מטוס קרב
דיקלה אביטבול הייתה בדרך חזרה מטיול מאורגן בבודפשט כשצוות המטוס ההונגרי פתח את דלתות החירום ללא נוהל מסודר והיא נפלה מגובה של שתי קומות אל הקרקע ונפצעה אנושות • שנה וחודשיים אחר כך, כשהיא סובלת מפגיעה נוירולוגית וזקוקה לסיוע צמוד 24 שעות ביממה, היא תובעת את חברת ישראייר: "החיים של כולנו נעצרו" • מהחברה נמסר: "נגיב בערכאות המשפטיות המתאימות"
שנה וחודשיים לאחר שנפצעה בתאונה בטיסה מבודפשט לישראל במסגרת טיול מאורגן, הגישה בשבוע שעבר דיקלה אביטבול (39), אם לשניים מלוד, תביעה לבית־המשפט המחוזי בתל־אביב נגד חברת ישראייר, חברת "טרוול סרוויס" שנציגתה בארץ "תבל תיירות ונפש" ומשרד התחבורה.
אביטבול, עובדת בחברה להשכרת רכבים, יצאה לטיול מאורגן בהונגריה מטעם מקום עבודתה. בדרכה חזרה, בעת שהייתה על המטוס מסוג בואינג 737 של חברת סמרט ווינגס, מותג הלואו־קוסט של חברת התעופה ההונגרית "טרוול סרוויס" שנחכר על ידי ישראייר, חדר ככל הנראה עשן לגוף מטוס, אשר הוביל לכך שצוות המטוס, או חלקו, סבר כי יש לבצע פעולת חילוץ חירום ופתח את דלתות החירום של המטוס. ככל הנראה ההחלטה התקבלה ללא קבלת אישור מהגורמים המוסמכים לכך, ללא יידוע הטייס, מבלי לבצע פינוי מסודר וללא שליטה על המתרחש תוך הפעלת שיקול דעת לקוי. במהלך פעולת החילוץ נפלה אביטבול מדלת המטוס אל הקרקע, גובה של כשישה מטרים.
כתוצאה מהתאונה נפגעה דיקלה באורח אנוש וסבלה מפגיעה רב־מערכתית. בתחילה היא אושפזה בבית־חולים בבודפשט, כשהיא מורדמת ומונשמת עם דימום מוחי מסיבי וכחודש לאחר מכן הועברה לבית־החולים בילינסון בפתח־תקווה. בהמשך טופלה בבית־החולים השיקומי "בית לוינשטיין" ברעננה ואושפזה שם לכעשרה חודשים.
דיקלה סובלת מפגיעה נוירולוגית הכוללת שבר בגולגולת, שיתוק עצב הפנים, שבר כתף ימין, שברים בצלעות מימין, פגיעה בברך שמאל, פגיעה ביכולת לעיסה והפרעות קוגניטיביות רבות. דיקלה מרותקת לכיסא גלגלים וזקוקה לסיוע 24 שעות ביממה בכל פעולות היום־יום הבסיסיות, כמו התניידות, לבוש, רחצה, אכילה ועשיית צרכים.
דיקלה הגישה תביעה לבית־המשפט המחוזי בתל־אביב באמצעות עורך דינה אלירן סופר. לטענתה, חברת "ישראייר" מכרה לה את כרטיסי הטיסה מבלי לדאוג לכך כי הטיסה תהיה בטוחה לטסים ותלווה על ידי גורמים מקצועיים כדי להבטיח את שלומם ובריאותם. ישראייר חכרה את המטוס מחברת "טרוול סרוויס" וזו על פי כתב התביעה התגלתה כחברה לא מקצועית ורשלנית שהעסיקה צוות שגרם לתאונה הרשלנית. בנוסף, דיקלה טוענת שחברת התעופה הצ'כית העסיקה צוות מטוס לא מקצועי אשר פעל בניגוד לחוקים ולהוראות. כנגד משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית היא טוענת שאלו לא דאגו לספק לטסים טיסה בטוחה ונטולת מפגעים, וכשלו בלהבטיח את שלומם ובריאותם של הטסים הישראלים.
"זו הייתה תקופה קשה. חוסר הידיעה מתי אגיע הביתה, הריחוק מהילדים והרצון לחזור לעצמי היו נוראיים. הגוף שלי, העצמאות שלי, הרצון שלי לחיות, הכל נפגע", סיפרה דיקלה. "החיים של כולנו נעצרו", הוסיפה אמה ריקי שמטפלת בה במסירות מאז הפציעה. “ידענו שהפגיעה קשה, אבל לרגע לא הפסקנו להאמין שהיא תצא מזה. לא היה אכפת לנו כלום, העיקר שתשרוד. ידענו שאנחנו רוצים אותה בחזרה, בכל מצב”.
מחברת ישראייר נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם התקבל במשרדי החברה. לכשיתקבל נגיב בערכאות המשפטיות המתאימות". מחברת "תבל תיירות ונופש" נמסר בתגובה: "אנחנו משמשים רק כמתווכים בין החברה בחו"ל לישראייר. לא היינו מעורבים במקרה ואין לנו עליו אחריות". ממשרד התחבורה סירבו למסור תגובה.

