yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: עמית שעל
    ממון • 18.06.2019
    המרוץ נגד סגירת שדה דב
    שר התחבורה הנכנס, בצלאל סמוטריץ', פועל לקידום חקיקה שתעצור את פינוי השדה ב–1 ביולי • אמר ל"ידיעות אחרונות": "אין סיבה שהוא יהיה נטוש 5 שנים עד תום התכנון, בעלי הקרקעות לא ייפגעו" • מנהלי הגוש הגדול: "בטוחים שהשר יפעל לפינוי במועד"
    מאת דני שדה

    שר התחבורה הנכנס, בצלאל סמוטריץ', פותח במרוץ למציאת מתווה למניעת סגירתו של שדה דב ב־1 ביולי ויקדם חקיקה מהירה שתזכה, לדבריו, לתמיכה מרוב חברי הכנסת.

     

    טרם קבלת התפקיד מנתניהו השניים שוחחו על סגירת שדה התעופה, ואחרי ההפגנה של תושבי אילת בירושלים הנחה אותו ראש הממשלה למצוא מתווה שיאפשר את המשך הפעלת השדה.

     

    בשיחה עם "ידיעות אחרונות" אמר סמוטריץ' שאין מניעה לעכב את הסגירה ב־3 עד 5 שנים, כי עד שיושלמו הליכי התכנון יחלוף זמן רב. לדבריו, הפעלת השדה במתכונת מצומצמת, כשיש בו רק טרמינל ומסלול המראה, לא תפגע בהליכי התכנון, ולכן אין סיבה שהשדה יהיה נטוש בשנים הקרובות.

     

    "נתניהו ביקש ממני להיכנס לעובי הקורה ולמצוא פתרון דחוף בכל הקשור לשדה דב", אומר סמוטריץ'. "גם אם ימשיכו לקדם את תוכנית הבנייה הנוכחית, אין שום סיבה שהוא לא ימשיך לפעול. ישראל עם האתגרים הביטחוניים שלה לא יכולה להישאר עם שדה תעופה אחד, ואת נתב"ג ניתן להשבית בקלות. אסטרטגית אין כל היגיון לסגור את השדה. חייבים שדה נוסף במרכז הארץ".

     

     
    נתניהו | צילום: אלכס קולומויסקי
    נתניהו | צילום: אלכס קולומויסקי

     

     

    לדבריו, "כוונתי היא לדחות את הפינוי ב־3 עד 5 שנים, ובמקביל הליכי התכנון יימשכו. בזמן הזה ניתן למצוא פתרונות חלופיים, כמו בניית שדה תעופה על אי – הרעיון של ראש עיריית תל־אביב חולדאי – קידום שדה התעופה ברמת דוד או הקמת רכבת לאילת".

     

    סמוטריץ' הוסיף כי הדרך הנכונה היא חקיקה מהירה שבה יעוגנו הזכויות של בעלי הקרקע. לדבריו, "אנחנו לא מדברים על חוק 'עוקף בג"ץ'. אנחנו אפילו לא פוגעים במתווה, אלא מקדמים מהלך שיאפשר את הפעלת השדה עד שייגמרו הליכי התכנון בגוש".

     

    השר אמר כי הוא יודע שבעלי הקרקעות עשויים לפנות לבג"ץ, אבל "אני לא מכיר אף שופט שלא יזרוק אותם מכל המדרגות. הרי אנחנו מעגנים את הזכויות שלהם בחוק לגבי היחידות שמגיעות להם, כך שמבחינתם אין כל שינוי לרעה". לדבריו, "לומר שיש תאריך ולא ניתן לשנות אותו זה ללכת דווקא. אני, כמשפטן, צללתי לנושא הזה. החוק הקשור לפינוי השדה רצוף טעויות. לבוא ולומר 'גם לי וגם לך לא יהיה', אין בזה שום היגיון".

     

    שר התחבורה הנכנס הוסיף כי ניתן לכנס את הכנסת כדי להעביר את החוק, והוא יעבור בתמיכה של כל סיעות הבית. "אגבש בימים הקרובים מאוד את המתווה, ואביא אותו לראש הממשלה, שזו סמכותו לקבל את ההחלטה הנכונה. כשהוא יאשר אותו, נרוץ לחקיקה", אמר.

     

     
    סמוטריץ' | צילום: יריב כץ
    סמוטריץ' | צילום: יריב כץ

     

     

    לגבי השאלה התקציבית, שהרי חלק גדול מהתקציב להעברת בסיסי צה"ל דרום (כ־9 מיליארד שקל) אמור להתקבל מפינוי שדה התעופה בתל־אביב, אמר סמוטריץ' כי זה עניין פתיר: "זה כסף של עוד 15 שנה", אמר. "מעבר לזה, מה זה כסף מול הנזק שייגרם לעיר כמו אילת, והנזק שייגרם לכל הפריפריה?"

     

    יצוין כי בקרב חברי הכנסת יש קונצנזוס לגבי מניעת הסגירה באין חלופה, ובלובי שמוביל את הנושא נמצאים מלבד סמוטריץ' גם חברי הכנסת איציק שמולי, יואב קיש ומשה גפני.

     

    מחר ייערך דיון בוועדת הכספים בראשות גפני, שיעסוק במשמעויות של סגירת השדה. אחריו ייוותר למעשה רק השבוע הבא בטרם יגיע המועד החוקי שלפיו שדה דב ישבות מפעילות, ב־1 ביולי הקרוב. אם תהיה יוזמת חקיקה מטעם ראש הממשלה, יש אפשרות לכנסת להשלים את החקיקה בתוך השבוע הזה בהליך מזורז.

     

    מנהלי הגוש הגדול מסרו אתמול בתגובה לדברים כי הם מאחלים לשר החדש הצלחה בתפקידו, ו"משוכנעים שהוא יכבד את החוק, החלטות הממשלה ופסיקות בג"ץ. אנו בטוחים שהוא יפעל להיטיב עם אילת במקביל לפינוי שדה דב במועד כמתחייב".

     

    |
    |

     


    פרסום ראשון: 18.06.19 , 19:36
    yed660100