגרה באוגוסט 2013 ואוחדה עם טייסת 116 השכנה. בחודש יולי 2015 נפתחה מחדש כטייסת ה"אדיר" הראשונה, והוכרזה כמבצעית בדצמבר 2017.

     

    סמל חדש של התחלה חדשה

     

    "היה חשוב לנו להיות נאמנים לסמל המקורי של טייסת 116 ", מסביר סא"ל נ', מפקד צוות ההקמה של הטייסת החדשה. "כדי לסמל את המעבר מהדור הראשון של המטוסים לדור החמישי, הפכנו את הצבעים וחילקנו את הכנף לחמישה מקטעים. הוספנו שמונה פסים אפורים שמסמלים שתי רביעיות 'אדיר', כשהנקודות שמאחוריהם יוצרות את המילים 'טייסת 116 ' בקוד מורס".

     

    סמל טייסת אדיר הראשונה
    סמל טייסת אדיר הראשונה

     

    מסל טייסת אדיר השנייה
    מסל טייסת אדיר השנייה

     


    פרסום ראשון: 24.04.19 , 23:55
    yed660100