חמישי 20 ביוני 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    שאטרסטוק
    חדשות • 11.06.2019
    מנותקים
    בעוד כשבועיים צפוי שדה דב בתל־אביב להיסגר, ואז הנתיב האווירי לאילת יהיה מנתב"ג לנמל התעופה החדש רמון - מה שעלול להפוך את הטיסה לממושכת יותר מנסיעה מסוכנת במכונית • התושבים מוחים: נאבד את קו החמצן שלנו, זה פוגע בתיירות ובחולים שנזקקים לטיפולים • ראש העיר: הממשלה פוגעת במצביעים שלה, אעזוב את הליכוד
    יובל קרני, דני שדה וענבר טויזר

    במשך עשרות שנים אילת הייתה עיר הקיט המרכזית מבחינת תיירות הפנים הישראלית. מה שהתחיל בהנפת דגל הדיו עם כיבוש משטרת אום־רשרש ממש במלחמת השחרור התפתח למלונות פאר עמוסים, טיילת שוקקת, שמורת אלמוגים, ריף דולפינים, ברים, מסעדות ומה לא. וגם בית לכ־50 אלף תושבים. עכשיו, שינוי בדרך האווירית לאילת - קו החמצן שלה - מאיים על כל אלה, לדברי התושבים, שמתכוונים למחות, ביחד עם ראש העיר שלהם.

     

    בעוד קצת יותר משבועיים, לאחר 80 שנות פעילות, אמור להיסגר שדה התעופה על שם דב הוז (שרובנו מכירים רק כ"שדה דב") ופעילותו תעבור לנתב"ג. סגירתו תצטרף לסגירת שדה התעופה שפעל בתוך העיר אילת, והעברת הפעילות שלו לשדה התעופה רמון החדש, שנמצא מחוץ לעיר. אחרי השינויים, הטיסה לאילת מתארכת במידה כזאת, שעבור רבים היא כבר אינה אפשרות שימושית.

     

    אתמול החריף המאבק ועבר למישור הפוליטי. גורמים בכירים בליכוד אמרו אתמול כי סגירת שדה דב גורמת נזק אלקטורלי ותדמיתי למפלגה. ראש עיריית אילת, מאיר יצחק־הלוי, סיפר אתמול, כי 45% מתושבי אילת הצביעו לליכוד בבחירות האחרונות, והוא יפעל שזה לא יקרה בבחירות הקרובת. יצחק־הלוי הודיע כי הוא וסגני ראש העירייה עוזבים באופן מיידי את תנועת הליכוד במחאה על התנהלות הממשלה בעניין. "65% מהאילתים בחרו בי", אמר אמש. "הנאמנות שלי היא להם - ולכן אני מחזיר את כרטיס הליכוד שלי ואמשיך להילחם".

     

    בשבוע הבא צפויה להיערך הפגנה של חולים וחולות תושבי אילת, שמטופלים במרכז, מול מעון רה"מ בירושלים. שירז קדם (43), תושבת אילת שחולה במחלה כרונית נדירה בכלי הדם, אמרה אמש: "אנחנו מרגישים די אבודים ולא אופטימים. אנחנו הולכים להיות תקועים בדרכים במשך שעות, באופן קבוע. אני עדיין לא מעכלת את זה".

     

    מנהל בית החולים "יוספטל" ומחוז אילת, ד"ר אלדר ברקוביץ', אמר: "סגירת השדה תהיה אסון עבור המטופלים והרופאים כיוון שזה עורק תחבורה ראשי בשני הכיוונים. האחד: בהבאת רופאים יומיומית לאילת. השני: פגיעה במטופלים, ובראשם חולים אונקולוגיים, שטסים על בסיס יומי לטיפולים במרכז".

     

    לרופאים מצטרפים ראשי ענף התיירות. לדבריהם, כבר בחודש שעבר, מאי, הורגשה צניחה של 25% בתנועת הטיסות לאילת: 101 אלף נוסעים בהשוואה ל־134 אלף נוסעים במאי 2018. "מה שיקרה, זה שאנשים יעדיפו לטוס לחו"ל או לנסוע במכונית ולהסתכן בתאונה ‑ ולא לטוס לאילת מנתב"ג לרמון", אמרו אמש גורמי תיירות.

     

    כך שדה בתל־אביב משפיע על אילת | דני שדה

    מדוע סוגרים את שדה דב?

    שדה דב ממוקם על קרקעות פרטיות בשטח שנקרא "הגוש הגדול". בעלי הקרקעות, בצדק מבחינתם, דורשים לקבל אותן לאחר מאבקים של שנים במטרה להקים עליהן בתים או למכור את המגרשים. תאריך הסגירה הסופי הוא 1 ביולי. לאחר מכן לא תהיה כל פעילות בשדה דב.

     

    מה אכפת לעיריית אילת ולתושבי העיר שסוגרים שדה תעופה בתל־אביב?

    באילת מעריכים כי סגירת השדה תגרום לצניחה במספר הנופשים שיגיעו מהמרכז. לדבריהם, נתב"ג לא יוכל לקלוט את כל הטיסות שיוסטו משדה דב — אך ברשות שדות התעופה דווקא בטוחים שיוכלו לקלוט את התנועה וגם לתת לה עדיפות בהמראות ובנחיתות.

    בנוסף, טוענים באילת, הדרך מנתב"ג עלולה להאריך משמעותית את זמן הטיסה לאילת וממנה ותגרום סבל רב גם לחולים שנזקקים לטיפולים במרכז הארץ. באילת מזהירים כי כדי להגיע לנתב"ג ולאחר מכן לאילת דרך שדה רמון החדש בתמנע ייקח כשלוש שעות יותר לעומת המצב היום. במצב כזה נופשים יעדיפו לטוס לחופשה ביעדים קרובים בחו"ל, כמו איי יוון.

     

    ואין אפשרות להשאיר את שדה דב פתוח?

    הנושא עבר כבר כל ערכאה משפטית וגם כל ועדה אפשרית וגם החלטה בממשלה. תיאורטית, שר הביטחון יכול למצוא פרצה ולהסביר שהשדה חיוני מבחינה ביטחונית — אבל היועץ המשפטי לממשלה הודיע לו שאסור לו לעשות זאת לפני הבחירות. 

     

     

     

     


    פרסום ראשון: 11.06.19 , 23:54