שישי 19 ביולי 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: שאטרסטוק
    ממון • 12.06.2019
    פייסבוק מציעה: נשלם לכם כדי לעקוב אחריכם בסמארטפון
    פייסבוק תקיים את המעקב באמצעות אפליקציה לאנדרואיד • החברה מתחייבת שהאפליקציה לא תעביר תכנים אישיים כמו הודעות, סיסמאות או אתרים שבהם גולש המשתמש
    מאת ישראל וולמן

    פייסבוק מתכוונת לשלם למשתמשים תמורת האפשרות לעקוב אחר אופן השימוש בסמארטפון שלהם. את המעקב תקיים פייסבוק באמצעות אפליקציה חדשה שפיתחה למכשירי אנדרואיד, Study. האפליקציה תדווח לחברה בין השאר על מיקומו של בעל המכשיר, אלו אפליקציות מותקנות בטלפון שלו, כמה זמן הוא מקדיש לשימוש בכל אחת מהן, ועוד.

     

     

    |
    |

     

    פייסבוק מתחייבת שהאפליקציה לא תעביר תכנים אישיים ספציפיים כמו הודעות, סיסמאות או אתרי אינטרנט שבהם המשתמש גולש.

     

    החברה טרם מסרה מה יהיה גובה התשלום עבור ההסכמה לשימוש באפליקציה, אבל ציינה כי היא תושק בינתיים בארה"ב ובהודו בלבד. Study תהיה זמינה רק במערכת ההפעלה אנדרואיד, שמאפשרת יותר גישה למידע על המשתמש מאשר iOS של אפל; אפל גאה בכך שהיא אוסרת על אפליקציות לאסוף מידע על יישומים אחרים המותקנים במכשיריה למטרות ניתוח או פרסום.

     

    לא כל אחד יוכל להירשם: החברה מתכוונת לפרסם מודעות ברשת על האפליקציה, תאפשר למועמדים להציע את עצמם, ותשלח לנבחרים בלבד הזמנה להוריד את האפליקציה. קיבלתם הזמנה? תוכלו ללחוץ ולהירשם.

     

    צוקרברג | צילום: שאטרסטוק
    צוקרברג | צילום: שאטרסטוק

     

     

    רק בחודש ינואר האחרון סגרה פייסבוק אפליקציה דומה, "ריסרץ'", שנועדה לבני נוער ולצעירים בגיל 13־35, לאחר שהתברר כי בגרסתה לאייפון היא עקפה את כללי הפרטיות של אפל. על השימוש ב"ריסרץ'" שילמה החברה למשתמשיה 20 דולר בחודש. לפני שנה הסירה אפל מחנות האפליקציות שלה את האפליקציה הישראלית Onavo בטענה דומה, לפיה אספה מידע על משתמשים.

     

    השקת Study מלמדת על הצורך של פייסבוק בלימוד מתמיד של הרגלי המשתמשים שלה לצורך המשך הפיתוח של מוצריה, גם אחרי שערוריות הפרטיות הגדולות שבהן הייתה מעורבת החברה בשנתיים האחרונות.

     

    עם זאת, פייסבוק למדה לקח: האפליקציה תהיה זמינה רק לבוגרים בני 18 ויותר, ותציג סדרה של מסכים המתארים בפירוט אילו נתונים בדיוק היא אוספת.

     

    כדי לקבל את התשלום מהחברה, המשתתפים צריכים להיות בעלי חשבון PayPal (המוגבל לגיל 18 ומעלה). על פי פייסבוק, הנתונים שייאספו באפליקציה ינותחו גם ביחס לנתונים אחרים הידועים על המשתמש, אבל הם לא יקושרו לחשבון הפייסבוק שלו ולא ישמשו למיקוד מודעות מסחריות.

     

    בהודעה שפירסמה על השקת האפליקציה קובעת החברה: "אנו יודעים כי בסוג כזה של מחקר אנשים חייבים לדעת בבירור למה הם נרשמים, איך המידע שלהם ייאסף וייעשה בו שימוש, וכיצד לבטל אותו בכל רגע".

     

    מנהל תחום האבטחה בחברת ניהול ההון מוס אדמס, נתן וונצלר, אמר אתמול לאתר "גרדיאן" הלונדוני כי "הצגת המידע מראש צריכה להיות הנורמה בעבור כל חברה העושה שימוש במידע האישי של משתמשים לצורך הפקת הכנסות". "עם זאת", הוסיף וונצלר, "הטבע האנושי הוכיח לנו כי מתן פרס כלשהו, לא משנה כמה הוא קטן, מספיק לעיתים קרובות כדי לגרום לאנשים לנדב את המידע האישי שלהם".