בגרות לחיים
במשך שנים עוסקים תלמידי כפר הנוער מאיר שפיה בגידול גפנים ובייצור יין ביקב שהקימו - ומוכרים את תוצרתם • השנה, לראשונה, הם גם ניגשים לבגרות חמש יחידות במסלול האדום (או הלבן) • ולכל מי שדואג: במהלך השיעורים הם לא שותים, אלא בעיקר טועמים ומריחים
גם לימודים מעניינים וכיפיים, וגם אופציה למקצוע לחיים: בכפר הנוער מאיר שפיה ניגשים השנה חלק מהתלמידים למבחן בבגרות שעליו היו חולמים רבים מתלמידי ישראל – גידול גפנים וייצור יין.
זה שנים ארוכות שבית הספר בכפר הנוער מקיים שיעורים בייננות. בכפר יש כרמים המתפרסים על פני 40 דונם, ובהם מגדלים התלמידים גפנים. לאחר הבציר הם מייצרים מהענבים יין ביקב מודרני שגם הוא קיים בכפר זה מכבר. שם היין הוא "שפיה", ומדי שנה מייצרים התלמידים כ־2,500 בקבוקים שאותם הם מוכרים בכפר הנוער. המחיר לבקבוק: 70 שקלים. הרווחים: לתועלת התלמידים.
לפני כשלוש שנים ביקרו בכפר אנשי הפיקוח על מקצוע מדעי החקלאות במשרד החינוך, ואז עלה רעיון להקים בבית הספר מסלול חדש לבגרות, בגידול גפנים וייצור יין.
בתחילת שנת הלימודים הנוכחית החל המסלול לפעול. ההיענות הייתה נרחבת ונרשמו כ־30 תלמידים. מבחן הבגרות ביין הוא ברמה של חמש יחידות, והשנה הם ניגשו אליו לראשונה. החלק המעשי כבר מאחוריהם, וביום חמישי הם ייגשו למבחן העיוני.
את המסלול הייחודי הקימה רות ברוכאל, אוצרת יין, סומליה ושופטת בינלאומית של יינות המשמשת גם כמנחה בהוראת המקצוע בכפר הנוער. תוכנית הלימודים מלווה על ידי אגרונומים ואנשי מקצוע מתעשיית היין. "יש צורך רב, בתעשייה ובחקלאות, בדור המשך של כורמים מקצועיים המכירים את המגבלות ומאפייני הטבע המשפיעים על איכות הענבים מצד אחד, ואת יכולתו של הכורם המקצועי לטייב את איכות הענבים על ידי טיפולים נכונים ומדויקים לאורך השנה מצד שני", אמרה. "התלמידים לומדים ועובדים בכרמים כל השנה ומתנסים בגידולי ענבים, בייצור יין, בטעימות יין, בתיירות יין, ועוד".
חלק מההורים, ששמעו מילדיהם חוויות, ביקשו להשתתף גם הם בשיעורים כדי להרחיב את השכלתם בתחום היין. כדי למנוע תופעות לא רצויות, במהלך השיעורים התלמידים כמעט לא שותים מהיין שיצרו, אלא רק טועמים אותו, וזאת כמובן כדי לבחון האם הוא איכותי במידה מספקת. "אין חשש שהטעימה הזו תעודד את התלמידים לשתות", מבהירה ברוכאל.
דוד ליף, תלמיד י"ב שהגיע מרוסיה ולומד בכפר הנוער במסגרת תוכנית "נעלה", מסכם: "הלימודים במסלול הזה יצרו אצלי רצון להמשיך בלימוד יין במסגרת אקדמית, באיטליה או בספרד. מדובר במקצוע מעניין ומאתגר". על הליך טעימת היין אמר: "למעשה, ביין בעיקר מריחים ולא שותים. נדרש רק שלוק קטן כדי לבחון את איכותו".