אתגר הקורקינטים השיתופיים
לראשונה המדינה מתריעה בפני ראשי הערים על סכנות השימוש בקורקינט וקוראת להם לקחת אחריות על הרוכבים • מראשית השנה נפצעו 6 בני אדם באורח קשה מפגיעת קורקינטים • תל־אביב הודיעה אתמול על הגבלות: חניה מסודרת בלבד, ובלי לחסום מדרכות
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מזהירה לראשונה את ראשי הערים מפני הסכנות שבהרחבת שירותי הקורקינטים להשכרה ביישוביהם. מנכ"לית הרשות לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), עו"ד רחל טבת־ויזל, פנתה לראשי הערים בארץ בדרישה להבטיח את בטיחות הרוכבים והתושבים במקרה של מתן אישורים לחברות הקורקינטים השיתופיים לפעול בעירם.
זאת לאחר שנתונים ראשוניים מראים כי מתחילת השנה נרשמו כבר 6 פצועים קשה ו־14 פצועים קל בתאונות קורקינטים חשמליים, וזאת לפני חודשי הקיץ שבהם עולה מספר הנפגעים. אולם הנתונים המלאים כנראה גבוהים יותר, בשל בעיות באיסוף הנתונים ורישום הפצועים בבתי החולים. ב־2017 כולה, לשם השוואה, נרשמו רק שני פצועים קשה ו־11 פצועים קל, וב־2018 נרשמו 12 פצועים קשה ו־37 קל.
לדברי טבת־ויזל, "התרחבות השימוש בקורקינטים חשמליים טומנת בחובה סכנות ברורות, בצד הזדמנויות לתחבורה זמינה וירוקה. על מנת להבטיח את בטיחות הרוכבים ומשתמשי הדרך האחרים מוטלת האחריות בראש ובראשונה על ראשי הרשויות המקומיות לוודא שהתשתית מתאימה ולהסדיר רשת שבילי אופניים בעירם בהם יהיה ניתן לרכוב בבטחה מבלי לסכן את עצמם או אחרים".
באזור גוש דן כבר משכירות חברות כמו Bird, Lime, Leo ו־Wind אלפי כלים, והרשויות נערכות להסדיר את פעילותן ולהעניק להן לראשונה אישורי הפעלה. בנוסף, מה־1 ביולי יחויבו רוכבי הקורקינטים בחבישת קסדה וברישיון רכיבה, למי שאינו מחזיק ברישיון נהיגה ברכב או באופנוע.
ברלב"ד הגדירו שבע דרישות להפעלה בטוחה של הכלים החשמליים: הסדרת שבילי אופניים, הבטחה שהכלים תואמים לדרישות החוק (25 קמ"ש מהירות מרבית), שהרוכבים ישתמשו בקסדה, שהפקחים העירוניים יאכפו את החוק נגד הרוכבים, שמשטרת ישראל תשתתף באכיפת החוק במקרה של עבירות שבהן אין סמכות לפקחים העירוניים, שתובטח הקמת נקודות עגינה בטוחות לכלים בסיום הרכיבה כך שלא ייזרקו על המדרכות ויסכנו הולכי רגל, ושתתבצע בעיר הסברה לתושבים בנושא הרכיבה החשמלית.
בינתיים עיריית תל־אביב פירסמה אתמול את כללי ההפעלה לחברות השכרת קורקינטים ואופניים שיתופיים. העירייה דורשת מהן להגביל את הצי שלהן ל־2,500 כלים, לוודא שהכלים חונים רק במקומות שיסומנו לכך בלי לחסום מדרכות, ולמנוע מהם להפעיל אזעקות וצפצופים בין 23:00 ל־7:00. התקנות ייכנסו לתוקף ב־1 באוגוסט, תחילה במרכז ת"א, ויופעלו כפיילוט שיימשך חצי שנה. "לצד היתרונות נוצרו גם אתגרים, בעיקר בתחום השמירה על הסדר הציבורי, ואנו נדרשים לתת מענה שיאזן בין שלל הצרכים ובראשם אלה של הולכי הרגל על המדרכות", הסבירה מיטל להבי, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה.