עדיקה רוצה לפרוץ לארה"ב
רשת האופנה השיקה אתר בינלאומי • המנכ"ל, דדי שוורצברג, ל"ממון": "תמיד שאלו אותנו למה אנחנו לא יוצאים לחו"ל. עד סוף השנה נבחן את עצמנו, ונשקיע בזה לפי הגידול"
"עכשיו אנחנו מפנים את פנינו לעולם" - כך אומר ל"ממון" מנכ"ל עדיקה, דדי שוורצברג.
עדיקה, מקבוצת גולף, מחזיקה אתר אינטרנט ורשת אופנה לצעירות. ברבעון הראשון היא רשמה רווח תפעולי של 600 אלף שקל בלבד, והפסד נקי של כ־966 אלף שקל. המכירות צמחו ב־18%, אך הסכום פר־קנייה באתר ירד ב־18%, ל־164 שקל.
לדברי שוורצברג, "שוק האופנה במשבר. זה היה רבעון קשה. כמו כל הענף, סבלנו מכך שפסח חל רק באפריל ומהתארכות החורף - מכרנו במארס בגדי חורף בסייל במקום אביב במחיר מלא. והיו גם המצב הביטחוני והשקעה באתר שפונה לחו"ל".
ואכן, מתחת לרדאר השיקה עדיקה אתר בינלאומי, adika.com. זאת לצד המשך פיתוח הפעילות בישראל, שכוללת שש חנויות (שביעית תיפתח ביוני בתל־אביב) וקטגוריות חדשות באתר, כמו פריטים לגילאי 8־14 ומותגים כמו סניקרס. שוורצברג: "אנו מתמקדים בארה"ב באזורים כמו מיאמי ולוס־אנג'לס. האתר פתוח לכל העולם אבל מתמקד שם. אנחנו עושים זאת באופן מבוקר שלא יסכן את החברה".
איך יכירו אתכם בארה"ב? אינסטגרם?
"כן, זה כלי מרכזי. החשבון שלנו באינסטגרם עבר לאנגלית. הניחוח יהיה בינלאומי, אבל נתמקד בארה"ב, כי אנחנו מזהים שם מדינות שרלוונטיות לנו עם מזג אוויר דומה לישראל. הקמנו את האתר בסוף הרבעון. שכרנו משרד יח"צ מקומי, שלחנו משפיעניות אינסטגרם לפורמולה 1 ולקאן. לא לקחנו סיכוני מלאי - כל המשלוחים יוצאים מפה דרך DHL אספרס, למרות שזה פוגע ברווחיות. עד סוף השנה נבחן את עצמנו, ונשקיע בזה לפי הגידול. תמיד שואלים למה אנחנו לא יוצאים לחו"ל. גם מנכ"לית פייסבוק שאלה".
כמה הזמנות יש לכם מחו"ל?
"ברבעון השני נפרסם מספרים. התחלנו בשבועות האחרונים, והוצאנו כבר מאות הזמנות".
מה הפעילות שלכם בסין?
"אנחנו מייצרים שם והתחלנו פעילות לפני כחצי שנה בטאו באו (האיביי הסיני, מ"ק) על אש קטנה".
למה יש משבר בענף?
"שוק האופנה הולך לאונליין. צעירות לא מעלות לאינסטגרם אותו בגד פעמיים, ורוצות טרנדים ומחיר נמוך. גם הרגולציה לא נכונה - הפטור ממע"מ בקניות אונליין מחו"ל יוצר עיוות. הרשתות מורידות מחירים, אבל לא השכילו לשנות שיטות ייצור. אנחנו אופנה מהירה, מייצרים לחודש הבא, עם חצי ימי מלאי לעומת המתחרים. התאמנו את עצמנו".
אז למה יש לכם חנויות פיזיות?
"כי השוק הולך לכיוון רב־ערוצי. זה מוזיל את הלוגיסטיקה, בנות עושות החזרות דרך החנויות, אוספות שם הזמנות. זה שילוב מנצח".
תפתחו באמזון?
"לא חושב שאני צריך להיות שם כדי למכור בארץ. העמלה מטורפת".

