yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: תומריקו
    חדשות • 09.07.2019
    גבורת הטייסים
    בחפ"ק בקריה הורו לו להמריא מיד, המכונאי המוטס שב וצעק לו בקשר "תתרומם", ובחוץ התחולל קרב יריות עם חמאס • אבל סרן ע', טייס היסעור שהגיע לחלץ את הכוח שנחשף בחאן יונס במהלך המבצע שבו נהרג סא"ל מ', סירב לעזוב את השטח עד להשלמת ספירה חוזרת של חברי הכוח על מנת לוודא — אף לוחם לא נותר מאחור • עכשיו הוא צפוי לקבל צל"ש
    יוסי יהושוע

    במשך שלוש דקות נראה היה שהזמן עצר מלכת. באותו לילה אפל בנובמבר האחרון שבו והורו לו בחפ"ק בתל־אביב להמריא בזמן שבבטן מסוק היסעור נלחם הצוות הרפואי על חייו של סא"ל מ', שנפטר זמן קצר לאחר מכן, ועל רס"ן ד', שנפצע באורח קשה כשכוח צה"ל נחשף במהלך פעילות מבצעית בחאן יונס. בחוץ התנהל קרב יריות ובקשר צעק לו המכונאי המוטס הבכיר "תתרומם". אבל הטייס סרן ע' וטייס המשנה, סא"ל (במיל') נ', לא ויתרו. "תספור שוב, תוודא שכולם עלו", הורה ע' למכונאי. רק אחרי שזה קיבל אור ירוק מסא"ל י', מפקד הכוח שאישר כי כל הלוחמים נמצאים במסוק — הסכים ע' להמריא.

     

    על רקע הכישלון המבצעי של הפעולה שהסתבכה בחאן יונס ב־11 בנובמבר שבמהלכה נהרג סא"ל מ', נחשפים פרטים חדשים על החילוץ ההרואי תחת אש של טייסי חיל האוויר. הרמטכ"ל כבר מינה ועדת צל"שים בראשות שלושה אלופים (נשיא בית הדין לערעורים, דורון פייליס, ראש אגף תקשוב ליאור כרמלי וראש אגף לוגיסטיקה איציק תורג’מן) לבדוק את המקרה. ההערכה: לא רק סא"ל מ' ז"ל, וסא"ל א' שירה בו בטעות — אך הציל את יתר הכוח לאחר חשיפתו, צפויים לקבל צל"ש, אלא גם טייס היסעור סרן ע'.

     

    למרות הלחצים שהופעלו עליו, הן על ידי הממונים עליו והן מהמכונאי בבטן המסוק, הוא לא נבהל מהעובדה כי אנשי חמאס כבר פתחו באש לא הרחק מהמסוק, ועיכב את ההמראה עד שקיבל אישור ממפקד הכוח כי כל הלוחמים חולצו מזירת ההיתקלות בלב הרצועה. מבחינת חיל האוויר מדובר בתרחיש המסוכן ביותר שניתן לדמיין: חילוץ תחת אש של כוח שהסתבך באזור הכי צפוף בעולם כשהלוחמים על הקרקע במנוסה והאש מתקרבת למסוק. באותו זמן שהה בתא השליטה אל"מ ד', מפקד טייסת מנוסה (של מטוסי F-15i), שבעבר זכה בפרס על פעילות הטייסת בסוריה. לצד ע' ונ', ניהלו את המבצע המכונאים המוטסים רס"מ ק' ורס"ל מ', שיחד עם לוחמי יחידת 669 ניהלו את העלאת הלוחמים למסוק.

     

    קשה לתאר את הדילמה שבה מצאו עצמם הטייסים, ע' ונ': מצד אחד הצורך המבצעי לחלץ את המסוק — לפני שיספוג אש שעלולה להפילו. מנגד, המחויבות להמתין לסיום ספירה חוזרת של כלל הלוחמים כדי לוודא שלא נותר איש מאחור. וכל זה, כאשר ברקע לא רק שריקת הכדורים של חמאס שהלכו והתקרבו למסוק, אלא גם דרמה ברשת הקשר. מי ששמע את הקשר טוען כי זו דרמה יוצאת מהכלל: מצד אחד הטייס שהתעקש לספור את כולם, מנגד המכונאי הבין שיקח לו זמן רב לעשות זאת — וזמן יקר שבו כולם עלולים לשלם את מחיר העיכוב. למרבה המזל והודות לקור רוח של כל חברי הכוח, הפעולה הנועזת הסתיימה בשלום. בצה"ל טוענים כי זאת בעיקר בזכות שיקול הדעת לא רק של הטייסים, אלא של כל מפקדי ומשתתפי המבצע: החל מלוחמי 669 והרופא המטפל, סגן א', מפקד צוות החילוץ, רס"ל ג' הפרמדיק, ורס"ל א', לוחם נוסף, שטיפלו בפצועים ודאגו להכניסם למסוק.

     

    שמונה חודשים אחרי המבצע ניתן לומר: אירועי ליל ה־11 בנובמבר עלולים היו להסתיים באסון גדול יותר כאשר חברי הכוח נופלים בשבי חמאס, כשבידם הסודות הכמוסים ביותר של קהילת המודיעין. ממצאי התחקיר כבר העלו: הכוח שנחשף לא היה מיומן מספיק למשימה וסיפור הכיסוי שלו נחשף בקלות. לא במקרה מושמעת ביקורת רבה על כך שהתחקיר הסתיים ללא נקיטת צעדים פיקודיים.

     

    עם זאת, אי־אפשר שלא לציין לטובה את התושייה, התעוזה וקור הרוח של הטייסים והמפקדים בשטח שבזכותם המבצע שהסתבך לא גרר את ישראל לתוך תסבוכת מבצעית שהייתה עלולה להצית מלחמה כוללת.

     

    yed660100